بولینگ چگونه ورزشی است؟

بولینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در این بخش ویکی اسپرت به یکی از ورزش های سالنی و مفرح به نام بولینگ می پردازیم. بولینگ ورزشی است که بیشتر اوقات بصورت تفریحی انجام می گیرد ولی بازی کردن بولینگ حتی بصورت تفریحی و سرگرمی دارای قوانین و چارچوب های خاص خود است که در ادامه این بخش بیشتر با قوانین و تاریخچه این ورزش سرگرم کننده آشنا خواهید شد. اما در بخش های قبلی به تاریخچه و قوانین رشته ی ورزشی بیلیارد پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید مطالعه داشته باشید.

تاریخچه بولینگ

 

بولینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

مطالعات نشان دهنده این است که زمان های خیلی دور هم این بازی سرگرم کننده وجود داشته به این گونه که سنگی را به 9 قطعه سنگ مرمر چیشده شده در فاصله ایی مشخص روانه می کردند تا با یک ضربه همگی آن ها را یکجا بر زمین بزنند. در سال 1930 بود که فیلندر پتری توپ های سنگی بولینگ را یافت و به مطالعه تاریخچه این ورزش پرداخت.

 

بولینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

این سنگ ها اولین یافته ها درباره این ورزش جذاب بودند. بولینگ در اروپا و آمریکا به صورت نه پینی رواج زیادی داشت و هر روزه گسترش می یافت تا اینکه این بازی به دلیل قمار و جرم های مرتبط ممنوع شد. اما با اضافه شدن یک پین دیگر آن قانون را دور زدند و از آن به بعد این بازی بصورت 10 پینی انجام می گیرد.


شاید دوست داشته باشید

اسکی پرش چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووکاسکی پرش چگونه ورزشی است؟

اسکی خود به تنهایی به یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین ورزش های جهان محسوب می شود که…

 


نحوه بازی بولینگ

مسیری که توپ بولینگ برای برخورد با پین ها طی می کند مسیری در عرض 105 سانتی متر و طول 18 متر که در دو طرف این زمین کانال هایی برای جمع آوری توپ های منحرف شده در نظر گرفته شده است. همین مسیر باریک باعث سختی این بازی شده چراکه تمرکز کردن و رها کردن توپ به صورت صاف و دقیق در این زمین باریک کمی سخت اما لذت بخش می باشد.

 

بولینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

در بولینگ بعضی اصطلاحات رایج است که درادامه به این اصطلاحات می پردازیم.

اصطلاحات رایج در بولینگ

  • پین، اهداف که در فاصله کاشته شدند تا با توپ ریخته شوند.
  • اسپلیت، دو دسته توپ باقی مانده که با یک توپ نمی ریزد.
  • اسپر، پین های آزاد و تکی که با پرتاب توپ بعدی می ریزد.
  • میس، یا عدم موفقیت در زدن پین ها
  • تپ، جا ماندن یکی از پین های سمت چپ

در هر بازی هر بازیکن ده فریم را بازی می کند و هر فریم دو ضربه دارد و بازیکن سعی می کند که همه ی پین ها را با یک توپ بیاندازد. در ضرب اول هر فریم ده پین را توسط پین سیتر می پچیند و در محل خود از شماره ی یک تا ده قرار گرفته می شود حال اگر بازیکن در پرتاب اول خود همه ده پین را بیاندازد فریم کامل می شود و امتیاز دو ضربه بعدی با این ضربه ده امتیازی جمع می شود که نام این ضربه استراک (Strike) نام دارد.

حال اگر بازیکن در ضربه اول نتواند همه پین ها را بیاندازد، دستگاه پین های انداخته شده را جمع می کند و بازیکن باید دوباره پین ها باقی مانده را بیاندازد و اگر بتواند این بار همه ی پین ها را بزند قفط امتیاز ضربه بعدی با این فریم که خود10 امتیاز دارد جمع خواهد شد که به این ضربه اسپار (Spare) می گویند.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منابع:  ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *