چوب مسواک چه خواصی دارد؟

چوب مسواک چه خواصی دارد؟ / ویکی ووک

درخت مسواک درختچه ای است به ارتفاع 3 متر که دارای شاخه‌های زیاد وپوستی نسبتاً شفاف، به رنگ سبز کمرنگ تا تقریباً سفید است. مناطق مهم رویش گیاه در جهان ، جنوب آسیا، ایران، مصر و هندوستان است. چوب مسواک دارای خواصی است که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم.

خواص چوب مسواک

 اثر ضد میکروب

قسمت‌های مختلف گیاه مسواک به علت دارا بودن تانن، ترکیبات گوگردی و ترکیبات ایزوتیوسیانات، دارای اثر ضدمیکروبی گسترده روی انواع میکروارگانیسم‌هاست. ده‌ها تحقیق در جهان نشان داده است که این اثرات به ویژه در مورد میکروارگانیسم‌های غیر هوازی مانند استرپتوکوکوس موتانس -که باعث پوسیدگی دندان می‌شود- ایده آل است.

 

چوب مسواک چه خواصی دارد؟ / ویکی ووک

 

اثر ضد زخم

اثر ضد زخم چوب مسواک مربوط به فلاوونوئیدها و تانن‌های موجود در آن است. گرچه ترکیبات دیگری در این زمینه نقش دارد ولی دو دسته مواد یادشده که اثر ضد زخم آن‌ها قوی است، علت اصلی این خاصیت است.


شاید دوست داشته باشید

دژنراسیون ماکولادژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد یا AMD ( age-related macular degeneration ) یکی از شایع­ترین علت کوری در جهان می­باشد که افراد…

 


اثر پاک‌کنندگی و ضد جرم دندان

کلراید موجود در چوب مسواک به عنوان یک پاک کننده قوی عمل و از ایجاد جرم روی دندان جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل افرادی که به طور طولانی از چوب مسواک استفاده می‌کنند، دندان های سفیدی دارند.

اثر ضد پوسیدگی دندان

فلوراید قابل توجه به همراه ترکیبات گوگردی، تاننی و ایزوتیوسیانات موجود در گیاه مسواک باعث خاصیت قوی ضد پوسیدگی دندان در ساقه‌های گیاه شده است.طی تحقیقی مشخص شد در بزاق دهان افرادی که از چوب مسواک استفاده می کنند، مقداری مواد، املاح و یون‌های بسیار با ارزش وجود دارد که می‌تواند با چندین مکانیسم در جلوگیری از بیماری دهان بسیار تاثیرگذار  باشد.

 

چوب مسواک چه خواصی دارد؟ / ویکی ووک

 

این تحقیق نشان داد که مواد موجود در چوب مسواک به راحتی و در زمان بسیار کوتاه در بزاق حل می‌شود. تحقیق دیگری درباره اثر ضد میکروبی و ضدعفونی کننده چوب مسواک در مقایسه با خمیردندان‌های خوب دنیا انجام شد؛ درتعدادی از افراد قدرت ضدمیکروبی و ضدعفونی کننده بزاق پس از استفاده از خمیر دندان در زمان‌های مختلف اندازه گیری شد. در تحقیق جداگانه ای گروه دیگری که از چوب مسواک‌ استفاده کرده بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که خاصیت ضدمیکروبی چوب مسواک‌ از لحظه ورود به دهان شروع می‌شود و به مدت طولانی دوام دارد؛ در حالی که دوام خمیر دندان‌ها بسیار کوتاه است و قابل مقایسه با چوب مسواک نیست

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *