شپش سر چه علائمی دارد؟

شپش سر چه علائمی دارد؟ / ویکی ووک

شپش سر یکی از عارضه‌هایی است که در بین بچه‌های 3 تا 12 ساله رایج است. نیش این شپش‌ها خطرناک و یا بیماری‌زا نیست اما حساسیت‌زا است و باعث خارش می‌شود و پوست سر کودکان را ملتهب کند. البته لازم به ذکر است که اگر نادیده گرفته شود و درمان نشود ، ممکن است با خاراندن زیاد و مداوم پوست سر، عفونت‌های جدی بروز کند

شپش سر چیست؟

شپش سر نوعی حشره انگلی است که بر روی سر، مژه و ابروها یافت می‌شود و روزانه چندین بار از خون انسان استفاده کرده. این حشره نمی‌تواند مدت زیادی بدون تماس باپوست بدن زنده بماند و فقط از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود.

این عارضه واگیردار است و از طریق تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن:

  • کلاه
  • شانه
  • روسری
  • سنجاق

بین کودکان منتشر می‌شود.

 

شپش سر چه علائمی دارد؟ / ویکی ووک

 

علائم شپش سر چیست؟

شاید یکی از راحت‌ترین راه‌های نشانه شپش سر این است که موهای فرزندتان را ابتدا شانه کنید. اگر به شانه چسبید به این معناست که دچار شپش موی سر شده است. اما علائم دیگری نیز نشان‌دهنده‌ی شپش سر است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

خارش مداوم پوست سر

خارش بی‌وقفه پوست سر که در اثر واکنش آلرژیک به نیش شپش‌ها بروز می‌کند، یکی از علائم شایع وجود شپش موی سر است. بزاق یا فضولات شپش‌ها باعث بروز احساس خارش می‌شود. این خارش مداوم نیز باعث بروز تحریکاتی در پوست سر می‌شود و سوزش، التهاب و در موارد شدیدتر عفونت ایجاد می‌کند.


شاید دوست داشته باشید

سکته مغزی چیست؟ / ویکی ووکسکته مغزی چیست؟

سکته مغزی عبارت است از قطع کامل جریان خون به قسمتی از مغز. خون، مواد غذایی و اکسیژن را به مغز می‌­رساند. عدم خون­رسانی به مغز سبب آسیب یا تخریب سلول­‌های مغزی می‌­شود، لذا…


 زخم و عفونت

اگر پس از باز شدن تخم‌ها، لاروها آزاد شوند، شروع به خزیدن در بین موها می‌کنند و پوست سر کودک را گاز می‌گیرند.

در این مرحله جوش‌های ریز قرمز یا زخم‌هایی روی سر ایجاد می‌شود.

تحریک‌پذیری

بدون شک زمانی که سر بچه پر از شپش می‌شود، پوست سر شروع به خارش می‌کند و وقتی مشکلات این‌چنینی رخ می‌دهد کودک تحریک‌پذیر می‌شود و رفتارهای غیرعادی نشان می‌دهد.

ورم غدد لنفاوی

موارد شدیدتر و جدی‌تر شپش‌ها ممکن است باعث بروز واکنش‌های ایمنی شود که با تورم غدد لنفاوی در گردن همراه است.

این مشکل زمانی بروز می‌کند که نیش‌های درمان‌نشده باعث بروز عفونت استافیلوکوکی شود.

اختلالات خواب

شپش‌ها مانند اکثر انگل‌های دیگر در تاریکی فعال‌ترند.

به همین دلیل شب‌ها جنب‌وجوش بیشتری دارند که این امر اختلال خواب کودک را در پی دارد.

 

شپش سر چه علائمی دارد؟ / ویکی ووک

 

چگونه شپش سر را درمان کنیم؟

استفاده از کِرِم پرمترین 5 درصد رایج‌ترین داروی مورداستفاده در درمان شپش است ولی ازآنجایی‌که برخی افراد نسبت به مصرف آن مقاومت نشان می‌دهند، استفاده از داروهای دیگری نظیر شامپوی لیندان یا گامابنزن توصیه می‌شود. در زنان باردار و کودکان داروهای کم عارضه تری همچون کروتامیتون و ترکیبات سولفور توصیه می‌شود. شپش‌ها اگر 38 ساعت از موی سر دور باشند از بین می‌روند بنابراین رختخواب را در نایلون‌های بزرگ دربسته، به مدت بیش از 38 ساعت قرار دهید. همچنین لباس‌ها هم برای ضدعفونی شدن باید در آبِ گرم با دمای 100 درجه سانتی‌گراد جوشانده شوند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: نمناک | زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *