دارت چیست؟

دارت چیست؟ / ویکی ووک

در ویکی اسپرت این بخش به یکی از ورزش های ساده و در عین حال بسیار حرفه ایی به نام دارت می پردازیم. دارت ورزشی رقابتی است که با استفاده از یک تخته هدف و خود ابزار دارت که به سمت تخته هدف روانه می شود، می توان به راحتی و با کمترین هزینه به تفریحی سالم و بسیار هیجان انگیز پرداخت که در ادامه بیشتر با تاریخچه و چگونگی بازی این ورزش سرگرم کننده خواهیم پرداخت. اما در بخش های قبلی با ورزش های بدمینتون، بیلیارد، شطرنج و زوربینگ پرداخته ایم که پیشنهاد می شود با مطالعه این مطالب با دامنه اطلاعات خود را درباره ورزش های مختلف بالا ببرید.

تاریخچه دارت

روایت های مختلفی درباره ی شکل گیری ورزش دارت وجود دارد و تقریبا در تمامی این منابع تاریخ دقیقی برای به وجو آمدن این ورزش جذاب اشاره ایی نداشته اند. مورخان معتقدند که دارت برگفته شده از فوت و دارتی است که در دهه 40 قرن هیجدهم میلادی بسیار رواج داشته است که در آن بازی بازیکنان با استفاده از یک لوله دارت­ را به هدف روانه می کردند. تخته هدف یا تخته دارت از تنه میانی درخت بوده است که این را با کلمه فرانسوی هدف یا (Butt) نام گذاری کردند.

 

دارت چیست؟ / ویکی ووک

 

در ابتدا از دارت به عنوان یک سرگرمی و تفریح استفاده می کردند بصورتی که هنری هشتم هم یکی از مجذوبان این رشته ورزشی بوده و در بین شاهزادگان بریتانیایی بصورت دوره ایی مسابقاتی را ترتیب می دادند و به افراد برگزیده جوایزی را هم اهدا می کردند. در ادامه این ورزش خواهان بسیاری را در بریتانیا پیدا کرد و به سایر کشورها هم گسترش یافت که نتیجتا منتهی به تاسیس فدراسیون بین المللی دارت (NDA) در سال 1924 در لندن شد.

قوانین و قواعد پرتاب دارت

 هدف در بازی دارت، پرتاب کردن خود ابزار دارت­ به سوی تخته هدفی که مقابل و به فاصله ی حداقلی 2.37 متری قرار گرفته است، می باشد. اما این کار به نظر ساده می آید ولی بسیار به مهارت، تمرکز و تمرین نیاز دارد تا بتوان به راحتی و با دقت دارت را به نشانه هایی که بروی تخته نقش بسته اند، پرتاب کرد.

 

دارت چیست؟ / ویکی ووک

 

برای پرتاب کردن دارت، ابتدا اگر قصد دارید با دست راست بزنید باید پای راست خود را کمی جلو تر قرار دهید و برای دست چی همین روند باید طی شود. حال که بصورت کاملا درست و صحیح در مکان محل پرتاب مستقر شده اید کافی است، دارت را بصورت خیلی عادی و بدون هیچ فشاری و در بین انگشتان شصت و سبابه (اشاره) در دست بگیرد و با دقتی کافی و لازم دارت را به سمت هدف پرتاب کنید.

نحوی ثبت امتیازات دارت

هر بازیکن برای پرتاب در یک نوبت گردشی می تواند سه پرتاب را در هر راند داشته باشد که تعیین کننده شروع کننده بازی به وسیله ی یک پرتاب توسط هر بازیکن و به دست آمدن امتیاز بالاتر می باشد و درصورتی که دارت پس از اصابت به تخته به زمین بیافتد، امتیازی برای پرتاب کننده در نظر گرفته نخواهد شد. تخته دارت بصورت 1 تا 20 شماره گذاری شده است که قسمت های آن بصورت مثلثی مانند توسط فلزی از هم جدا شده اند.

 

دارت چیست؟ / ویکی ووک

 

این مثلت ها به چهار قسمت مجزا تقسیم شده اند قواعد زیر برای پرتاب حاکم خواهد بود:

  • اگر دارت‌ در بین دو میله اول خوره باشد، عدد به دست امده در دو ضرب می شود. (Double Ring)
  • اگر دارت‌ در بین دو میله دوم خورده شود، عدد به دست امده در 3 ضرب خواهد شد. (Triple Ring)
  • اگر در بین میله سوم اصابت داشته باشد امتیاز ثابت 25 لحاظ می شود.
  • و اگر در مرکز قرار بگیرد، امتیاز 50 در نظر گرفته می شود.
  • و اگر هم در بین هیچ میله ایی قرار نگرفت، همان امتیازی که به دست امده است، لحاظ می شود.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منبع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *