واترپلو چیست؟

واترپلو چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه معرفی رشته های ورزشی سری زدیم به یک ورزش آبی پرطرفدار و جذاب به اسم واترپلو. ورزش واترپلو یک ورزش آبی تیمی است که با توپ در آب برگزار می شود. همچنین برای انجام این ورزش باید فاکتورهایی مانند مهارت عالیی در شنا، قدرت بدنی زیاد و.. را داشته باشید. در بخش های قبل ورزش های پاراگلایدینگ، سپک تاکرا را بررسی کرده ایم و در ادامه این بخش از نحوه ی بازی و قوانین ورزش واترپلو خواهیم گفت.

تاریخچه ی ورزش واترپلو

تاریخچه ی ورزش واترپلو از جایی شکل گرفت که در اواخر قرن نوزدهم در انگلیس و اسکاتلند، ورزش های آبی و مسابقه ایی در حال رشد بود و به تفریحات و سرگرمی های مردم آن زمان اضافه شده بود. ویلیام ویلسون اسکاتلندی اولین پیشگام و موسس قواعد و قوانین این ورزش بود. این ورزش آبی گروهی، خیلی زود خودش را محبوب و پرطرفدار دید و بسرعت در اروپا و سراسر جهان و در کشورهایی مانند:

  • مجارستان
  • ایتالیا
  • صربستان
  • آمریکا
  • یونان
  • اسپانیا
  • و…

 رشد کرد و گشترش یافت.

 

واترپلو چیست؟ / ویکی ووک

 

واترپلو برای اولین بار بعنوان یک تیم گروهی در المپیک مدرن 1900 شرکت داده شد تا تیم های مردان باهم به رقابت بپردازند و در نهایت هم آن بازی ها با قهرمانی بریتانیایی ها به پایان رسید. در ادامه هم واترپلو زنان در المپیک 2000 سیدنی وارد بازی های المپیکی شد.


شاید دوست داشته باشید

گیربکس CVTگیربکس cvt چیست؟

گیربکس cvt سیستمی است که مصرف سوخت کمتر و قدرت بیشتر و تجربه رانندگی راحتری را نسبت به جعبه دنده دستی در اختیار میگذارد، در این سیستم…

 


درباره‌ی ورزش واترپلو

ورزش رقابتی واترپلو بین دو تیم انجام می شود. دوتیمی که هرکدام 12 بازیکن دارند و از این بازیکنان 7 نفر در محوطه بازی حضور میابند. از این 7 نفر، 1 نفر دروازبان و بقیه به فراخور شرایط بازی هم حمله می کنند و هم در دفاع شرکت می کنند، بقیه هم ذخیره های دوتیم هستند. بازی شامل چهار کوارتر هشت دقیقه ایی است و هرکدام از تیم ها، گل های بیشتری به ثمر برسانند در پایان برنده خواهند بود. مشخصات زمین و توپ ورزش واترپلو بصورت زیر است:

مردان

طول استخر واترپلو، 30 متر و عرض آن 20 متر است. دروازه ها 3 متر عرض دارند و 90 سانتی متر هم از سطح آب استخر ارتفاع دارند. وزن توپ هم 400 تا 450 گرم می باشد.

 

 

زنان

طول استخر در مسابقات بین المللی 25 متر و عرض آن 17 متر است و بقیه موارد هم در بخش زنان مشابه مردان می باشد.

شروع بازی بدین شکل است که بازیکنان در دوسمت دروازه مستقر می شوند، با سوت دارو هر بازیکنی از دوتیم زودتر به توپی که یا در وسط زمین توسط حلقه ایی قرارگرفته است و یا توسط داور وسط استخر پرتاب می شود، برسند شروع کننده بازی خواهند بود.

 

واترپلو چیست؟ / ویکی ووک

 

 

قوانین ورزش واترپلو

ورزش واترپلو بدلیل اینکه باید با سبک آزاد، شنا شود بصورتی که سر بیرون از آب قرار گیرد تا تسلط بیشتر شود و همچنین، بدلیل رفت آمد های زیاد در آب و برخوردهای فیزیکی جزو ورزش های سخت محسوب می شود. یکی از قرانین سخت این رشته ورزشی، کنترل توپ با یک دست است و کنترل کردن توپ با دو دست خطا محسوب می شود.

 

 

دیگر قوانین ورزش واترپلو به شرح زیر است:

  • در دومتری و در خط قرمز نشان گذاری شده، بازیکنی بدون توپ نمی تواند حضور داشته باشد.
  • یک تیم فقط 35 ثانیه توانی مالکیت توپ را دارد.
  • تعداد تعویض ها آزاد است.
  • وقتی داور 2 پرچم متوسط را بلند می کند، گل مورد قبول واقع می شود.
  • تعداد استراحت هر دوره 2 دقیقه است و در هر دوره دو استراحت یک دقیقه ای لحاظ می شود.
  • درصورتی که داور بازیکنی را اخراج کند، بازیکن به مدت 20 ثانیه پشت خط دروازه قرار می گیرد.
  • اگر یک بازیکن سه بار اخراج شود، باید جای خود را تا آخر بازی به یک بازیکن دیگر بدهد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *