شطرنج چیست؟

شطرنج چیست؟ / ویکی ووک

در ویکی اسپرت این بخش یکی از جذاب ترین و قابل تامل ترین ورزش جهان یعنی شطرنج زیبا را بررسی خواهیم کرد.  شطرنج در میان کهن ترین بازی های امروزه در میان مردم تا حدی رواج دارد که در دورهمی های فامیلی و دوستانه و… خیلی مورد استفاده قرار می گیرد. این بازی تقابل دو اندیشه و هوش است که به نوعی با مهره هایی که در اختیار دارند با یکدیگر وارد جنگ می شود که گاهی برد یک نفر می انجامد و گاهی هم دو نفر تسلیم هنر تفکر یکدیگر می شوند و بازی با تساوی به پایان می رسد. در بخش های قبلی به ورزش های بولینگ، بیلیارد، واترپلو و کرلینگ پرداخته ایم که در بازدید از این مطالب و آشنایی با این ورزش های جذاب خالی از لطف نخواهد بود.

تاریخچه شطرنج

قدمت شطرنج را بیش از 1500 سال تخمین می زنند و آن را ابداع یونانیان یا بابلی ها و یا مصریان می دانند. اما بیشتر مورخان براین معتقداند که ریشه ی شطرنج به هندوستان برمی گردد و در زمان ساسانیان از هندوها به ایران گسترش یافته و سپس این بازی جذاب و فکری از طریق ایران به جهان اسلام و اروپا راه پیدا کرده است، اما شیوه نوین این بازی در اصل به قرن نیمه دوم نوزدهم بر میگردد جای که در اواخر این قرن و اوایل قرن بیستم فدراسیون جهانی آن هم تاسیس گردید.

 

شطرنج چیست؟ / ویکی ووک

 

واژه شطرنج در زمان های دور چاتورانگا بود و بعداز ورود به ایران نام آن به شترنگ تغییر شکل پیدا کرد ولی بعداز حمله ی اعراب به ایران این واژه هم دست خوش تغییر شد و به شطرنج رسید. این بازی به سرعت درحال گسترش در سایر ملت ها بخصوص در میان اروپاییان بود و بعداز تاسیس فدراسیون بین المللی یا فیده در سال 1924 قوانین و مقررات این بازی برای برگزاری مسابقات بین المللی تغییر پیدا کرد و به روزتر شد و از نیمه دوم قرن بیستم و تنها در کمتر از یک دهه تعداد کشورهای عضو فیده از 67 به 127 کشور رسید.


شاید دوست داشته باشید

بادام تلخ و خواص آن / ویکی ووکبادام تلخ و خواص آن

بادام تلخ دارای ماده مخصوصی ( ۱ تا ۳ درصد ) بنام آمیگدالین (Amygdlin ) می باشد که از اثر آب بر روی این ماده اسید سیانیدریک و…

 

 


چگونگی بازی شطرنج

همانطور که قبلا اعلام شد شطرنج میان دو نفر بصورت انفرادی و در صفحه ای با مربع های 8 در 8 خانه که بصورت یکی درمیان سیاه و سفید هستند بازی می شود. در ردیف این صفحه با حروف الفبا انگلیسی A تا H و در بخش ستون های عمودی این صفحه با اعداد 1 تا 8  مشخص شده است و هدف در این بازی یورش به سمت شاه حریف و محاصره کردن آن است و این کار به وسیله ی 16 مهره ای که در اختیار هر فرد در رنگ های سیاه و سفید قرار گرفته است، انجام می شود که این مهره ها و چگونگی حرکت آنها در صفحه ی شطرنج به صورت زیر است:

 

شطرنج چیست؟ / ویکی ووک

 

  • سرباز(Pawn) ، ضعیف ترین مهره که در طرفین 8 عدد از این پیاده نظام را دارند و فقط در جهت جلو حرکت می کنند و توانایی زدن مهره های سمت چپ و راست خود را به صورت اوریب دارند.
  • اسب(Knight) ، این مهره در صفحه شطرنج بصورت حرف L انگلیسی حرکت می کند بدین صورت که هر دو خانه رو به جلو باید حرکت اخر خود را یا به سمت چپ یا راست حرکت بدهد. این مهره به همراه فیل سه ونیم برابر سرباز دارای ارزش هستند.
  • فیل (Bishop) ، حرکت این مهره بصورت اوریب است که نهایتی برای حرکت آن در صفحه وجود ندارد و در خانه ها خود یعنی سیاه یا سفید بصورت اوریب حرکت می کند.
  • رخ یا قلعه (Rook)، مهره ایی قوی که در ستون های عمودی و افقی صفحه حرکت می کند و یکی از با ارزش ترین مهره ها در بازی محسوب می شود که جایگاه کلیدی آن در پایان بازی بسیار راه گشا خواهد بود.
  • وزیر(Queen) ، این مهره توانایی حرکت در تمامی جهات صفحه و بدون محدودیت حرکت را داراست که ارزش آن در مقابل یک پیاده 9 برابر ارزیابی می شود. وزیر در صفحه بصورت برعکس جایی می گیرند، یعنی وزیر سیاه در خانه سفید و وزیر سفید در خانه سیاه.
  • شاه (King)، با اهمیت ترین مهره بازی که تمامی مهره های درون صفحه برای محافظت از همین شاه مهره به جنگ می پردازند و حرکت آن محدود به خانه های مجاور خود است.

قوانین شطرنج

  • در صورتی که شاه توسط هر مهره بغیر از شاه حریف مورد تهدید واقع شده اصطلاحا کیش شده است.
  • بین دو شاه حداقل 1 خانه باید وجود داشته باشد.
  • برای رفع کیش یا باید خود شاه را به طرفین حرکت داد یا گذاشتن مهره ای در مسیر حرکت مهره تهدید کننده و برای سومین راه هم می توان مهره تهدید را گرفت
  • برای شروع بازی فقط مهره های سفید می توانند بازی را شروع کنند.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “شطرنج چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *