تی آر ایکس چیست؟

تی آر ایکس چیست؟ / ویکی ووک

فرم بدنی ایده آل و اصطلاحا خوش تراش و تیکه ایی آرزوی خیلی هاست. البته تنها آرزو داشتن کافی نیست و با سعی و تلاش و صدالبته ورزش کردن می توانید به فرم بدنی ایده آل خود برسید. ورزش کردن لزوما رفتن به باشگاه های بدن سازی و زدن دمبل های سخت و طاقت فرسا نیست بلکه با ورزش تمرینی و ساده ی  تی آر ایکس یا TRX می توانید به این مهم دست پیدا کنید. تی آر ایکس ورزشی است که هم می توانید به چربی سوزی و لاغری و هم به پرورش دادن عضلاتی قوی برسید. در بخش های قبلی ورزش های توپی چوگان و سافت بال را بررسی کردیم و در ادامه این بخش بیشتر با تی آر ایکس آشنا خواهیم شد.

 

تی آر ایکس چیست؟ / ویکی ووک

 

درباره ی ورزش تی آر ایکس

تمرینات مقاومتی کل یا Total Resistance Exercise معروف به تی آر ایکس، ورزشی است که بدون تجهیزات و وسایل خاصی می توانید آنرا به سادگی و بدون تحمل فشار دنبل و وزنه های سنگین انجام دهید. این ورزش تکامل یافته بدنسازی است که علاوه بر چربی سوزی، عضلات ضعیف شده که باعث ایجاد دردهای عضلانی شده اند، طی تمریناتی مفرح و جذاب به تقویت آنها کمک می کند.

 

تی آر ایکس چیست؟ / ویکی ووک

 

این ورزش به حدی تاثیرگذار و کارآمد بوده است که بسیاری از متخصصین ورزش برای ورزشکاران بسیار حرفه ای مانند دومیدانی کاران، باشگاه های فوتبال، کشتی گیران و… برای تقویت عضلات ورزشکاران برنامه های منظم تی آر ایکس می دهند و به عملکرد بهتر آنها کمک می کنند.

 

تی آر ایکس چیست؟ / ویکی ووک

 

تی آر ایکس با وسیله به نام خود همین ورزش انجام می گیرد و این وسیله از اجزای ساده ی زیر تشکیل شده:

  • بندی زخیم از جنس بندچتر بازی
  • قلاب دستی با بالشت هایی از جنس نئوپرپین قابل تنظیم
  • قلاب محکم و دندانه دار
  • وزن کل TRX 800 گرم است

 این وسیله را به میله های بارفیکس، تیرها و ستون ها و جاهایی که قابل اتکا باشند، میتوانید وصل کنید و با آن حرکات کششی، تقویتی و استقامتی را تمرین کنید و به آمادگی جسمانی مدنظر خود برسید. حتما نحوی درست انجام دادن حرکات را از مربی های مخصوص یا ویدیوهای آموزشی انجام دهید چراکه اگر حرکات به درستی انجام نگیرند در طولانی مدت آسیب های جدی را به بدن وارد می کنند.

تاریخچه‌ی تی آر ایکس

رندی هتریک از یکی از اعضای نیروی دریایی آمریکا در سال 1990 با هدف ساخت ورزشی استقامتی و تقویتی درعین سرعت و چابکی توانست وسیله ایی بنام TRX طراحی کند. رندی با این انگیزه به فکر ساخت این ورزش افتاد که در نیروی دریایی باید همیشه از آمادگی جسمانی خوبی برخودار باشند و در ارتش و کشتی بدلیل عدم تجهیزات کافی ورزش کردن حرفه ایی و رسیدن به امادگی جسمانی مناسب امری دشوار بود که رندی هتریک با ساخت وسیله ایی قابل حمل و همه جایی این محدودیت را برداشت. این ورزش مورد اقبال عمومی قرار گرفت و در کشورهای دیگر بسرعت گسترش پیدا کرد و حالا 25ام ژانویه به روز جهانی تی آر ایکس نامگذاری شده است.


شاید دوست داشته باشید

پتوز چیست؟ / ویکی ووکپتوز چیست؟

این بیماری به افتادگی پلک گفته می شود. این بیماری میتواند کل مردمک را…

 


مزایای ورزش تی آر ایکس

 

تی آر ایکس چیست؟ / ویکی ووک

 

  • اولین و مهمترین چیز قابلیت ورزش در هرمکان و زمانی است.
  • نصب و حمل و نقل آسان.
  • طراحی شده برای استفاده رده های سنی مختلف با هرسطح از آمادگی جسمانی.
  • درگیر و تقویت عضلاتی که در نقطه کور و کوچک هستند.
  • استفاده از وزن بدن بدون اسپاسم عضلانی
  • بالا بردن هماهنگی عضلات با ذهن
  • سوخت کالری 1600 در زمان های 50 تا 70 دقیقه ایی

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *