بیوگرافی محمدعلی کلی

بیوگرافی محمدعلی کلی / ویکی ووک

کاسیوس مارسلوس کلی مشهور به محمد علی کلی قهرمان پرآوازه و بی نظیر ورزش بوکس در 17 ژانویه 1942 در کنتاکی ایالت متحده آمریکا چشم به جهان گشود. این قهرمان جذاب و سیاه پوست آمریکایی پس از قبول دین مقدس اسلام نام خود را به محمدعلی تغییر داد. محمدعلی کلی در کنار افتخار آفرینی در بوکس به عنوان یک شخصیت اجتماعی و سیاسی و فعال مدنی محبوب بین مردم آمریکا بخصوص سیاه پوستان شناخته می شد و صلح طلبی و آزادی از خصوصیات بارز اخلاقی محمد علی کلی بود که در ادامه بیشتر با زندگی نامه شخصیت ورزشی قرن 20م آشنا خواهیم شد.

محمدعلی کلی در دوران کودکی

کاسیوس مارسلوس کلی جونیور در بزرگترین شهر ایالت کنتاکی یعنی لویی ویل پا به جهان هستی گذاشت. پسربچه ایی شیطان و پرشور در خیابان های لویی ویل مشغول بچگی کردن و لذت بردن از این دوران بود و در دوازه سالگی وقتی که دوچرخه اش را دزده بودند به افسر پلیسی گفت: “دوچرخه ام را دزده اند و اگر دزد را پیدا کنم حالش را جا می آورم.” آن افسر جو مارتین بود که به کاسیوس نوجوان پیشنهاد کرد برای درافتادن با دزدان باید اول بوکس را فرابگیرد.

بیوگرافی محمدعلی کلی / ویکی ووک

مدتی نگذشت که کاسیوس در باشگاه بوکس آن افسر پلیس یعنی مارتین مشغول تمرین شد و خیلی سریع پا به رینگ بوکس گذاشت. این پسربچه 12 ساله تحت آموزش های مارتین پیشرفت های محسوسی را در خود شکل داد و در مسابقات مختلف رده سنی خود شرکت می کرد. کاسیوس نوجوان به حدی خوب مشت زنی می کرد که علارغم نمرات ضعیف خود در مدرسه، مسئولین اجازه فارغ التحصیلی وی را صادر کردند.

آغاز  ورزش حرفه ایی محمدعلی کلی

کاسیوس جوان برای رشد و پیشرفت در رشته ورزشی خود راهی المپیک تابستانی رم 1960 شد و در عین شگفتی توانست گردن آویز طلا را در رده ی سبک سنگین وزن به دست بیاورد. عقاید مذهبی و دینی کاسیوس کم کم در زندگی او نمود پیدا می کرد و این عقاید خود را در رسانه بروز می داد. این مبارز جوان به ماجراجویی خود در بوکس ادامه می داد و در بین سال های 1960 تا 1963 در 15 مسابقه ی جذاب و مهیج حریفانش را ناک اوت کرد. چشمگیر ترین پیروزی کاسیوس در برابر مدافع عنوان قهرمانی یعنی سانی لیستون رقم خورد که در آن مبارزه معروف و هیجان انگیز در لحظه ناک اوت شدن لیستون کاسیوس فریاد می زد که: ” من پادشاهم، من بزرگ ترینم ” و این آغاز تاریخ سازی بزرگترین بوکسر جهان در رده سنگین وزن بود.

بیوگرافی محمدعلی کلی / ویکی ووک

تغییر مذهب محمدعلی کلی

در سال 1963 کاسیوس بعداز آشنایی با الیجا محمد به دین مقدس اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. محمدعلی تغییر نام خود را مهمترین اتفاق زندگی خودش می داند و در رابطه عنوان کرده است که  ” کاسیوس کلی نام زمان بردگی من است و من برنمی تابم که کسی من را با این نام خطاب کند.

محمدعلی کلی و دفاع از عنوان های قهرمانی

بعداز آن نمایش خیره کننده و پرسر و صدا مقابل لیستون، محمدعلی یک سال بعد در سال 1965 توانست بر یکی دیگر از قهرمانان بوکس دنیا یعنی فلوید پترسون هم فایق آید و در دوازده راند بعنوان برنده بازی شناخته شد. محمدعلی حال چالش جدیدی را در پیش روی خود می دید و آن هم دفاع از عنوان قهرمانی های خود در بین سالهای 1966 تا 1967 بود که موفق شد در یک سال هفت بار از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و رکوردی را به نام خود به ثبت برساند.

بیوگرافی محمدعلی کلی / ویکی ووک

محمدعلی به دلیل بروز عقایدش در باره ی مسلمانان و همچنین دفاع از حقوق سیاه پوستان و خودداری کردن از رفتن به جنگ ویتنام در سال 1967 از ورزش بوکس کنار گذاشته شد و به 5 سال حبس محکوم شد که با پرداخت پول از زندانی شدن فرار کرد و عنوان های قهرمانی از وی گرفته شد. اما سرانجام با فشارهای مردم و رسانه ها محمد علی در سال 1970 بار دیگر بر روی رینگ بوکس قرار گرفت اما بازگشتش با باخت به جو فریزر در فینالی جذاب و نفسگیر و از دست دادن قهرمانی همراه شد.

در ادامه و در سال 1974 محمدعلی در سن 32 سالگی و در شرایطی که دیگر کسی روی قهرمانی وی حساب نمی کرد با شکست دادن نورمن جوان و تنومند قهرمانی سنگین ورزن را پس کرد و در سال بعد انتقام شکست خود را در فینال به یادماندنی و جنجالی مقابل جو فریزر گرفت و از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد. محمدعلی در سال 1979 با دنیای پرهیاهو و هیجان انگیز بوکس خداحافظی کرد. این مبارز تاریخی در داخل رینگ و خارج از رینگ با رکورد 56 پیروزی و 37 ضربه فنی و فقط 5 باخت اعلام بازنشستگی کرد و در سال 2016 به دلیل شوک عفونتی درگذشت.

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “بیوگرافی محمدعلی کلی

  1. باسلام و خدا قوت به شما مدیریت محترم سایت و همکاران عزیزتان
    از بابت اینکه مقالات آموزشی خیلی خوب و با کیفیت تولید می کنید از شما سپاسگزاریم.
    برایتان موفقیت روز افزون از پروردگار یکتا آرزومندم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *