ورزش بسکتبال چیست؟

ورزش بسکتبال چیست؟ / ویکی ووک

ورزش های گروهی به دلیل هماهنگی میان ورزشکاران و انجام کارهای جذاب و دیدنی همیشه پرطرفدار و هیجان انگیز دنبال می شوند و در این بخش به یک ورزش گروهی دیگر بنام ورزش بسکتبال خواهیم پرداخت. ورزش بسکتبال از آن دسته از ورزش های گروهی است که با دست و با هدف اداختن توپ در داخل حلقه یا سبد تیم مقابل انجام می گیرد که در ادامه با تاریخچه و قوانین بسکتبال آشنا خواهیم شد. در بخش های قبلی به ورزش های گروهی والیبال، هندبال و سافت بال پرداخته ایم.

تاریخچه ورزش بسکتبال

در سال 1891 میلادی دکتر کانادایی، جیمز نای اسمیت در قاره آمریکا این ورزش مهیج را ابداع کرد. این ورزش به سفارش رئیس دانشگاهی که دکتر اسمیت در آن تدریس می کرد برای حفظ آمادگی جسمانی دانشجویان ورزشکار اختراع کند تا هم در فصل زمستان در سالنی به ورزش به پردازند و هم برای مسابقات میدانی فوتبال، هاکی و بیسبال فصل بعد آمادگی داشته باشند.

 

ورزش بسکتبال چیست؟ / ویکی ووک

 

این ورزش برپایه گروهی بودن، مهارت داشتن و اصل رقابت و نداشتن برخوردهای خشونت آمیز بوجود آمد. دکتر اسمیت در یک سالن ورزشی دو سبد میوه را در ارتفاعی بلندتر از بلندترین قد یک انسان قرار داد و به دو گروه ورزشکار آموزش داد که توپی را دست به دست کنند و در نهایت به داخل سبد بیاندازند که البته تیم مقابل باید بکوشد و مانع این کار شوند. بعدها فرانک ماهان از ترکیب بسکت(basket) بمعنی سبد و بال (Ball) بمعنای توپ نام بسکتبال را بروی این ورزش قرارداد. سال 1892 مقررات بسکتبال بصورت کتابی تالیف و برای استفاده عموم منتشر شد و خیلی سریع این رشته ورزشی گسترش یافت و به ورزش بسکتبال محبوب کنونی تبدیل شد.


شاید دوست داشته باشید

بررسی لامبورگینی اوروس / ویکی ووکبررسی لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس از یک موتور ۸ سیلندر ۴ لیتری که توانایی تولید ۶۴۱ اسب بخار و گشتاوری معادل ۸۵۰ نیوتن متر را دارد، بهره می گیرد. نیروی موتوری این غول ایتالیایی توسط محرک به هر چهارچرخ به صورت مستقیم انتقال پیدا می کند و شتاب….

 


طریقه‌ی بازی بسکتبال

بسکتبال در چهار دوره 10 دقیقه ایی که به کوارتر معروف است بین دوتیم که شامل 5 بازیکن درون زمین می باشد انجام می شود. در این بازی تیم از زمین خودی که زمین دفاع نامیده می شود به سمت زمین حریف یا زمین حمله، یورش می برند تا از 24 ثانیه ایی که می تواند توپ را بصورت تیمی در اختبار داشته باشند نهایت استفاده را کرده باشند تا ضربه ایی را روانه بسکت کنند و امتیاز جمع آوری کنند.

 

 

ابعاد زمین بسکتبال

ورزش بسکتبال در زمینی مسطح به ابعاد 26 متر طول و 14 متر عرض و با توپی از جنس چرم یا لاستیک که محیطی بین 75 تا 78 سانتی متر و وزنی بین 600 تا 650 گرم انجام می گیرد. بسکت یا سبد ورزش بسکتبال به قطر 45 سانتیمتر و ارتفاع تور  سبد 30 سانتی متر است. بازیکنان هر تیم با لباسی واحد و یک شکل در زمین حضور پیدا می کنند و داور با بالا انداختن توپ از میانه میدان بازی را شروع می کند و هر بازیکنی از دو تیم که زودتر توپ را بگیرند اولین حمله را ترتیب می دهند.

 

ورزش بسکتبال چیست؟ / ویکی ووک

 

قوانین ورزش بسکتبال

قوانین دیگر بسکتبال به شرح زیر است:

  • هرتوپی که وارد سبد شود اگر خارج از خط سه امتیاز باشد دو امتیاز و اگر بیرون باشد سه امتیاز محسوب می شود.
  • هر پنالتی آزاد یک امتیاز دارد
  • تعداد 5 داور به قضاوت در زمین می پردازند
  • بازیکن فقط برای یک بار میتواند دریبل داشته باشد و برای بار دوم مرتکب تخلف دبل می شود.
  • قانون رانینگ یا تراولینگ برای محدودیت حرکتی در گام ها
  • قانون سه ثانیه و حضور نداشتن بازیکنان تیم حمله کننده به مدت سه ثانیه در محل ذوزنقه تیم حریف
  • یک تیم در زمین خود فقط 8 ثانیه می تواند توپ را نگه داری کند.
  • هر بازیکن بیش از 5 ثانیه نمی تواند مالکیت توپ را داشته باشد.
  • بازیکنان حق گرفتن، هل دادن و دویدن با توپ را ندارند.
  • در زمان پرتاپ توپ مدافع نباید به دست بازیکن ضربه وارد کند.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “ورزش بسکتبال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *