چگونه با تب کریمه کنگو مقابله کنیم؟

تب کریمه کنگو

هفته هاست که نام بیماری ای جدید را میشنویم که به تازگی جان مردمان را میگیرد، بیماری به نام تب کریمه کنگو ، که به تازگی کابوسی شده است برای مردم اما این کابوس به خطرناکی بیماری های همچون ابولا و تب مالت و انواع سرطان ها همچون سرطان خون و فاویسم که قبلا درباره شان صحبت کردیم نیست. و اگر سریع متوجه شید میتوان آنرا درمان کرد. و همچنین پیشگیری از این بیماری نیز بسیار آسان است. در این مطلب میخواهیم با این بیماری بیشتر آشنا شویم.

تب کریمه کنگو چیست؟

تب کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ( CCHF) بیماری شایع ویروسی است که از طریق کنه ها منتقل می شود. پس از ابتلا، بیمار دچار تب شدید و خونریزی های زیر پوستی حاد می شود که اگر درمان نشود در 10 تا 40 درصد موارد به مرگ منجر می شود.

تب کریمه کنگو چگونه منتقل می شود؟

انواع حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز  و گربه قربانی اصلی این ویروس هستند اما بسیاری از پرندگان نسبت به آن مقاوم اند. همچنین تب کنگو در شتر مرغ بسیار شایع است و یکی از مهم ترین علل ابتلای انسان محسوب می شود. پس از نیش زدن حیوان توسط کنه آلوده، ویروس حدود یک هفته در جریان خون باقی می ماند و با نیش زدن مجدد کنه ای دیگر، بیماری به حیوان دیگر انتقال می یابد. ویروس تب کنگو از طریق نیش کنه، تماس با خون و بافت های حیوان بلافاصله پس از ذبح به انسان منتقل می شود. به همین دلیل بیماری در بین کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه ها شیوع بیشتری دارد. همچنین تماس مستقیم با خون، ترشحات، اندام ها و مایعات بیولوژیک بدن انسان نیز می تواند فرد دیگری را مبتلا کند. استریل نشدن وسایل بیمارستانی نیز عامل انتقال بیماری در بیمارستان هاست.

تب کریمه کنگو

علائم تب کریمه کنگو چیست؟

پس از نیش کنه، ویروس عموما سه تا حداکثر 9 روز در خون باقی می ماند. پس از تماس با خون یا بافت های آلوده 5 تا 6 روز و حداکثر 13 روز تا زمان بروز علایم فاصله است.بروز بیماری ناگهانی و همراه با تب، درد عضلانی، سرگیجه، خشکی و درد گردن، کمر درد، سردرد و حساسیت چشم ها به نور است.

ممکن است بیمار دچار علایمی مثل:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • دردهای شکمی
  • درد گلو
  • آشفتگی
  • خون ریزی زیرپوستی
  • بداخلاقی ناگهانی

شود.

پس از دو تا چهار روز، تحریک پذیری جای خود را به خواب آلودگی، افسردگی و خستگی می دهد و درد شکم به سمت بالا و کبد پیشروی می کند.علایم بیماری شبیه هپاتیت است و در موارد ابتلای شدید پس از پنج روز می تواند به اختلال شدید عملکرد کلیوی یا ابتلا به سندروم اورمی که قبلا درباه ی آن صحبت شده است و همچنین نارسایی کبدی و ریوی ناگهانی بینجامد.

تب کریمه کنگو

چگونه با تب کریمه کنگو مقابله کنیم؟

این بیماری به سرعت پیشرونده و با علایمی شبیه آنفلوآنزا همراه است و تشخیص ندادن فوری آن، زندگی بیمار را به خطر می اندازد. به همین دلیل پیشگیری بهترین و مؤثرترین روش در برابر آن است.پوشیدن لباس و شلوار کاملا بلند و با رنگ روشن برای تشخیص جای نیش کنه، استفاده از مواد دافع کنه و دوری از مناطق آلوده به کنه توصیه می شود.استفاده از لباس های محافظ، دستکش و قرار دادن حیوان در قرنطینه قبل از ورود به کشتارگاه به مدت دو هفته باعث پیشگیری از انتقال ویروس از حیوان به انسان می شود. همچنین کادر درمانی نیز در صورت مشاهده فرد مبتلا به این بیماری به هیچ وجه نباید با وی تماس فیزیکی داشته باشند، حتما باید لباس های محافظ بپوشند و پس از اقدامات درمانی دست ها را به خوبی بشویند. گوشت پخته این بیماری را منتقل نمی کند.

به امید فردایی روشن
منابع : زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *