شوید و خواص آن

شوید

شوید گیاهی یک ساله به ارتفاع 30 سانتی متر است. عملکرد این گیاه مدر، ضد نفخ و تقویت کننده ی معده است نام دیگر این گیاه شبت است و نام علمی آن نیز ” Anethum graveolens ” و از خانواده چتریان است. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین،گل نسترن و بو مادران صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی مفید به نام شوید بپردازیم.

درباره ی شوید

همانطور که در اول بحث نیز گفتیم گیاهی است یکساله و به ارتفاع 30 سانتی متر، ریشه مخروطی شکل، ساقه ای استوانه ای و تو خالی، برگها متناوب بی کرک و پهنک منقسم ( حالت شانه ای ) نخی شکل و نازک، گلها کوچک و به رنگ زرد، میوه رنگ قهوه ای است.

شوید

خواص شوید

میوه و برگ این گیاه جزو مواد موثره ی آن است و اسانس (آنتول، لیمونن، کارون) و فلانوئیدها مواد موثره ی این گیاه می باشند. شوید به هضم غذا کمک میکند و نیرو دهنده، مقوی معده، مدر، ضدتهوع، آرام کننده و زیاد کننده ترشحات شیر، قاعده آور و رفع دردهای همراه با آن و کاهنده ی چربی است.

و مهمترین کاربرد درمانی این گیاه:

  • ضد نفخ
  • اشتها آور
  • تونیک سیستم گوارشی
  • قاعده آور

طریقه ی مصرف شوید

میوه و برگ، دم کرده 2 – 4 گرم در یک لیوان آب جوش

 

شوید

 

عوارض جانبی شوید

محرک دیواره رحم و قاعده آور قوی است. لذا برای خانوم های باردار خطرناک است و می تواند به جنین آسیب برساند. برای کمک به کاهش چربی خون طولانی مدت مصرف نشود. مصرف زیاد برگها باعث بروز لکه های سیاه روی پوست می شود. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید. از این گیاه قرص آنتوم، محلول گریپ واتر، قطره ی شیرافزا موجود می باشد.

به امید فردایی روشن

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *