جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران ، به دنبال گرد هم آوردن جامعه بازی‌سازان است و می‌خواهد با پوشیدن جامه‌ای تازه‌ و با پافشاری بر نقاط قوت، شرایط مناسبی برای برگزاری این رویداد مهم ایجاد کند.

جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

درباره جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

جشنواره ای است که نخستین بار در بیست و هفتم بهمن ماه سال ۱۳۹۰ توسط بنیاد ملی بازی‌ها رایانه‌ای در کنار نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد. و هدف آن ، تنها انتخاب چند بازی ویدیویی و نمایش آن‌ها به عنوان بهترین بازی سال ایران نیست؛ بلکه مقصود از چنین همایش بزرگی در قدم اول، رشد و پیشرفت بازی‌های ایرانی روی هر پلتفرمی از جمله تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است. باید به این موضوع توجه شود که توسعه‌دهندگان خوش ذوق بسیاری در ایران وجود دارند که اگر فرصتی در اختیار آن‌ها گذاشته شود، می‌توانند صنعت رو به رشد بازی‌های رایانه‌ای را با رشدی چشم‌گیری رو‌به‌رو سازند.

جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

معیارهای داوری در جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

از آنجای که قضاوت درباره ی آثار هنری کار دشوار و سخت است، این جشنواره تلاش خود را کرده است تا از افراد نخبه و صاحب نظر در این حوزه استفاده کند. از همین رو این جشنواره در دوره ی جدید خود نیز مانند دوره ی قبل، ترکیبی از بهترین بازی سازان ایرانی و بین المللی استفاده کرد تا در امر قضاوت هیچگونه اشتباهی بوجود نیاید و بهترین آثار انتخاب شود.

داور های این جشنواره برای انتخاب بازی برتر معیار های زیر را در نظر میگیرند:

  • بازی‌نامه
  • طراحی بازی
  • موسیقی و صداگذاری
  • گرافیک تصویر

 

جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

 

تاریخچه ی دوره های برگزار شده جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

دوره اول جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

نخستین جشنواره بازیهای مستقل تهران ۲۷ بهمن تا اول اسفند توسط مرکز رشد بازیسازی بنیاد ملی‌بازیهای رایانه‌ای برگزار شد. در این جشنواره تیم‌ها و شرکت‌های بایسازی به رقابت با یکدیگر در ساخت بازی‌های رایانه‌ای می پردازند. آثار در این جشنواره به دو گروه بازی‌های بزرگ و بازی‌های مستقل تقسیم بندی شده بودند. در این جشنواره منظور از بازی‌های بزرگ بازی‌هایی بودند که شرکت‌های بازیسازی با هزینه خود آنها را طراحی کرده‌ و بازی‌های مستقل به بازی‌هایی گفته می شد که توسط تیم‌ها یا گروه‌های بازیسازی کوچک و با هزینه کم طراحی شده بودند.

دوره دوم جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

دومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در تاریخ 16 خرداد 91 کار خود را آغاز نمود.

در این جشنواره شرکت‌های بازیسازی مستقل و غیر مستقل با ارائه آخرین بازی‌های طراحی شده خود به رقابت پرداختند.

دوره سوم جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

سومین جشنواره  بازی‌های رایانه‌ای تهران 14 اردیبهشت 92 کار خود را آغاز کرد.

همانند سال‌های پیش جشنواره همزمان با نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد. آثار ارسالی در دو بخش بازی‌های مستقل و غیر مستقل به رقابت پرداختند.

جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

دوره چهارم جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

چهارمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران از تاریخ 17 مرداد 93درقالب بخش های”اصلی”،”فرعی”و”انتخاب بازی سال”برگزار شد.

در این جشنواره در کل 104 اثر، 91 بازی رایانه‌ای و 13 بازینامه شرکت کردند. آیین اختتامیه این جنشواره 21 مهر 93 در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. همچنین اختتامیه جشنواره با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ذبیح‌ا.. فیض‌آبادی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و شرکت کنندگان جشنواره در تاریخ 21 مهر ماه 93 در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد. در این اختتامیه برندگان در بخش های اصلی و فرعی و دستاوردها مشخص شدند. بازی رایانه‌ای “پروانه:میراث نگهبانان نور” به عنوان بهترین بازی سال 93 انتخاب شد.

دوره پنجم جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

پنجمین جشنواره  بازی‌های رایانه‌ای تهران 10 خرداد 94 کار خود را آغاز کرد.

در این دوره جشنواره تقریبا به بلوغ رسید و با برنامه ریزی دقیقتری جشنواره را در همان سه بخش دوره ی قبل به رقابت پرداختند.

دوره ششم جشنواره ی بازی های رایانه ای تهران

ششمین دوره در تاریخ 20 دی 95 کار خود را آغاز کرد.

جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، همانند سال‌های اخیر به دنبال گرد هم آوردن جامعه بازی‌سازان است و رنامه‌ریزی برای ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران به گونه‌ای رقم خورده است تا تمامی توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی در فضایی رقابتی و سالم گرد هم آیند و برای قرار گرفتن در جایگاه نخست، آثار ارزشمند خود را آماده سازند.

دوره ششم این جشنواره در تاریخ 21 اسفند 95 مراسم اختتامیه خود را برگزار خواهد کرد و بهترین ها انتخاب خواهند شد.

 

به امید فردایی روشن.

 

منابع : تهران فستیوال

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *