گل نسترن و خواص آن

گل نسترن

گل نسترن ، درختچه‌ کوچکی است با ارتفاع ۳متر و دارای برگ‌هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه ‌‌‌داراست. این گل زیبا و خوش‌عطر سرشار از خواص دارویی است که علاوه بر آن رب مخصوص خوراکی نیز از آن تهیه می‌شود و می‌توان آن را جایگزین رب انار در غذاها کرد. در مطالب قبلی از دارو هایی گیاهی همچون افسنطین ، باباآدم و غیره… مطالبی گذاشتیم امروز قرار است با گل نسترن آشنا شویم.

درباره ی گل نسترن

همانطور که در مقدمه عرض کردیم نسترن، درختچه‌ کوچکی است با ارتفاع ۳متر و دارای برگ‌هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه ‌‌‌داراست. از میوه گل نسترن به‌عنوان غنی‌ترین منبع ویتامینC یاد می شود که ۲۰برابر لیمو ویتامین ث دارد. این گل زیبا و خوش‌عطر سرشار از خواص دارویی است.

گل نسترن

خواص گل نسترن

میوه تازه گل نسترن (میوه گل سرخ) حاوی 5/0 تا 7/1 درصد ویتامین C است که ترکیبی از آسکوربیک اسید و هیدروآسکوربیک اسید است؛ میزان ویتامین C میوه خشک موجود در بازار، ممکن است متفاوت باشد.  میوه گل‌ نسترن یا همان میوه گل سرخ همچنین حاوی ویتامین‌های A1 ،B1 ،B2 ،B3 و K است؛ از دیگر ترکیبات این میوه، پکتین (11 درصد)، تاتن‌ها (2 تا 3 درصد)، اسید سیتریک و اسید مالیک، فلاونوئیدها، رنگدانه‌های زرد و قرمز به ویژه کاروتنوئیدها، وانیلین، اسانس و قندها را می‌توان نام برد. مهمترین خواص این گل عبارتند از:

  • ضد درد
  • ضد اسهال
  • ضد اکسیدان
  • ملیّن
  • ادرارآور
  • کاهش‌دهنده قند خون
  • مسهل
  • مقوی اعصاب
  • ضد کرم

طبع آن گرم و خشک است.

گل نسترن

علاوه بر موارد فوق این گل سرشار از ویتامین ث است و میوه خشک آن را بیش از یک سال نمی‌توان نگه‌داری کرد. برای ناراحتی‌های لثه و درد دندان، جوشانده این گیاه را مزمزه کنید. برای درمان التهاب کلیه از جوشانده میوه این گیاه و برای درمان یبوست از مربای گل نسترن استفاده شود.

طریقه ی مصرف گل نسترن

1 تا 3 قاشق میوه خردشده را در آب جوش بریزید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند؛ سپس آن را صاف و مصرف کنید؛ این مقدار را می‌توان روزی سه بار مصرف کرد. میزان مصرف می‌تواند بر حسب وزن تا روزی 12 گرم باشد.

گل نسترن

عوارض گل نسترن

مصرف خوراکی میوه این گل، هیچ‌گونه مسمومیتی ایجاد نمی‌کند و 100 گرم از آن حاوی بیش از 1200 میلی‌گرم ویتامین C است؛ مصرف مقادیر کم آن هیچ‌ عارضه‌ای در بر ندارد و در مورد مصرف مقدار زیاد و طولانی‌ آن هم گزارشی ارائه نشده است. البته کارگرانی که به‌طور مداوم در معرض میوه‌های گل‌ نسترن هستند، ممکن است دچار حساسیت و مشکلات تنفسی شوند؛ بعضی از این عوارض حساسیت نیست بلکه وجود پرزهای ریز میوه گل‌ مانند پشم شیشه، ‌روی پوست تحریکات مکانیکی ایجاد می‌کند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *