کبدی چیست؟

کبدی چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه ی بررسی ورزش های مهیج و جذاب، به نوستالژی کودکی و نوجوانی خیلی ها می پردازیم. نوستالژی که با زووو کردن و نفس نکشیدن برای مدتی به قصد زدن یکی از حریفای مقابل، داخل زمین می شدیم و با افتخار بیرون کردن یکی یا چندتا و گاها هم با تاسف بیرون رفتن از زمین بازی همراه می شد. این نوستالژی ورزش کبدی کنونی یا زوو مدرسه ایی است که بسیار ورزشی  پرطرفدار در آسیا و جهان محسوب می شود و در ادامه بیشتر با قوانین و تاریخچه کبدی آشنا خواهیم شد. در بخش های قبلی به ورزش های رزمی کاپوئرا و  ساواته پرداخته ایم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را نیز مطالعه کنید.

تاریخچه ورزش کبدی

درباره ی مبدع شکل گیری کبدی (Kabaddi) روایت ها متفاوت است. یک روایت این است که این ورزش هندی و الصل بوده و از هند هم به ایران آمده است ولی روایت دیگر می گوید که این رشته ورزشی ریشه در تاریخ باستان و کهن ایرانی دارد جایی که مردان مبارز ایرانی در هنگام نبرد برای رجز خوانی می رفتند و باصدای گرم و بلند و رسای و جمله ی کی بودی که میخواستی با من نبرد کنی بگونه ایی لرزه بر اندام دشمنان می انداختند.

 

کبدی چیست؟ / ویکی ووک

 

به عقیده بسیاری کمر گیری و دفاع از حمله حریف در کبدی به گونه ایی تاکتیک رزم ها و جنگ های ایرانی های باستان است و کبدی یک ورزش کاملا بومی محسوب می شود. اولین بار کبدی در المپیک 1936 بعنوان یک رشته ورزشی نمایشی در برلین اجازه حضور پیدا کرد و در ادامه به لیست بازیهای آسیایی چین در سال 1990 اضافه شد و شروع رسمی خود را آغاز کرد.


شاید دوست داشته باشید

بررسی کانسپت اینفنیتی Q Inspiration / ویکی ووکبررسی کانسپت اینفنیتی Q Inspiration

عداز سرو صداها و هیجانی که ژاپنی ها برای معرفی Q Inspiration بپا کردند، سرانجام این خودروی زیبا و مفهومی در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ رونمایی شد. Q Inspiration بیشتر شبیه به…

 


نحوی بازی کبدی

 

کبدی چیست؟ / ویکی ووک

 

دراین بازی که بصورت تیمی برگزار می شود، هر تیم از 12 بازیکن که 7 نفر در زمین و 5 نفر ذخیره هستند، بهره می گیرد. در این رشته ورزشی مهاجم در حالی که کلمه کبدی را بصورت بلند بر زبان می آورد، به قصد لمس بیشتر بازیکنان ممکن و برگشتن به زمین خود و کسب بیشترین امتیاز پا به زمین حریف می گذارد. اما در این سمت مدافعان در حالی که کمر یا دستان یکدیگر را گرفتند، سعی در گرفتار کردن مهاجم تیم مقابل را دارند تا هم از بازی خارجش کنند و هم امتیاز کسب کنند.

کبدی در زمینی مسطح و با پوشش تاتامی به ابعاد 10 در 5.12 متر که با خط میانی به دو قسمت تقسیم می شود، به انجام می رسد. لازمه حرفه ایی بودن در این ورزش آمادگی و قدرت جسمانی بسیار بالا، همچنین داشتن واکنش های سریع و توانایی کار تیمی هماهنگ است.

 

کبدی چیست؟ / ویکی ووک

 

قوانین بازی کبدی

  • بازی در دو وقت 20 دقیقه ایی و زمان استراحت 5 دقیقه ایی بین دونیمه، انجام می شود.
  • در صورت تساوی در وقتهای قانونی 5 حمله به دو تیم داده می شود و اگر بازم به تساوی رسیدند، حملات تک به تک پیگیری می شود تا تیم برنده مشخص شود.
  • محدودیت تعویض وجود ندارد ولی تعویض ها باید در تایم مجاز مربی یا تایم پزشکی انجام گیرد.
  • در هنگام بازی بازیکنی که از زمین خارج شد، باید از بازی بیرون برود.
  • پس از برگشت مهاجم، تیم روبرو بلافاصله باید مهاجم خود را روانه کند.
  • حمله باید با یک مهاجم انجام گیرد.
  • راهنمایی ها فقط در تایم مجاز مربی انجام می شود و در هنگام بازی این عمل خطا می باشد و بازیکن خاطی دیسکالیفه خواهد شد.
  • مدافعان در زمانی که مهاجم را گرفتار کردند، نمی توانند دهان مهاجم را عمدا بگیرند که درصورت انجام این کار بازیکن خاطی اخراج می شود.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *