کیک بوکسینگ چگونه ورزشی است؟

کیک بوکسینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

در این بخش، به یک ورزش ترکیبی از چندین رشته ی رزمی بنام کیک بوکسینگ می پردازیم. این ورزش رزمی، بسیار خشن می باشد و دو مبارز می توانند از ضربات خطرناک آرنج، زانو، مشت و لگد برای شکست دادن حریف مقابل استفاده کنند. کیک بوکسینگ از کشور ژاپن برخواسته  شده که در ادامه قوانین و تاریخچه ی این ورزش رزمی را مورد بررسی قرار می دهیم. اما در بخش های قبلی با قوانین و پیشینه ورزش های رزمی نینجوتسو و ساواته آشنا شدیم که در صورت تمایل می توانید این ورزش های رزمی جذاب را هم مطالعه داشته باشید.

تاریخچه کیک بوکسینگ

 

کیک بوکسینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

2000 سال قبل در شرق آسیا کیک بوکسینگ پا به عرصه ی هنرهای رزمی گذاشت اما در در دهه 60 میلادی ژاپنی ها این ورزش را دوباره احیا کردند و اوسامو ناگوچی و تاتسو یامادا نام خود را بعنوان بنیان گذاران این ورزش عنوان کردند. این دو فرد از اساتید موی تای و کاراته بودند و سعی در ابداع ورزشی ترکیبی از بوکس و موی تای را داشتند تا در آن همه ی ضربات آزاد و مجاز باشد. در اواخر این دهه بود که این ورزش بطور رسمی آغاز به کار کرد و اولین سازمان کیک بوکسینگ در ژاپن تاسیس گردید.


شاید دوست داشته باشید

سیستم تعلیق چیست؟ / ویکی ووکسیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق در خودروها، مجموعه ایی است از جرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر که وظیفه ی مهم نوسان گیری و ارتعاشات ناشی از سطوح ناهموار جاده و خیابان ها را بگیرد و به سرنشینان…

 


نحوه مبارزه در کیک بوکسینگ

همانطور که قبلا اعلام شد، در کیک بوکسینگ تمامی ضربات اعم از زانو و آرنج و همچنین گرفتن یکدیگر در سرپا مجاز می باشد که دو مبارز یا فایتر با استفاده از تکنیک های دست و پا و حرکت چرخشی ناگهانی سعی در مغلوب کردن حریف مقابل را دارند. در کیک بوکسینگ وقتی مبارزی بر روی زمین می افتد، مبارز دیگر حق وارد کردن ضربه به آن فرد را ندارد. این ورزش برای افراد آماتور در 2 راند دو دقیقه ایی و در زمینی مربعی شکل مانند رینگ بوکس به اندازه 16 الی 20 فوتی (هر فوت 30.48 سانتی متر) برگزار می شود، همچنین برای مسابقات پیشرفته و معتبر مبارزان در 3 راند سه دقیقه ایی با استراحت 1 دقیقه ایی بین هر راند به مبارزه می پردازند .

نحوه ی امتیاز دهی سه قاضی ای که در هر راند کار داوری را بعهده دارند بدین شکل است که

  • ضربات مشت به سر حریف 1 امتیاز
  • ضربات پا به سر حریف 2 امتیاز
  • ضربات چرخشی پا به سر حریف 3 امتیاز

دارد و ضربه زدن و اجرای حرکات چرخشی و نمایشی از ریسک های بزرگ کیک بوکسینگ است چراکه اگر به موقع و درست اجرا نشود این فرصت را به حریف مقابل برای زدن ضربه با کارایی بهتر را می دهد، به همین دلیل است که از حرکات چرخشی کمتر استفاده می شود.

قوانین کیک بوکسینگ

 

کیک بوکسینگ چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووک

 

  • وارد کردن ضربات داخل دستکش و پشت آن بصورت چکشی ممنون است
  • ضربه زدن به پشت سر و گردن هم قدغن اعلام شده است.
  • هر مبارز باید با محافظ کاپ، جوراب مخصوص، محافظ لثه، شلوارک بوکس، و ساق بند و دستکش بوکس تجهیز شود.
  • در کیک بوکسینگ در صورت عمدی وارد کردن هر ضربه ممنوعه توسط مبارزان، مبارز خاطی اخراج خواهد شد.
  • درصورتی که ضربه وارده از مبارزان مهلک باشد، توقف داده می شود و شمارش ناک دان اجرا خواهد شد.
  • برنده بازی امتیاز ده و بازنده امتیاز 8 یا 9 را دریافت می کند.
  • درصورت تساوی دو مبارز، عکس العمل های خوب، حمله کننده بیشتر، استیل مناسب، تکنیک مناسب و… از فاکتور های تصمیم گیری داوران برای اعلام برنده مسابقه است.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *