پتوز چیست؟

پتوز چیست؟ / ویکی ووک

پتوز به افتادگی پلک گفته می شود که ممکن است خفیف باشد یا کل مردمک چشم را فرا بگیرد. این بیماری انواع مختلفی دارد که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی بیماری های دیگر همچون: آتاکسی، پنومونی، ملانوما  را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را مطالعه کنید و اطلاعات عمومی خود را در زمینه بیماری ها افزایش دهید.

بیماری پتوز پیست؟

پتوز چیست؟ / ویکی ووک

همانطور که اشاره کردیم این بیماری به افتادگی پلک گفته می شود. این بیماری میتواند کل مردمک را بپوشاند و دید طبیعی را محمدود کند  و یا اینکه بطور کامل مسدود کند. افتادگی پلک امکان دارد که هردو چشم را درگیر کند و ارثی باشد البته امکان دارد که در بدو تولد یا در سنین بالاتر نیز اتفاق بیوفتد. پتوز انواع مختافی شامل:

  • پتوز‌ نوروژنیک
  • پتوز میوژنیک (بخصوص در اطفال)
  • پتوز آپونوروتیک (بخصوص در افراد مسن)
  • پتوز مکانیکال
  • پتوز نوروتوکسیک

دارد.


شاید دوست داشته باشید

بررسی آئودی A7 مدل 2017 / ویکی ووکبررسی آئودی A7 مدل 2017

نسبت به مدل قبلی آئودی A7 ، این سگمنت هیجان انگیز تر و جذاب تر است. شکل و قالب مدل قبلی آئودی تقریبا حفظ شده ایت و دقت زیاد متوجه تغییرات جلوبندی، چراغ جلو و سپرها خواهید شد. اضافه شدن خطی رو…


علت پتوز چیست؟

علت این بیماری در کودکان ر اثر نقص در تکامل عضله بالابرنده پلک فوقانی که عضله لواتور نام دارد، اتفاق می‌افتد و در بالغین به علت کشیدگی یا جداشدگی تاندون عضله لواتور از روی پلک می‌باشد که این فرایند ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • افزایش سن
  • جراحی کاتاراکت (آب مروارید) یا سایر جراحی‌های چشمی
  • ضربه به چشم
  • سندرم هورنر

همچنین ممکن است عارضه‌ای از سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های عصبی یا عضلانی و در موارد نادر تومورهای حدقه چشم باشد که عضله بالابرنده پلک یا عصب آن را درگیر می‌کنند. گاه پتوز‌ با خستگی عضلات چشم ناشی از بیدار ماندن تشدید می‌شود.

 

 

علائم پتوز چیست؟

شایع‌ترین علامت آشکار این بیماری در کودکان، افتادگی پلک می‌باشد. در نوع مادرزادی، اغلب عدم تقارن چین پلک فوقانی وجود دارد. کودکان مبتلا به افتادگی ممکن است برای دیدن مجبور شوند گردن خود را به عقب خم کنند یا ابروها را به سمت بالا بکشند تا از هر دوچشم استفاده نمایند.

درمان پتوز چگونه است؟

پتوز کودکان با جراحی درمان می‌شود. اگر تنبلی چشم هم وجود داشته باشد، ممکن است درمان آن ضروری باشد. انتخاب روش درمان مناسب، بر اساس عواملی همچون سن کودک و درگیری یک یا هردو پلک و… صورت می گیرد. اما در بزرگسالان چشم پزشک باید ابتدا بررسی جامعی از مشکل به عمل آورد. در صورت یافتن علت زمینه‌ای باید ابتدا این مورد اصلاح گردد، اما در اغلب موارد، درمان نهایی جراحی است که نوع جراحی نیز بر اساس شدت پتوز‌ و سایر یافته‌های بالینی تعیین می‌گردد.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *