کاپوئرا چیست؟

کاپوئرا چیست؟ / ویکی ووک

ورزش های رزمی، به دلیل آنچه که به روح و جسم می بخشد همیشه پر طرفدار هستند و مورد توجه قرار می گیرد. در این بخش با یکی دیگر از ورزش های رزمی ناشناخته و جذاب به نام کاپوئرا می پردازیم. کاپوئرا، هنری رزمی است که با دیدن حرکات و نمایش آنها متوجه فرق عمده آن با سایر ورزش های رزمی می شود. چراکه درکنار حرکات موزون و اکروباتیک، این ورزش پر است از حرکات تعادلی و قدرتی که با موسیقی محلی آمریکای جنوبی اجرا می شود. در بخش های قبلی هنرهای رزمی نینجوتسو و ساواته بررسی کرده ایم.

تاریخچه ی ورزش کاپوئرا چیست؟

برزیل خواستگاه این ورزش رزمی زیبا است و برای اولین بار کاپوئرا (Capoeira)، توسط بردگان آفریقایی در برزیل که حق یادگیری و اجرای هیچ فرمی از هنرهای رزمی را نداشتند، برای محافظت از خود ابداع کردند و برای مخفی نگه داشتن اجرای تکنیک های رزمی خود، از رقص های و موسیقی های محلی استفاده می کردند.

 

 

بردگان که مورد ظلم و ستم قرار می گرفتند و آسیب های روحی و جسمی زیادی را برای گذراندن زندگی تحمل می کردند، برای حفظ و حراست از خود و خانواده و همچنین امیدی برای زنده ماندن، روی به یادگیری کاپوئرا آوردند و برای مخفی نگه داشتن آن طوری وانمود می کردند که انگار دارند به جشن و پایکوبی می پردازند ولی آنها درواقع تمرین می کردند که برای روزهای سخت، جنگ و مبارزه های احتمالی آماده شوند.


شاید دوست داشته باشید

کمبود ویتامین C چه عوارضی دارد؟ / ویکی ووککمبود ویتامین C چه عوارضی دارد؟

کمبود شدید ویتامین C موجب خون ریزی لثه می شود. البته نباید نگران خون ریزی اندک پس از مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان باشید. زنگ هشدار زمانی به صدا درمی آید که…


در ادامه و در سال 1890 برای مدتی حکومت وقت این ورزش رزمی را در تمامی کشور برزیل ممنوع کرد. اما در اواخر دهه 1920 میلادی ممنوعیت به گونه ایی کم رنگ شد و در ادامه و در سال 1932 اولین مدرسه ی هنرهای رزمی کاپوئرا تاسیس شد و بیمبا (Bimba) اولین سبک این رشته ورزشی رزمی پایه گذاری شد و در ادامه با گرفتن مجوز رسمی از وزیر آموزش و پرورش کاپوئرا ماهیت جنایی خود را از دست داد و ممنوعیت آن رسما برداشته شد.

کاپوئرا چگونه انجام می شود؟

 

کاپوئرا چیست؟ / ویکی ووک

 

کاپوئرا برپایه جهش های و حرکات چرخشی انجام می گیرد، بگونه ایی که هر مبارز بعد از ورود به زمین با چرخش هایی به عقب و جلو، گارد خود را می گیرند و برای تکنیک های حمله و دفاع آماده می شوند. اساس آموزش دادن به هنرجویان جدید بر این است که آنها باید مهارت حمله های سریع، جای خالی دادن و ضد حملات را در عین دقت و نظم فرابگیرند.

 

کاپوئرا چیست؟ / ویکی ووک

 

هدف مبارزه ی هنرجویان کاپوئرا به شرح زیر است:

  • تکنیک فریب دادن حریف
  • استفاده از حرکات های غیرقابل پیش بینی
  • لگدهای چرخشی
  • تکنیک های دفاع از حمله های مستقیم
  • ضدحمله های سریع و برهم زدن تمرکز حریف با حرکات نمایشی در زمان حمله
  • استفاده از یک استراتژی برای حمله های سریع
  • تکنیک مبارزه بدون سلاح با حریف مسلح

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *