اقونیطون و خواص آن

اقونیطون

اقونیطون گیاهی است چندساله، به بلندی یک متر و دارای گونه‌های متعددی که در برخی گونه‌ها بلندی آن از یک متر هم تجاوز می‌کند. این گیاه نام‌های دیگری همچون پوها, اکونی تو, آکونیت, ناپل‌لوس, بیش, هلاهل, خالق الذئب, خالق‌النِمَر, گرگ‌کُش, ماه‌پروین, قاتل‌النمر, اجل‌گیاهی و موش‌بیشا دارد و عملکرد دارویی بسیاری دارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی اقونیطون بپردازیم.

درباره اقونیطون

همان‌طور که در ابتدا نیز عرض کردیم گیاهی است چندساله و از خانواده آلاله‌ها که دارای ریشه‌ای متورم، ضخیم و گوشتی به شکل غده، و برگ‌های آن بریده بریده است و در قسمت پایین ساقه می‌روید.گل‌های آن معمولاً  آبی‌رنگ و در برخی گونه‌ها زردرنگ و گاهی نیز سفید به شکل کاسک سربازان و به‌صورت گل آویز است. محل رویش آن در ارتفاعات کوهستان‌ها و برخی گونه‌های آن در چمن‌زارها و سنگ‌زارهای مرطوب و سایه‌دار می‌باشد. انواع این گیاه در اکثر مناطق اعم از نیم‌کره‌ی شمالی و جنوبی می‌روید.

اقونیطون

خواص اقونیطون

طبیعت این گیاه گرم و خشک است، و ریشه ی این گیاه خاصیت دارویی دارد و از در درمان گرفتگی صدا، دردهای عصبی که ناشی از تری‌ژومو و لارنژیت و برونشیب حاد است است استفاده میکنند. در ادامه به مهمترین اثرات این گیاه می پردازیم.

مهمترین اثرات گیاه اقونیطون

  • درمان گرفتگی صدا
  • رفع سردردهای عصبی
  • درمان دردهای رماتیسمی حاد
  • ورم حلق
  • سیاه‌سرفه
  • معالجه ی برونشیب و مالاریا

شاید دوست داشته باشید

آبرون کبیر

آبرون کبیر و خواص آن

آبرون کبیر ، گیاهی است علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ارتفاع ساقه گل دهنده ی آن بیست تا سی سانت است و دارای خواص…

 


طریقه ی مصرف اقونیطون

مقداری کمی از گیاه را پرورده و خورده شود گرم‌کننده و بسیار معرق است و برای گرفتگی صدا و دردهای عصبی بسیار مفید است. و اگر یک تا سه سانتی‌متر از عصاره‌ی الکی آن خورده شود، برای معالجه‌ی برونشیت و مالاریا مفید است. و اگر آن را ورقه ورقه کرده و در الکل بخیسانید، محلول حاصله را در استعمال خارجی نظیر از جا دررفتی، رگ به رگ شدگی و شکستگی عضو به‌کار ببرید.

اقونیطون

عوارض جانبی اقونیطون

اسراف در خوردن آن ایجاد مسمومیت می کند، حرارت شدید ایجاد کرده و تنفس را مشکل می شود. اگر مسمومیت شدید باشد، در اثر فلج ریوی منجر به مرک می شود، لذا حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

به امید فردایی روشن

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *