پنومونی چیست؟

پنومونی چیست؟ / ویکی ووک

پنومونی یا ذات‌الریه ویا سینه‌پهلو بیماری عفونی است که در اثر عفونت ریه‌ها ایجاد می‌شود. ما در مطالب قبل درباره‌ی بیماری‌های مختلفی همچون ملانوما، لیکن پلان، رماتیسم و …. صحبت کردیم در ادامه به بیماری پنومونی می‌پردازیم.

بیماری پنومونی چیست و منشأ آن از چیست؟

سینه‌پهلو در اثر عفونت ریه‌ها ایجاد می‌شود. عفونت، بیشتر کیسه‌های هوایی موجود در ریه و به میزان کمتری مجاری هوایی انتقال‌دهنده‌ی هوا به ریه‌ها را درگیر می‌کند. بخش‌هایی از ریه که دچار عفونت شده است. توسط مایع پر می‌شود. این مایع حاوی گلبول‌های سفیدی است که با عفونت مقابله می‌کند.

پنومونی توسط جرم‌ها (ارگانیسم‌های کوچکی که می‌توانند منجر به بیماری شوند.) ایجاد می‌شود. ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها انواعی از جرم‌های ایجادکننده سینه‌پهلو هستند.

این جرم‌ها معمولاً در ریه افراد سالم وجود ندارند. گاهی اوقات جرم‌ها توسط جریان خون به ریه‌ها می‌رسند، ولی اغلب توسط قطرات ریز آب موجود در هوای تنفسی (قطرات تنفسی) به ریه‌ها منتقل می‌گردند. منبع این جرم‌ها افرادی هستند که با سرفه و عطسه کردن باعث انتشار جرم‌های موجود در قطرات تنفسی خود می‌شوند.

 

پنومونی چیست؟ / ویکی ووک

 

چه کسانی مبتلابه پنومونی می‌شوند؟

هرکسی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. بااین‌وجود جرم‌ها بیشتر به ایجاد عفونت با نقص ایمنی که دفاع طبیعی بدن در آنها کاهش‌یافته تمایل دارند. افراد در سنین بسیار بالا و بسیار پایین (نوزاد و افراد مسن) ریه‌ها و سیستم دفاعی ضعیف‌تری دارند. بنابراین پنومونی در سنین ابتدایی و انتهایی زندگی بیشتر دیده می‌شود.

 

پنومونی چیست؟ / ویکی ووک

 

سایر مواردی که می‌تواند سیستم دفاعی ریه‌ها را تضعیف می‌سازد شامل:

  • سیگار
  • تنباکو
  • عفونت‌های ویروسی

که تنفس را درگیر می‌کند و سایر عفونت‌های ویروسی مانند HIV می‌شود. بعضی داروها هم باعث تضعیف شدن سیستم ایمنی و بیماری‌های جدی می‌شوند مانند  داروهایی که در درمان سرطان کاربرد دارد. عمل جراحی هم می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن افراد شود. به همین دلیل است که این بیماری در بیمارانی که قبلاً در بیمارستان بستری بوده‌اند پیشرفت می‌کند.


شاید دوست داشته باشید

زلزله هنگام زلزله چه کار کنیم؟

زمین‌لرزه یا زلزله لرزش و جنبش زمین است که به علّت آزاد شدن انرژی ناشی از گسیختگی سریع در گسلهای پوستهٔ زمین در مدّتی کوتاه روی می‌دهد. محلّی که منشأ زمین‌لرزه است و انرژی از آنجا خارج می‌شود را…

 


علائم پنومونی چیست؟

اگر فردی دچار سینه‌پهلو شده است به‌طور حتم علائمی از بیماری را داشته اما به علت تشابه علائم با سایر بیماری‌ها ممکن است با آنها اشتباه گردد.

علائم شایع این بیماری عبارت‌اند از:

  • سرفه (گاهی اوقات با خلط زرد، سبز یا همراه با رگه‌ای خونی)
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه که با نفس کشیدن تشدید می‌شود.
  • تب
  • کاهش اشتها
  • لرزهای گه گاهی

 

پنومونی چیست؟ / ویکی ووک

 

چگونه پنومونی را درمان کنیم؟

درمان اصلی سینه‌پهلو آنتی‌بیوتیک است. بیشتر افراد با استراحت در منزل حال عمومی بهتری پیدا می‌کنند اما افراد با بیماری شدیدتر باید در بیمارستان بستری شوند تا سطح اکسیژن آنها تحت نظر باشد و مایعات به‌صورت سرم به آنها تجویز گردد. باوجوداینکه بیشتر افراد حال عمومی بهتری پیدا می‌کنند. اگر بیماری بسیار تشدید باشد حتی با بهترین شیوه‌ی درمانی ممکن است به مرگ منجر شود.

درصورتی‌که به بیماری پنومونی دچار شدیم چه کنیم؟

داروهایی که پزشکتان تجویز می‌کند، بموقع مصرف کنید دوره درمانی با آنتی‌بیوتیک را کامل کنید. شما ممکن است در اتاقی مجهز به مرطوب کننده‌ای که رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و ریه‌ها ی آزرده را تسکین دهد و حال بهتری بخشد.

چگونه از مبتلا شدن به پنومونی پیشگیری کنیم؟

واکسن می‌تواند از ابتلا به برخی از انواع سینه‌پهلو جلوگیری کند. بیشتر کشورها توصیه به واکسیناسیون در افراد در معرض خطر می‌کنند. واکسن هایی که بیشتر توصیه به آنها شده است آنفولانزاوپنوموکوک است.

به امید فردایی روشن. 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *