آفساید چیست؟

آفساید چیست؟ / ویکی ووک

در بخش های قبلی به ورزش های واترپلو، بدمینتون، پینگ پنگ و هاکی پرداخته ایم که در صورت تمایل میتوانید با تاریخچه و نحوی انجام این ورزش ها آشنا شوید. اما در این بخش به یکی از قوانین مهم ورزش فوتبال می پردازیم به نام آفساید می پردازیم. قطعا بارها این اصطلاح را شنیده اید و چون به ورزش فوتبال اشراف کامل را ندارید از قوانین این اصطلاح کاملا فوتبالی چیزی نمی دانید که در این صورت باید گفت آفساید در فوتبال موقعیتی است که بازیکنان تیم حریف در آن اجازه پیش روی و حرکت رو به جلو را ندارند و بازی توسط داور متوقف می شود که در ادامه بیشتر با چگونگی تشخیص این موقعیت در فوتبال آشنا خواهیم شد.

چگونه در فوتبال آفساید را تشخیص می دهند؟

آفساید قانونی بود که از سال 1987 وارد فوتبال شد و در طی این قانون مهاجمی که در نیمه زمین حریف باشد و از توپ به دروازه حریف نزدیک تر باشد و کمتر از دو بازیکن بین او و دروازه قرار گرفته باشد موقعیت آفساید قرار دارد. پس موقعیت آفساید برای مهاجم زمانی رخ می دهد که در حالت حمله یا هیچ بازیکنی نباشد یا بغیر از دروازبان حریف هیچ مدافعی یا بازیکنی قرار نداشته باشد و معمولا این موقعیت در پاس های تو عمق بلند و کوتاهی که برای مهاجم ارسال می شود، ایجاد می گردد.

 

آفساید چیست؟ / ویکی ووک

 

به عبارت ساده تر آفساید زمانی شکل می گیرد که مهاجم از دفاع آخر حریف نزدیکتر به دروازه باشد و توپ توسط بازیکن خودی برای مهاجم ارسال شود که در این صورت بازیکن مهاجم در آفساید قرار دارد و اجازه پیشروی از بازیکن گرفته می شود. اگر مهاجم با دفاع آخر در یک سطح و در یک خط بطور مساوی در حرکت بودند و توپ ارسالی به مهاجم برسد در این صورت آفسادی شکل نمی گیرد و بازیکن می تواند به حرکت خود ادامه دهد.


شاید دوست داشته باشید

آکندروپلازی چیست؟ / ویکی ووکآکندروپلازی چیست؟

علت آکندروپلازی، نوعی اختلال اتوزومی غالب ناشی از جهش های اختصاصی در FGFR3 می باشد؛ دو جهش، یعنی G1138A حدود ۹۸ درصد و G1138C 1 تا ۲ درص…

 


قوانین آفساید چگونه است؟

 

آفساید چیست؟ / ویکی ووک

 

  • بازیکن حریف مهاجم در زمین حریف باشد.
  • بازیکن مهاجم از بازیکن اخر یا دفاع آخر نزدیک تر به دوازه باشد.
  • بازیکن مهاجم به هر شکلی در بازی درگیر باشد. یعنی در دید دروازبان یا کار مدافع حریف را برای مهاجمی خودی مداخله کرده باشد.
  • خطای آفساید وقتی اعلام می شود که مهاجم توپ را صاحب شود و یا از دستیابی بازیکن حریف به توپ جلوگیری کند.
  • تمامی قوانین زمانی است که بازیکن از میانه رد شده باشد و در نیمه زمین حریف قرار گرفته باشد.
  • کمک داور برای اعلام آفساید اقدام می کند که در این صورت در جایی که خطای آفساید رخ داده است می ایستد و پرچم خود را بالا می برد، و تا زمانی که داور وسط سوت نزد و اعلام نکند بازی در جریان خواهد بود.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *