بدمینتون چگونه ورزشی است؟

بدمینتون چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در ادامه معرفی ورزش های جذاب، به یکی دیگه از ورزش های پرجنب و جوش و هیجان انگیز، به نام بدمینتون می پردازیم. بدمینتون، جزو خاطره انگیز ترین و محبوب ترین ورزش ها در بین خانواده ها در ایام تعطیل است، هرچند که این رشته کاملا تخصی است اما در ایران به ویژه در ایامی که خانواده ها برای گذاراندن اوقات فراغت خود به گردش می روند، حتما بدمینتون را بعنوان یکی از سرگرمی های این اوقات خود انتخاب می کنند. در بخش های قبلی ورزش های هیجان انگیز و جذاب تنیس و اسکواش را بررسی کرده ایم که در ادامه این بخش به تاریخچه و قوانین رشته ی پرنشاط بدمینتون خواهیم پرداخت.

تاریخچه بدمینتون

بدمینتون امروز در اوایل قرن نوزدهم از کشور هندوستان، توسط ارتش انگلستان به این کشور راه پیدا کرده و به همین علت است که خیلی ها معتقداند، خواستگاه این ورزش از انگلستان است. اما در واقع این ورزش تکمیل شده ی پونا یا Poona هندوها بوده که روزگاری در کوچه و بازار خود بازی می کردند. اما طبق مستنداتی این ورزش در حدود قرن پنجم در چین هم با نام Ti Gian Zi بازی می شده که در آن توپی را در هوا با ضربه زدن نگه می داشتند.

 

بدمینتون چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

افسران مستقر در کشور هندوستان با پونا هندی ها آشنا شدند و خیلی زود آن را به کشور خود منتقل کردند و در اوایل 1870 آن را همراه ابزار مورد نیاز بازی به همگان معرفی کردند، که این کار را شخصی به نام دوک در ضیافتی در قصر بدمینتون به دوستان خود معرفی کرد و در ادامه این ورزش به نام همین مکان تغییر نام داد. برای نخستین بار قوانین این بازی در سال 1877 به صورت مدون طراحی شد و در سال 1901 زمین مستطیل شکل فعلی بدمینتون بصورت رسمی تثبیت شد و فدراسیون بین المللی این ورزش جذاب که هم با اضافه شدن کشور های مختلف در سال 1934 در محل کنت انگلیس تاسیس شد .


شاید دوست داشته باشید

دژنراسیون ماکولادژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد یا AMD ( age-related macular degeneration ) یکی از شایع­ترین علت کوری در جهان می­باشد که افراد…

 

 


چگونگی بازی بدمینتون

این بازی هم بصورت یک نفره و هم دوبل (دو نفر در هر تیم) در زمینی مستطیل شکل به ابعاد 13.4 متر طول و 6.10 متر عرض برگزار می شود. در عین سادگی و عمومی بودن که هر شخص می تواند با داشتن یک راکت و توپ مخصوص این بازی لذت بخش را انجام دهد، این بازی بسیار هدفمند سریع انجام می گیرد که بازیکنان حرفه ایی با استفاده از یک استراتژی درست و عکس العمل هایی سرعتی و به موقع سعی در گرفتن امتیاز از حریف را دارند.

 

بدمینتون چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

شروع بازی با قرعه کشی داور میان دو بازیکن انجام می شود و نفر برنده در قرعه کشی توپ یا زمین را انتخاب می کند، هدف در این بازی رد کردن و انداختن توپ(از جنس چوب پنبه که دارای 16 پرک وصل به پایه می باشد) از روی توری که در میان زمین واقع شده است به زمین هدف یا حریف است که این کار تا امتیاز 15 برای مردان و 11 برای بانوان و نونهالان ادامه پیدا می کند. در ادامه برنده هر ست در طرف دیگر زمین زننده سرویس خواهد بود، سرویسی که برای زننده آن محوطه ایی در زمین در نظر گرفته شده است.

قوانین بازی بدمینتون

 

بدمینتون چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

  • برنده بازی بصورت 2گیم از 3 گیم ممکن مشخص می شود.
  • در مردان اگر امتیاز به 14-14 و در بانوان اگر امتیاز به 10-10 رسید از کسی که زودتر به این امتیازات رسیده سوال می شود که امتیاز اضافی می خواهد یا خیر، که در صورت جواب مثبت بازی تا 17-13 ادامه میابد.
  • اگر سرویس بصورت صحیص زده نشود خطا محسوب می شود
  • حمل توپ یا گرفتن توپ با راکت برای لحظاتی خطا می باشد
  • دوبار ضربه به توپ توسط بازیکن خطا است
  • برهم زدن تمرکز حریف با ایجاد سروصدا و غیره خطا محسوب می شود.
  • بازیکن خارج از نوبت سرویس بزند و یا بطور اشتباه به سمت دیگر بزند خطا محسوب می شود.

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *