آرتریت چیست ؟

آرتریت

آرتریت Arthritis به معنای التهاب مفصل است و واژه ای است برای بیماریهایی که مفاصل را دردناک و سفت می کنند. شایعترین نوع این بیماری، استئوآرتریت است که به آن آرتروز یا ساییدگی مفصل هم میگویند.افرادی که دارای آرتریت هستند میتوانند با انجام ورزش های و خوردن غذا های سالم باعث بهبودی و درمان این بیماری شوند.

آرتریت

آرتریت Arthritis به معنای التهاب مفصل است. این بیماری می‌تواند یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. همچنین می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد (مهاجر). گاهی هم صبحگاهی است یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد. در این بیماری اغلب سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند.

آرتریت

انواع آرتریت

آرتروز

به آن استئوآرتریت یا ساییدگی مفصل هم میگویند. در این بیماری ابتدا غضروف مفصلی خاصیت الاستیک و انعطاف پذیری خود را از دست میدهد. بدنبال آن غضروف آسیب دیده و ساییده شده و کم کم نازک شده و حتی بعد از مدتی ممکن است کاملا از بین بروند.

روماتیسم مفصلی

به آن آرتریت روماتوئید هم میگویند. در روماتیسم مفصلی لایه سینوویال مورد هجوم سلولهای ایمنی بدن قرار گرفته و دچار التهاب میشوند. مایع مفصل بیشتری تولید شده و غضروف مفصلی تخریب میشود. بعد از مدتی شکل مفصل تغییر میکند.

روماتیسم مفصلی کودکان

این نوع از این بیماری در افراد زیر 16 ساله ایجاد میشود و علائم آن شبیه آرتریت روماتوئید است. روماتیسم مفصلی کودکان میتواند یک مفصل یا تعدادی از مفاصل را با هم گرفتار کند.

آرتریت عفونی

به آن آرتریت سپتیک یا عفونت مفصلی هم میویند. در این نوع از آرتریت یک میکروب (که غالبا باکتری است ولی میتواند ویروس یا قارچ باشد) از طریق جریان خون یا از مجاورت مفصل به درون فضای مفصلی راه پیدا کرده، تکثیر یافته و موجب عفونت مفصل میشود.

آرتریت

علائم آرتریت چیست ؟

برحسب نوع این بیماری علائم آن متغیر است ولی علائم مشترکی که تقریبا در همه انواع آن ها وجود دارد که شامل زیر است:

  • درد
  • تورم
  • خشکی
  • محدودیت حرکتی در مفصل

در معاینه مفصلی در بعضی از این بیماری میتوان علائم زیر را نیز مشاهده کرد:

  • افزایش مایع مفصلی
  • درد موضعی بر روی مفصل در هنگام فشار دادن و یا حرکت دادن آن
  • گرمی و قرمزی و ورم مفصل
  • تغییر شکل آن

 بعضی از آنها نیز علائم بیرون مفصلی دارند مانند :

  • تب
  • ضعف
  • بیحالی
  • بی اشتهایی

  بعضی دیگر از آن علائم درگیری دیگر سیستم های بدن مانند دستگاه گوارش، پوست، چشم و یا دیگر ارگان ها وجود دارد.

درمان آرتریت

درمان التهاب مفصل بستگی به عامل ایجاد کننده دارد. معمولاً ورزشهای استقامتی سبک، فیزیوتراپی و رژیم غذایی غنی از کلسیم بخشی ازدرمان را تشکیل می‌دهند. برای ناراحتی خفیف، استفاده از داروهایی نظیر آسپیرین ممکن است کافی باشد. در موارد شدید برای کاهش التهاب مفصلی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، گاهی تزریق کورتون به داخل مفاصل مبتلا و بندرت داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی نظیر متوترکسات ممکن است استفاده شود. برای تخفیف درد مفصلی از گرم کردن مفصل استفاده کنید. برای این منظور استفاده از آب داغ، جریان‌های گردابی، لامپ‌های گرمایی، امواج فراصوت یا دیاترمی همگی مؤثرند.

به امید فردایی روشن.

منابع : ویکی پدیا / ایران ارتوپد

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *