آنانسفالی چیست؟

آنانسفالی چیست؟ / ویکی ووک

آنانسفالی یا بی‌مخی نوعی بیماری است که کودک فاقد قسمت جلویی و نیمکرهایی مغزی است، این اختلال در سن بارداری 23 و 26 مشخص میشود و در سونوگرافی مشخص می‌شود. ما در مطالب قبل با برخی از بیماری ها همچون ملانوما، آمبولی و … آشنا شدیم در ادامه با بیماری آنانسفالی آشنا می شویم.

بیماری آنانسفالی چیست؟

آنانسفالی یک کلمه یونانی و به معنی بی سری است، این بیماری به دلیل عدم بسته‌شدن انتهای کانال عصبی پدید می‌آید و معمولاً باعث عدم تشکیل قسمت اعظم مغز، جمجمه و پوست سر در این نوزادان می‌شود. هرچند کودکانی که دچار این اختلال هستند، تنها فاقد بخش قدامی مغز هستند، اما این قسمت، بزرگترین بخش مغز است که عمدتاً حاوی نیمکره‌های مغزی و نئوکورتکس است و مسئول قوای شناختی عالی یعنی تفکر شناخته می‌شود. بیشتر نوزادانی که با این اختلال زاده می‌شوند، مرده به دنیا می‌آیند، اما استثناعاتی نیز در این زمینه دیده شده است.

 

آنانسفالی چیست؟ / ویکی ووک

 

علت آنانسفالی چیست؟

علت این بیماری مشخص نیست، هرچند در برخی موارد دلایل وراثتی دیده شده است اما عموما اختلالات لوله عصبی از الگوی وراثتی مشخصی تبعیت نمیکنند. مصرف برخی داروهای ضد صرع توسط زنان باردار و ابتلا مادر به دیابت وابسته به انسولین، خطر اختلالات لولهٔ عصبی نوزادان را افزایش می‌دهد.


شاید دوست داشته باشید

قارچ دنبلان و خواص آن / ویکی ووکقارچ دنبلان و خواص آن

این گیاه قارچی است کروی شکل و مانند غده که معمولا در زیر خاک رشد میکند، پوسته ی خارجی آن ناصاف و زگیل‌دار است، از نظر ابعاد برحسب گونه های مختلف متفاوت است و از یک فندق تا حجم یک مشت دست فرق می کند. این قارچ در گونه های مختلف به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، بنفس و سیاه دیده می شود، ولی لذیذترین و بهترین آنها…

 


علائم آنانسفالی چیست؟

کودکانی که با این اختلال متولد می شوند، معمولاً:

  •  نابینا
  •  ناشنوا

و بیهوش بوده  و درد را احساس نمی‌کنند و با اینکه ساقهٔ مغز در آنها وجود دارد، فقدان عملکردهای مغزی مانند: هوشیاری و عملکردهای رفلکسی مانند تنفس و پاسخ‌دهی به صدا و لمس در آنها دیده نمی شود.

 

 

آنانسفالی چگونه درمان می شود؟

این بیماری درمان مشخصی ندارد و پایان این بیماری مرگ استف بیشتر کودکانی مبتلا به این بیماری مرده بدنیا می آیند  یا اینکه یکی دو ساعت یا یکی دو روز بعد بعلت ایست قلبی فوت می شوند. 55 درصد مادرانی که جنین آن ها به این بیماری دچار می شوند آنها را سقط می کنند. تنها کاری که برای این نوزادان انجام می‌شود تامین آب و تغذیه و اقدامات راحتی است تا بیماری روند طبیعی خود را طی کند.

آن دسته از خانم های که دارای ریسک بالاتری برای داشتن این جنین ها است پیشنهاد می شود که حتما مشاوره ژنتیک و انجام آزمایشهای لازم در دوران بارداری را انجام دهند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *