بررسی کنسول پروژه اسکورپیو محصول جدید ماکروسافت

اسکورپیو

در ماه های گذشته خبرهای کوتاه بسیار زیادی درباره پروژه اسکورپیو منتشر شده است. پروژه اسکورپیو (Project Scorpio) در واقع کنسول نسل بعدی کمپانی مایکروسافت خواهد بود که در حال حاضر با یک اسم مستعار شناخته می شود و قرار است تجربه اجرای بازی های ویدئویی به صورت 4K را در اختیار گیمرها قرار دهد. روز گذشته مایکروسافت به صورت غیررسمی بخش زیادی از اطلاعات و مشخصات فنی این کنسول را مشخص کرد.

مشخصات سخت افزاری ایکس باکس اسکورپیو

 

اسکورپیو

 

 

کنسول اسکورپیو به مدل شخصی‌سازی شده پردازنده‌ی Jaguar  شرکت AMD مجهز شده که قبلا هم روی ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو هم استفاده شده بود. البته فرکانس این پردازنده بالاتر رفته و به ۲٫۳ گیگاهرتز رسیده است. فرکانس پردازنده‌ی پلی‌استیشن ۴ پرو ۲٫۱ گیگاهرتز و ایکس‌باکس وان هم ۱٫۷۵ گیگاهرتز بود.البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که پردازنده‌ی اسکورپیو ۴ مگابایت کش L2 دارد.

اسکورپیو

پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول براساس تراشه‌ی Polaris ساخته شده و از ۴۰ واحد پردازشی پشتیبانی می‌کند.این مقدار روی پلی‌استیشن ۴ پرو ۳۶ واحد پردازشی است.البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی اسکورپیو ۱۱۷۲ مگاهرتز است که این مقدار روی پلی‌استیشن ۴ پرو تنها ۹۱۱ مگاهرتز است. براساس اطلاعات منتشر شده این موضوع باعث می‌شود که اسکورپیو ۴۳ درصد قدرت پردازشی بیشتری داشته باشد.

میزان پهنای باند ایکس‌باکس اسکورپیو به ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه رسیده است که این موضوع با استفاده از ۱۲ گیگابایت رم GDDR5 امکان‌پذیر شده است. از این میزان رم ۸ گیگابایت آن در اختیار بازی‌ها قرار می‌گیرد. بد نیست بدانید که تنها ۵ گیگابایت رم کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو به اجرای بازی‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

اسکورپیو

سیستم خنک کننده‌ی این کنسول هم در نوع خودش بسیار جالب توجه است. براساس اطلاعات منتشر شده سیستم خنک کننده‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو چیزی شبیه به سیستم خنک کننده‌ی کارت‌ّهای گرافیکی GTX 1080 و ۱۰۸۰Ti خواهد بود. این موضوع باعث شده که دیگر یک دریچه‌ خروجی هوا در بالای کنسول قرار نداشته باشد و گرما از پشت کنسول خارج شود.

نگاه کلی به مشخصات سخت افزاری اسکورپیو

 

سخت افزار مشخصات
پردازنده مرکزی هشت هسته اختصاصی X86 در فرکانس 2.3 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی 40 واحد پردازشی اختصاصی در فرکانس 1172 مگاهرتز
حافظه 12 گیگابایت GDDR5
درایو ذخیره سازی  ترابایت هارد 2.5 اینچی
درایو نوری 4K UHD Blu-ray

زمان رونمایی از ایکس باکس اسکورپیو

 

اسکورپیو

 

 

این کنسول برای اولین بار در رویداد E3 2016 به عنوان قدرتمندترین کنسول تاریخ معرفی شد و با توجه به اطلاعاتی که درحاضر در دسترس است به احتمال زیاد در نمایشگاه E3 امسال اطلاعات بیشتری از این کنسول، نام اصلی آن( در برخی از سایت ها آمده است که نام این کنسول را ایکس باکس 2 گذاشته اند)، قیمت و تاریخ عرضه منتشر خواهد شد.

به امید فردایی روشن

منابع: VG247

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *