مکان های دیدنی ملایر کجاست؟

مکان های دیدنی ملایر کجاست؟ / ویکی ووک

در ویکی گردشگری این بخش به یکی از تاریخی ترین و باصفا ترین شهر از استان همدان، به نام ملایر می پردازد. ملایر به فاصله 386 کیلومتری غرب پایتخت قرار دارد و دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان همدان محسوب می شود که قدمت و پیشینه این شهر به تمدن ایلامی ها بازمی گردد. عمده شهرت ملایری ها به منبت کاری های بی نظیر هنرمندان این شهر و مکان های دیدنی و آثار تاریخی آن است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. اما در بخش های قبلی به جاذبه های گردشگری شهرهای اصفهان، شیراز، کرمانشاه و کاشان پرداخته ایم که آشنا شدن با جاذبه های این مناطق هم خالی از لطف نیست.

تاریخچه شهر ملایر

همانطور که قبلا گفته شد قدمت سکونت انسان ها در این منطقه به دوران ایلامی ها و بعد از آن به مادها برمی گردد. بر پایه ی یافته های باستان شناسان در اطراف ملایر، این منطقه دارای در دوران مادها حکومت مستقلی از نظر سیاسی و اقتصادی بوده و با شهرها و بخش های مجاور خود روابط بسیاری را داشته است و با توجه به نزدیکی مقر حکومتی سلسله ی دوم ایلام با پایگاه سیماشکی یا همان خرم آباد کنونی محتمل است که روابط حسنه و بسیار خوبی بین این دو منطقه درجریان بوده است.

مکان های دیدنی ملایر کجاست؟ / ویکی ووک

ملایر در دوران تاریخی پرافت و خیز خود همواره شاهد وقایع مهم تاریخی بوده که از مهم ترین این وقایع می توان به مخفی شدن یزدگرد سوم پادشگاه وقت ایران از دست حمله اعراب و به منظور تجدید قوی در چند کیلومتری این شهر و در قلعه ای در برفراز کوهی اشاره داشت که هم اکنون این کوه را به نام یزدگرد می شناسند. خود نام ملایر از ترکیب دو واژه “مال” و “آگر” تشکیل شده است که به معنی سرزمین آتش یا آریایی ها تعبیر شده است. آثار تاریخی فوق العاده و دیدنی این شهر که در گذر زمان به جایی مانده است به شرح زیر می باشد:

  • موزه مردم شناسی که قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد.
  • یخچال میرفتاح، از گنبدهای بنا شده در دوران قاجار
  • قلعه پری، این قلعه محل تولد کریم خان زند می باشد که سر سلسله خاندان زندیه بوده است.
  • مسجد شیخ الملوک
  • قلعه انوج، قلعه ایی باستانی که بیش 6 هزار سال قدمت دارد.
  • آتشکدده نوشیجان

مکان های دیدنی ملایر کجاست؟ / ویکی ووک

جاذبه های گردشگری ملایر

ملایر علاوه بر مکان های باستانی جذاب و دیدنی، جاذبه های گردشگری فوق العاده دیگری هم دارد. از جمله این مکان های دیدنی پارک سیفیه می باشد که نوه های فتحعلی شاه که حاکمان وقت این منطقه بودند دستور ساخت این باغ باصفا و بی نظیر داده اند. دریاچه کوثر با پوشش چشم نواز و روح انگیز خود مکانی مناسب و دلپذیر برای تفریحات و دورهمی های خانوادگی می باشد. در کنار این مکان ها می توانید از پارک کوهسار، بام ملایر، خانه لطفعلیان، مقبره سیف الدوله سلطان و مینی ورد دیدن کنید و لحظات خاطره انگیزی را داشته باشید.

مکان های دیدنی ملایر کجاست؟ / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

کیوکوشین چیست؟ / ویکی ووککیوکوشین چیست؟

یکی از بزرگترین و پرطرفدارترین سبک های کاراته، سبک کیوکوشین آن است که توسط ماسوتاتسو ژاپنی برای اولین بار بنا شده است. این سبک


سوغاتی های ملایر

  • شیره انگور
  • کشمش
  • باسلق
  • قالی بافی
  • مبل و منبت کاری
  • مرواربافی یا همان سبدبافی

مکان های دیدنی ملایر کجاست؟ / ویکی ووک


پیمان غیاثی نیا_1

نویسنده :
پیمان غیاثی نیا


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “مکان های دیدنی ملایر کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *