سافت بال چیست؟

سافت بال چیست؟/ ویکی ووک

در این بخش به معرفی یک ورزش گروهی و پرطرفدار به نام سافت بال می پردازیم. سافت بال، بگونه ایی برادر کوچکتر بیس بال محسوب می شود که با تغییرات جزئی و قابل توجه در شیکاگو آمریکا توسط جورج هانکوک بوجود آمد. این ورزش بمانند بیس بال اما با توپی سنگین تر و بزرگتر در زمین کوچکتری برگزار می شود. در بخش های قبلی با تاریخچه و چگونگی انجام ورزش های توپی بیلیارد، باسابال و واترپلو آشنا شدیم. اما در ادامه این بخش به ورزش پرطرفدار و جذاب سافت بال خواهیم پرداخت.

تاریخچه ی سافت بال

این ورزش برای اولین بار در سال 1887 در ایالت ایلینوز شیکاگو آمریکا در روز شکرگذاری و در ورزشگاه تیم قایقرانی Farragut boat club برگزار شد. این ورزش یک ایده خلاقانه از جورج هانکوک، ابداع کننده ی سافت بال بود که در همین ورزشگاه فاراگوت شکل گرفت. ماجرا از این قرار بود که دانشجویان دانشگاه هاروارد و ییل برای شنیدن مسابقه ی فوتبال در این ورزشگاه جمع شده بودند.

 

 

در زمانی که مسابقه به پایان رسیده بود و پول های شرط بندی پرداخته شده بود، ناگهان یکی از دانشجویان ییل که از باخت تیمش ناراحت بود یک دستکش بوکس را به سمت هارواردی ها پرتاب کرد. در واکنش به این حرکت یک دانشجو هارواردی چوبی را برداشت که به سراغ آن شخص برود. در همین حین جورج هانکوک برای وساطت وارد شد و فریاد کشید که دعوا نکنید، بیاید بازی کنید. در آنجا دستکش بوکس را به شکل توپ به هم گره زد و با چوب آنرا پرتاب کرد و بدین شکل اولین مسابقه همان جا برگزار شد.

 

سافت بال چیست؟/ ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

بررسی شاسی بلند کانسپت بایتون / ویکی ووکبررسی شاسی بلند کانسپت بایتون

این خودرو مجهز به سیستم الکتریکی و خودران سطح چهارم است و از تمامی تکنولوژی های روز دنیا در سیستم موتوری خود بهره گرفته است. نمونه ی اولیه کانسپت بایتون با…

 


نحوی بازی و قوانین سافت بال

سافت بال در زمینی مربعی شکل با توپی نسبتا نرم تر و بزرگتر از توپ بیسبال  بین دو تیم انجام می شود. برای شروع بازی، بازیکنی که از قبل برای پرتاب توپ انتخاب شده است در جایگاه قرار می گیرد. بازیکن پرتاب کننده یا پیچر توپ را به سمت بَتر می اندازد، در این هنگام پیچر باید به 4 جایگاه زاویه ای موجود در چهارگوشه زمین مربعی شکل بدود و به هرچه سریع تر و تا قبل از بازگرداندن توپ توسط مدافعین به نقطه شروع بازی، خود را به نقطه ی آغازین برساند تا امتیاز را به نام تیم خود ثبت کند.

 

 

قوانین این بازی به شرح زیر است:

  • توپ پرتابی از سمت پیچر باید بصورت آندِرآرم باشد. ( چرخش دست از کتف نباید مانند بیسبال از بالا صورت بگیرد)
  • تعداد اینینگ ها در سافت بال 7 می باشد.
  • توپ سافت بال قطری 28 تا 30.5 سانتی متری دارد.
  • علامت های مشخص شده در زمین را بیس می نامند.
  • در قسمت infield زمین 6 بازیکن شامل پیچر، بتر و مدافعان یا بیس مَن (base man) حضور دارند.
  • در قسمت outfield زمین هم 3 بازیکن قرار گرفته اند، که جمعا 9 بازیکن در زمین بازی خواهند کرد.
  • در بازی های بین المللی و دوستانه قوانین متغیر است

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *