آشنایی با ورزش پینگ پنگ

آشنایی با ورزش پینگ پنگ / ویکی ووک

در ادامه بررسی ورزش های جذاب و نفسگیر به یکی از پرجنب و جوش ترین ورزش های روی میزی جهان به نام پینگ پنگ یا تنیس روی میز می پردازیم. پینگ پنگ ورزشی است که دو یا چهار بازیکن بر روی میزی با ابعاد مشخص با استفاده از راکتی سعی در عبور توپ از روی تور روی میز دارند تا به امتیازات خود اضافه کنند و در پایان برنده نهایی باشند. در بخش های قبلی به تاریخچه و چگونگی انجام ورزش های تنیس، بدمینتون، واترپلو و بیلیارد پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید از این بخش ها نیز بهره مند شوید.

تاریخچه پینگ پنگ

تنیس روی میز منشائی بریتانیایی دارد که در ابتدا در دهه 1880 میلادی در بین شاهزادگان و اشراف زادگان رواج بسیاری پیدا کرده بود و این ورزش از آنجایی شکل گرفت که آنها بجای بازی تنیس در زیر آفتاب و یا در سرما ترجیح می دادند که در زیر سقفی به ورزش تنیس بپردازند که با ساخت میزی این ورزش جذاب جرقه های وجودی آن شکل گرفت. پینگ پنگ طرفداران زیادی در بین همه اقشار جامعه پیدا کرد و به سرعت در اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرد بطوریکه در سال 1926 فدراسیون جهانی تنیس روی میز شکل گرفت و همچنین این ورزش برای اولین بار در سال 1988 به جمع ورزش های المپیکی اضافه شد.

 

آشنایی با ورزش پینگ پنگ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

خشکی موچگونه خشکی مو را از بین ببریم؟

قرار گرفتن مداوم در برابر خورشید، مواد سمی محیط اطراف و استفاده منظم از محصولات شیمیایی می تواند دلیل این مشکل باشد. خشکی مو در زنان شایع‌تر است. هنگامی که خشکی مو به درستی درمان نشود…

 

 


درباره ی ورزش پینگ پنگ

 در پینگ پنگ بازیکنان هر تیم که یا بصورت انفرادی (تک نفره) و یا بصورت تیمی (هر تیم دو نفر) با راکتی که در اختیار دارند باید بگونه ایی به توپ ضربه بزنند که بدون اصابت به زمین خودی، جوری به زمین حریف بخورد که کنترل توپ و برگشت دادن آن برای آن شخص سخت باشد تا نگرفتن آن توپ باعث اضافه شدن امتیازاتش شود. در شروع بازی و در هنگام زدن سرویس بازیکن باید جوری به توپ ضربه بزند که ضرب اول به زمین خودی بخورد و سپس در زمین حریف فرود آید که با برگشت آن توپ از سمت حریف بازی تا زمانی که توپ برگشت داده نشود و یا به تور یا زمین خودی در هنگام ضربه به توپ نشود ادامه خواهد داشت. لوازم مورد نیاز برای انجام ورزش پینگ پنگ به شرح زیر است:

  • میزی مستطیل مانند به ابعاد 2.74 متر طول و 1.525 متر عرض که ارتفاع آن از زمین باید 76 سانتی متر باشد و رنگ آن باید بصورت تیره و یکنواخت باشد که یک تور بصورت عمودی صفحه یا میز را به دوبخش مساوی تقسیم می کند.
  • راکت پینگ پنگ جنس آن از چوب و لایه هایی از جنس لاستیک معمولی و عاجدار دارد که با چسب به سطح چوب چسبیده اند.
  • توپ تنیس روی میز باید کروی شکل با قطر 40 میلی متر و وزنی معادل 7.2 گرم باشد.

 

آشنایی با ورزش پینگ پنگ / ویکی ووک

 

قوانین و مقررات پینگ پنگ

  • بازی در 5 گیم 11 امتیازی انجام می گیرد که هربازیکن زودتر به امتیاز 11 برسد برنده گیم می باشد مگر آنکه دو بازیکن در امتیاز 10 مساوی شوند که در آن صورت بازیکنی برنده گیم خواهد بود که دو امتیاز متوالی کسب کند.
  • آغازگر سرویس باید توپ را در پشت خط پایانی و در بالای سطح میز و بدون حرکت در دست قرار دهد و بعد به آن ضربه صحیح را وارد کند.
  • هر دو امتیاز زننده سرویس بازی عوض می شود و بازیکنی که دریافت کننده سرویس بوده خود زننده سرویس خواهد بود.
  • اگر توپ دوبار پیاپی به زمین یک بازیکن برخورد داشته باشد، خطا می باشد و امتیاز آن برای حریف به ثبت می رسد.
  • اگر یک بازیکن دوپار پیاپی به توپ ضربه بزند، خطا می باشد و امتیاز آن برای حریف به ثبت می رسد.
  • توپ به غیر از راکت با دست و پایین تنه بازیکن برخورد داشته باشد، خطا می باشد و امتیاز آن برای حریف به ثبت می رسد.
  • در طول بازی میز باید ثابت باشد و هرگونه تغییر از سوی بازیکنان در هنگام بازی خطا است.
  • در بازی های چهار نفره یا تیمی بازیکنان باید با رعایت نوبت به توپ ضربه وارد کنند.
  • در بازی های تیمی سرویس باید بصورت اوریب و در منطقه یا نیمه زمین حریفی که در سمت مخالف ایستاده است ضربه زده شود.
  • در صورت برخورد توپ با تور درهنگام زدن سرویس، این ضربه در اصطلاح نت خطاب می شود و دستور به تکرار ضربه داده می شود و اگر نت تکرار شود، خطا می باشد و امتیاز آن برای حریف به ثبت می رسد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 

 


 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *