گل کلم و خواص آن

گل کلم و خواص آن / ویکی ووک

دوستان عزیز و همراهان همیشگی ویکی ووک در پست های قبلی با خواص زالزالک، کدو حلوایی، تمشک، تخمه هندوانه، گلابی و… آشنا شدید امیدوارم این مطالب مفید و سودمند برای شما عزیزان واقع شده باشد و راضی بوده باشید. 🙂 اما امروز می خواهیم با خواص یکی از سبزیجات که گل آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد به نام گل کلم آشنا شویم. گل کلم سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی است بنابراین از انواع سرطان جلوگیری می کند.

درباره گل کلم

گل کلم گیاه بومی شمال شرق مدیترانه است که در حال حاضر در بیشتر کشورها کشت می شود. این گیاه دارای فیبر و ویتامین B بسیار زیادی است و چون فیبر دارد باعث احساس سیری بیشتر می شود و برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند بسیار مناسب است. از این گیاه می توانید به صورت سرخ شده، آب پز، بخارپز و یا حتی خام استفاده کنید. اما خوب است بدانید ترکیبات ضد سرطانی در کلم بخارپز نسبت به سرخ شده بیشتر است.

 

گل کلم و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص گل کلم

گل کلم منبع غنی فیبر رژیمی شناخته شده بنابراین به هضم بهتر غذا کمک می کند و منبع غنی منگنز ویتامین C است و این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان مهم در بدن است و موجب بهبودی سریع زخم می شود همچنین از پیری زودرس جلوگیری می کند، از التهاب مزمن که منجر به برخی بیماری ها مانند:

  • آرتروز
  • سرطان
  • سردردهای خاص

جلوگیری می کند، احتمال بروز بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد، موجب تقویت حافظه می شود و از آلزایمر جلوگیری می کند، در رفع اختلالات

موثر است، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد، احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان‌های:

  • پروستات
  • سینه
  • روده
  • تخمدان
  • مثانه

را کاهش می‌دهد، موجب استحکام استخوان ها می شود، عملکرد سیستم گوارش بدن را بهبود می بخشد، برای دوران بارداری بسیار مناسب است و همچنین به علت داشتن کلسیم باعث شکل گیری و استحکام استخوان های جنین می شود.


شاید دوست داشته باشید

کیک فنجانی را چگونه درست کنیم؟ / ویکی ووککیک فنجانی را چگونه درست کنیم؟

کیک فنجانی یکی از مناسب­ترین گزینه‌­ها برای پذیرایی از مهمان است و بدون فر تهیه می­شود. این کیک یکی از…

 


مضرات گل کلم

این گیاه ید بدن را کم می کند بنابراین در دوران بارداری برای مادرانی که ید بالایی دارند مصرف آن البته به صورت پخته مانعی ندارد. مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد نفخ شود. افرادی که مبتلا به سنگ کلیه و سنگ مجاری ادرار می باشند از مصرف زیاد این گیاه و در کل انواع کلم خودداری کنند.

 

گل کلم و خواص آن / ویکی ووک

 

چند نکته جهت نگهداری و خرید گل کلم

در انتخاب گل کلم باید به تمیزی، سفیدی و بهم پیوستگی آن توجه نمود.

از خرید گل کلم‌هایی که سیاه شده‌اند و یا لکه‌هایی سیاه داشته باشند و همچنین آنهایی که گل‌های کوچکی دارد خودداری کنید. این گیاه را نپخته در پلاستیک قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. گل کلم تکه شده را تنها می‌توان برای ۱ تا ۲ روز در یخچال نگه داشت و همچنین پخته شده آن را چون زود فاسد می‌شود تنها می‌توانید برای ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: 7 گنج | مجله سلامت

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *