ساواته چیست؟

ساواته چیست؟ / ویکی ووک

هنرهای رزمی همیشه علاقه­‌مندان خاص خود را داشته است. هم­چنین، یک رزمی­‌کار مهارت دفاع شخصی را فرا می­گیرد و اعتماد به نفس قابل­­ توجه‌ی برای مبارزه با مشکلات در سطح زندگی اجتماعی خود پیدا می­کند. با این مقدمه به تعریف ورزش قدیمیِ ساواته کمتر شناخته شده می­پردازیم. در بخش­‌های قبلی، ورزش­‌های بیلیارد و کرلینگ را مورد بررسی قرار داده‌­ایم که در صورت تمایل می­توانید مطالعه بفرمایید.

درباره­‌ی ورزش ساواته

ساواته ورزشی الهام گرفته از مبارزات خیابانی، کشتی و مشابه کیک بوکسینگ، که در آن مبارز در هنگام مبارزه از کفش استفاده می­کند. ورزش ساواته یک سبک فرانسوی است که در آن، رزمی­‌کاران با پوشیدن یونی فرمی ساده و رنگی، به همراه کفشی مانند کشتی از تکنیک­‌های دست و پا برای مبارزه استفاده می­کنند.

 

ساواته چیست؟ / ویکی ووک

 

مسابقات ورزش ساواته در دو سبک برگزار می­شود:

سبک آسوت

در این سبک، هنرجویان فرم­‌ها و تکنیک­‌های مخصوص این رشته را به­‌صورت دقیق و نمایشی به اجرا می­گذارند.


شاید دوست داشته باشید

زنیان و خواص آن / ویکی ووکزنیان و خواص آن

زنیان طبیعتی گرم و خشک دارد و ۴ تا ۶ درصد آن نیز اسانس روغنی فرار، تیمول، سیمن، دیپانتن، آلفا. پی نن تشکیل داده اند و دارای خواص بی شماری همچون …

 


سبک کامبت

رزمی­‌کاران در این سبک به دو شکل بدون محافظ سروگردن و با­محافظ (که غالبا بدون محافظ برگزار می­شود) ضربات را به­‌صورت کامل به حریف وارد می­کنند.

برخلاف رشته­‌های رزمی تکواندو یا کاراته که برای بالا بردن سطح یک رزمی­‌کار، کمربند آن ارتقا می­گیرد، در ورزش ساواته از دستکش­‌های رنگی مختلف برای بالابردن سطح رزمی­کاران استفاده می­شود و این درجه­‌بندی به این صورت است که:

  • مبتدیان این ورزش دستکشی آبی استفاده می­کنند و به ترتیب ذیل ارتقا سطح پیدا می­کنند.
  • دستکش سبز
  • دستکش قرمز
  • دستکش سفید
  • دستکش زرد
  • و در آخر به بالاترین درجه­‌ی فنی این ورزش دستکش نقره‌­ای داده می­شود.

 

ساواته چیست؟ / ویکی ووک

 

قوانین ورزش ساواته‌

برای این رشته­‌ی رزمی یک ناظر رسمی که عالی­‌ترین مرجع مسابقات است برعملکرد هیات ژوری که شامل داوران کنار و وسط است نظارت می­کند. هم­چنین، وقت­‌نگه­دار، کمیته پزشکی و بازرس وسایل ایمنی این هیات را در امر قضاوت کمک می­کنند. مسابقات ساواته در 2، 3، 4 یا 5 راند قابلیت برگزاری دارد و مدت زمان متغیر است. یک الی دو دقیقه هم زمان استراحت بین هر راند یا رست­‌تایم (rest time) در نظر گرفته می­‌شود.

 

ساواته چیست؟ / ویکی ووک

 

تاریخچه‌ی ورزش ساواته

ورزش ساواته برگرفته از نام انگلیسی کفش کهنه (old shoe) است. منظور از کفش کهنه، کفش­‌های مخصوص ارتش دریایی فرانسه بوده که همزمان با مسابقات مشت­زنی انگلیسی­‌ها، این ورزشی را ابداع کردند و گسترش دادند. هم­چنین در زمان ناپلئون فرانسوی­‌ها و انگلیسی­‌ها با این شیوه و کفش­‌ها با هم مبارزه می­کردند.

 

ساواته چیست؟ / ویکی ووک

 

در ابتدای قرن نوزدهم فرم کلی شکل گرفته این ورزش از تکنیک­‌های مسابقات خیابانی فرانسه بوده، به خصوص در مارسی فرانسه که این مبارزات خیابانی (شوسان) خیلی رواج داشت و فردی به نام مایکل کاسیوس این مبارزات را ساماندهی می­کرد و بعدها با ترکیب این مبارزات و ساواته و با الهام­‌گیری از مشت زنی انگلیسی­‌ها، ورزش ساوته را پایه­‌گذاری کرد. در ادامه کنت پیر باروزی از قهرمانان و مربیان سرشناس این رشته، نقش مهمی را در گسترش و تشکیل دادن فدراسیون جهانی (FIS) ساواته ایفا کرد.

 

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *