بوکس چگونه ورزشی است؟

بوکس چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

ورزش بوکس یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین ورزش های زرمی دنیا است و مسابقات قهرمانی آن همیشه پر حرارت و جذابیت دنبال می شود. ورزش بوکس تنها رشته ی رزمی تک عضوی است که در آن دو نفر فقط با ضربه های مشتی که به هم می زنند با یکدیگر به مبارزه می پردازند. در بخش های قبلی با ورزش های رزمی کاپوئرا، ساواته و نینجوتسو آشنا شدیم ولی در ادامه این بخش به تاریخچه و قوانین بوکس خواهیم پرداخت.

تاریخچه ورزش بوکس

هیچ وقت تاریخ دقیقی از شروع ورزش بوکس یا مشتی زنی دراختیار نبوده ولی چیزی که مشخص است قدمت این ورزش در روم باستان است جایی که مشت زن ها برای مبارزه از دستکش های چرمی که بروی آنها سنگ و فولاد مجهز شده بود، استفاده می کردند. با این دستکش ها در پایان مبارزه، بطور قطع یک نفر کشته شده زمین مبارزه را ترک می کرد.

 

بوکس چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

این مبارزات رومی بعدها در المپیادهای باستان منسوخ شده و دستکش های چرمی محکم جایگزین آن دستکش های سنگی و سیمی شد. مسابقات رسمی ورزش بوکس در 677 سال قبل از میلاد حضرت مسیح و در 23مین بازی المپیک اولین رقابت های خود را آغاز کرد که در پایان بوکسور اهل سمیرنا بنام ابراستوس به مقام قهرمانی رسید. در قرن 18، سن برنادن یک کشیش ایتالیایی ورزش بوکس را که تقریبا فراموش شده بود برای جایگزینی مسابقات شمشیربازی که تلفات زیادی را داشت دوباره احیا کرد.

 

بوکس چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

ورزش بوکس روز بروز در حال پیشرفت بود و در سال 1890 توسط مارکیز کوئینزبری قانونمند شد و برای مبارزان استفاده از دستکش بوکس الزامی شد و اولین مسابقات با قواعد و قوانین جدید در سال 1892 بود، جایی که در پایان جمس می کوربت به مقام قهرمانی رسید.


شاید دوست داشته باشید

اقونیطوناقونیطون و خواص آن

اقونیطون گیاهی است چندساله، به بلندی یک متر و دارای گونه‌های متعددی که در برخی گونه‌ها بلندی آن از یک متر هم تجاوز می‌کند.

 


قوانین ورزش بوکس

برای انجام دادن ورزش بوکس‌ آمادگی جسمانی و قدرت بدنی بالا از درجه اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین شهامت و هراس نداشتن از ضربه خوردن و چابکی در عکس العمل از فاکتورهای مهم این ورزش است.

 

بوکس چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

ورزش بوکس در مسابقات جهانی و المپیکی در رینگی به ابعاد:

  • اندازه رینگ بوکس حداقل 4.90 در 4.90 متر و حداکثر 6.10 در 6.10 متر مربع است
  • کف رینگ باید مسطح و محکم باشد و با تشکی پلاستیکی به قطر حداقل 1.50 و حداکثر 1.90 سانت پوشیده شود.
  • سه رشته طناب به ضخامت حداقل 3 و حداکثر 5 سانتی متر که از کف به ترتیب 40، 80 و 130 سانتیمتر باشد.

و در 5 راند دو دقیقه ایی یا 3 راند سه دقیقه ایی با کنترل دقیق سرداور در داخل رینگ و با هدف زدن ضربه به سر و صورت حریف و گرفتن امتیازات بیشتر انجام می گیرد. همچنین در مسابقات حرفه ایی در پانزده وزن و در مسابقات آماتور در یازده وزن مبارزات صورت می گیرد. بوکسورها باید با در دهان دشت لثه و دستکش، فرم لباس و کفش مخصوص بوکس در رینگ مبارزه حاضر شوند.

 

بوکس چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

قوانین و مقررات ورزش بوکس به شرح زیر است:

  • ضرباتی که بصورت صحیح و بدون دفاع به بدن و صورت حریف بنشیند، دارای امتیاز می باشند.
  • ضربات صحیح باید سطح چهار انگشت و مشت بسته زده شود.
  • ضربات باید به جلوی صورت و طرفین آن و همچنین بالاتنه ی بدن و طرفین زده شود.
  • ضربات روی ساعد و بازو امتیازی ندارند
  • به پشت سر و گردن ضربه زدن خطا محسوب می شود.
  • تذکر بیش از سه بار داور وسط به خطای یک مبارز، از امتیازات آن کسر می گردد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *