عقربک ناخن چیست؟

عقربک ناخن چیست؟ / ویکی ووک

عقربک یا پارونیشیا، نوعی عفونت پوستی یا زیرپوستی است که بیشتر اطراف ناخن های دست ایجاد می شود این بیماری یا عارضه خیلی حاد نیست اما اگر درمان نشود عواقبی را در پی دارد.

بیماری عقربک ناخن چیست؟

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، پارونیشیا یا عقربک، نوعی عفونت پوستی یا زیرپوستی است که بیشتر اطراف ناخن های دست ایجاد می شود. در اغلب موارد باکتری استافیلوکوک اورئوس عامل آن است اما می تواند ناشی از قارچ ها یا باکتری های دیگر نیز باشد.معمولا دو تا سه روز پس از عفونت، بافت اطراف ناخن ملتهب می شود و با قرمزشدن، ایجاد چرک، درد و احساس گرما و سوزش همراه است.

 

عقربک ناخن چیست؟ / ویکی ووک

 

با توجه به نوع عملکرد و پیشرفت عفونت ممکن است عقربک فقط لایه سطحی پوست را درگیر کند. در بعضی موارد دیگر که شیوع بیشتری دارد، عفونت به بافت های زیرپوستی می رسد که وخامت آن متغیر خواهد بود. گاه ویروس هرپس یا تبخال باعث عفونت انگشت می شود که با بروز تبخال در لب ها نیز همراه است.

علت بیماری عقربک چیست؟

عقربک ممکن است به دلیل کوتاه کردن بیش از حد ناخن، نیش حشرات، ورود تراشه به اطراف ناخن، جویدن ناخن ، کندن پوست اطراف ناخن و ضربه دیدگی ناخن ایجاد شود زیرا باکتری ها مجرایی برای نفوذ پیدا خواهند کرد. ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی نیز زمینه را تشدید می کند.


شاید دوست داشته باشید

چوب مسواک په خواصی دارد؟ / ویکی ووکچوب مسواک چه خواصی دارد؟

قسمت‌های مختلف گیاه مسواک به علت دارا بودن تانن، ترکیبات گوگردی و ترکیبات ایزوتیوسیانات، دارای اثر…

 


عقربک را چگونه درمان کنیم؟

ضدعفونی کردن محل عفونت در مراحل اولیه عقربک باعث بهبودی می شود اما در صورت پیشرفت نیاز است آنتی بیوتیک خوراکی مصرف شود. البته اگر این روش نیز نتیجه بخش نباشد جراحی کوچک برای بیرون آوردن چرک و ضدعفونی بخش های عمیق تر بافت تجویز می شود.

 

عقربک ناخن چیست؟ / ویکی ووک

 

درمان نکردن عقربک چه عواقبی دارد؟

در صورت عدم درمان مناسب، به ندرت ممکن است عقربک به خودی خود برطرف شود زیرا عفونت پیشرفت می کند و به اطراف ناخن حتی ریشه می رسد. در این حالت به دلیل ایجاد عفونت زیر ناخن، رنگ آن زرد خواهد شد. بخش های اطراف عقربک نیز قرمزتر و متورم می شود، درد مداوم و تیرکشنده ای دارد و ممکن است همراه با تب باشد.با پیشرفت عقربک، ناخن به طور غیرعادی رشد می کند و تغییر شکل می یابد. حتی ممکن است مفاصل و استخوان اطراف ناخن نیز درگیر شود. درمان در این شرایط اجتناب ناپذیر است زیرا می تواند باعث مردگی بافت ها شود. همچنین اگر عفونت به مفاصل رسیده باشد، زمینه ساز آرتروز خواهد بود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *