ابولا و راهکارهای درمانی آن

ابولا

برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ محفظه‌ای آبی‌رنگ حاوی نمونه‌های خون یک راهبه بلژیکی با نامه‌ای از یک پزشک در کینشاسا به شهر آنتورپ بلژیک فرستاده شد. پژوهشگران در بلژیک در بررسی این نمونه‌های خون با ویروسی با ساختار کرم‌مانند روبه‌رو شدند که تا آن زمان مشابهی نداشت. پس از آن، با سفر به قلب منطقه‌ای که ابولا در آنجا شایع شده بود در یافتند که خون، استفراغ و اسهال بیماران، اصلی‌ترین منشاء انتقال ویروس است و روش‌هایی همچون محدود کردن بیماران و شناسایی افرادی که با آنها در تماس بودند برای جلوگیری از گسترش بیماری تعریف شدند.

ابولا

ابولا چیست ؟

نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده است . بیماری ابولا ( EVD ) یا تب خونریزی دهنده ابولا ( EHF )  از طریق ویروس ابولا به انسان منتقل می شود و بیماری خطرناک و کشنده ای است. پس از ابتلا ، احتمال مرگ بیمار حدود50 تا 90 درصد است. محل وقوع این بیماری ، روستاهای دور افتاده مرکز و غرب افریقا میباشد ، در نزدیکی جنگل های انبوه مناطق گرمسیری است. این ویروس از طریق حیوانات وحشی به جمعیت انسانی منتقل میشود و پس از آن از طریق ارتباط انسان ها در جوامع انسانی گسترش می یابد.

نحوه ی انتقال ابولا چگونه است ؟

این ویروس از طریق تماس بدن با خون ، ترشحات ، ارگان های مختلف و فضولات حیوان آلوده به جمعیت انسانی منتقل میشود. در آفریقا نمونه های شانپانزه ، گوریل ، خفاش ، میمون ، خارپشت ، و بز کوهی آلوده مشاهده شده است که مکان زندگی آنان جنگل های گرمسیری است.

ابولا

آیا ویروس ابولا از طریق لاشه حیوان آلوده نیز قابل انتقال است ؟

جواب بله است.

تعداد زیادی از میمون های آلوده ساکن فلیپین بودند ، از میان میمون هایی که از فلیپین به آمریکا فرستاده شدند. چند مورد مبتلا به ویروس وجود داشت. ابولا در جامعه انسانی از طریق تماس با مخاط ، پوست ، خون ، رابطه جنسی  و فضولات انسان آلوده نیز منتقل میشود.

علائم و نشانه های بیماری ابولا چیست ؟

علائم این بیماری ، معمولا 2 یا 3 هفته پس از ورود ویروس به بدن مشاهده میشود.

علائم ابتدایی شامل:

  • تب
  • گلو درد
  • درد عضلانی
  • سردرد

پس از مدتی :

  • تهوع
  • اسهال و استفراغ

نیز مشاهده میشود وبعداز آن عملکرد کلیه و کبد مختل میشود و بیمار شروع به خونریزی میکند . خونریزی ناشی از ابولا داخلی و خارجی است.

برخی از علائم آزمایشگاهی این بیماری کاهش گلبول سفید و پلاکت و افزایش آنزیم های کبدی است.

علائم اولیه بیماری های مالاریا ، حصبه ، وبا و طاعون ، هپاتیت و مننژیت به ابولا بسیار نزدیک است.

ابولا

واکسن ابولا

نتایج اولیه آزمایش این واکسن VSV-EBOV  که اداره بهداشت عمومی کانادا کار ساخت آن برعهده دارد، نشان می دهد این واکسن مصونیت 100درصدی ایجاد کرده است. این واکسن حاوی بخش کوچکی از ویروس ابولا و یک ویروس بی خطر دیگر است و تماس سیستم ایمنی با این ترکیب سبب می شود، این سیستم راه مقابله با ویروس را یاد بگیرد. آزمایش این واکسن در گینه انجام شد و هر از گاهی فرد مبتلا، اعضای خانواده، دوستان و همسایگان واکسینه می شدند تا یک حلقه پیشگیری در اطراف بیمار تشکیل شود.

ابولا

پیشگیری و درمان ابولا

درحال حاضر هیچ درمان قطعی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد. شرایط بیمار مبتلا به ابولا بسیار حاد است و به شرایط مراقبتی نیاز دارد.

بیمار مبتلا به این ویروس از کم آبی  رنج میبرد و مدام باید از طریق دهان آبرسانی شود.

راه های مختلفی برای پیشگیری از این بیماری بیان شده است که مهم ترین آن کنترل عفونت های حیوانات است.

طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی بررسی مداوم مزارع و ضد عفونی کردن حیوانات با استفاده از هیپو کلریت سدیم در جلوگیری از بیمار مژثر است.

زدمپ ، به همراه تی‌کی‌ام-ابولا یکی از دو داروی در حال بررسی، برای مقابله با ویروس از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا می‌باشد. که در چند مورد از آژمایشات جواب داده است.

به امید فردای روشن.

منابع : گزارش ایرنا / ویکی پدیا

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *