هاکی داخل سالن چگونه ورزشی است؟

هاکی داخل سالن چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در ادامه آشنایی با ورزش های پرتحرک و هیجان انگیز، به یکی دیگر از ورزش های تیمی و قدیمی ای که با چوب و توپ انجام می گیرد، یعنی هاکی داخل سالن می پردازیم. هاکی انواع مختلف دارد و معروف ترین این ورزش هاکی روی چمن می باشد. در بخش های قبلی با تاریخچه و قوانین ورزش های ، هندبال، والیبال و بسکتبال آشنا شده ایم، اما در این بخش به تاریخچه هاکی داخل سالن و قوانین و مقررات آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه هاکی داخل سالن

از قدیمی ترین بازی های دسته جمعی دنیا همین هاکی است، درحالی که همگان این ورزش را غربی می دانند اما پیشینه این ورزش طبق متون شناحته شده در تاریخ ورزش جهان به حدود 5 هزار سال قبل در ایران بازمی گردد. این ورزش بگونه ایی برگرفته از چوگان روی چمن می باشد. همچنین در مصر، آثاری یافت شده که نشان می دهد در 4000 هزار سال قبل با چوب دستی به این ورزش می پرداختند.

 

هاکی داخل سالن چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

در گذشته بازیکنان هاکی روی چمن در بین فصل های مسابقات و در شرایط بد جوی نمی توانستند به هاکی بپردازند، ازین رو به  مکان های سرپوشیده و سالن های ورزشی، برای تمرین کردن بین فصل های مسابقات خود روی آوردند. در ادامه و به تدریج هاکی سالنی خود به یک ورزش مجزا تبدیل شد و اولین مسابقات رسمی آن در سطچ جهان در سال 2003 میلادی توسط فدراسیون هاکی برگزار شد.


شاید دوست داشته باشید

دژنراسیون ماکولادژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد یا AMD ( age-related macular degeneration ) یکی از شایع­ترین علت کوری در جهان می­باشد که افراد…

 


درباره ی هاکی داخل سالن

هاکی داخل سالن، در زمینی به طولی بین 36 تا 44 متر و در عرضی بین 18 تا 22 متر، بین دو تیم 12 نفره انجام می شود. هرتیم 12 نفره، 6 بازیکن چوب به دست داخل زمین و 6 بازیکن دیگر را بر روی نیمکت ذخیره های خود دارد. شروع بازی با داور است بطوریکه با قرعه کشی توپ و میدان را برای تیم ها مشخص می کند. هاکی داخل سالن در دو زمان 20 دقیقه ایی و یک زمان استراحت بین دو نیمه به مدت 5 دقیقه صورت می گیرد.

هدف در این بازی، به گردش درآوردن توپ، توسط چوب دستی های بازیکنان با ضرباتی مانند پوش(ضربه فشار به توپ)، فلیک(ضربه فشاری به توپ که باعث بلند شدن توپ از سطح زمین شود) و اسکوپ (بلند کردن توپ با قسمتی از چوب) است که در نهایت هر تیمی که بیشتر توپ را از خط دروازه حریف عبور دهد برنده ی بازی شناخته خواهد شد.

 

هاکی داخل سالن چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

قوانین هاکی داخل سالن

  • هیت یا برخورد محکم و موثر چوب به توپ در هاکی داخل سالن مجاز نمی باشد.
  • نقاط جریمه یا پنالتی استروک، جایی است به قطر 10 سانتی متر در مقابل چهارچوب دروازه و مرکز آن با فاصله 7 متر از لبه داخلی خطوط دروازه علامت گذاری شده است.
  • در دو طرف طول زمین مفهوم اوت وجود ندارد، اما رد شدن توپ از خط عرضی زمین اوت و کرنر را به همراه دارد.
  • زمانی که خطایی در نقاط جریمه رخ می دهد، داور اعلام پنالتی کرنر می کند، در این زمان اعمال زیر باید اتفاق بیافتد:
  • یک مهاجم در منطقه پنالتی کرنر که در خط عرضی زمین مشخص شده است باید به صورتی که یک پای آن بیرون باشد توپ را بدون انکه عمدی بلند شود پرش کند.
  • تمامی بازیکنان تیم مقابل باید در کنار تیر دروازه خود جایی گیری داشته باشند.
  • بازیکنان تیمی که پنالتی کرنر را می زنند، باید در موقعیتی پیشت محوطه تعیین شده برای استفاده از ضربه پناتی کرنر جایی بگیرند.
  • تعویض های هر تیم حداکثر 12 بازیکن می باشد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت


 

 

منابع:ویکی پدیا | sportvideo

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *