چگونه از فیکوس نگهداری کنیم؟

چگونه از فیکوس نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

در پست قبلی با گیاه فیتونیا آشنا شدیم در این پست سعی خواهیم کرد در مورد نحوه نگهداری گیاه فیکوس مطالبی را با شما در میان بگذاریم . فیکوس درختی بزرگ که در آپارتمان به عنوان یک گیاه همیشه سبز آپارتمانی نگهداری می شود. با ما باشید تا نکاتی را در مورد نگهداری این گیاه با هم مرور کنیم .

نیازهای فیکوس

 

چگونه از فیکوس نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

 

فیکوس با نام علمی Ficus elastica   گیاهی با برگ های چرمی و براق بومی جنگل های استوایی است . این گیاه مناسب برای نگهداری در شرایط آپارتمانی است . کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که علاقه مند به پرورش گیاهان آپارتمانی باشند و گلدانی از این گیاه در منزلشان نباشد. برای این که از وجود این گیاه بهره ببرید لازم است نکات زیر را رعایت کنید :

  • خاک – فیکوس نیاز به خاک سبک و قلیایی دارد . ترکیبی از یک قسمت خاک برگ ، یک قسمت پیت ماوس و یک قسمت ماسه برای این منظور مفید خواهد بود.
  • نور – نور مطلوب برای فیکوس نور غیر مستقیم است . گلدان این گیاه را در زاویه های جنوبی آپارتمان قرار دهید .
  • آبیاری – فیکوس را باید طوری آب داد که در فاصله بین دو آبیاری خاک اطراف گیاه خشک باشد . بهتر است گلدان این گیاه را هفته ای دو بار در تابستان و هر هفته در ایام زمستان آبیاری کنید .
  • تمیز کردن برگ ها – برگ های چرمی این گیاه را با آب ولرم و اسفنج تمیز کنید تا هم براق شوند و هم وجود گرد و خاک مانع عملکرد گیاه نشود.
  • دما – این گیاه را در دمای 25 درجه نگهداری کنید . حداقل دما نیز نباید کمتر از 15 درجه سانتی گراد باشد .
  • رطوبت – محیط اطراف این گیاه را مرطوب نگه دارید . می توانید زیر گلدانی را پرآب کنید تا رطوبت محیط حفظ شود . البته به یادداشته باشید گلدان زهکش کافی داشته باشد و زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید .
  • کوددهی –در طول رشد هر دو هفته با کودهای مخصوص آن را تغذیه کنید.

شاید دوست داشته باشید

فوتبال چیست؟ / ویکی ووکفوتبال چیست؟

شواهدی تاریخی و باستانی بر این ادعا که فوتبال ریشه ایی آسیایی دارد، صحه می گذارند و به درستی قدمت این ورزش هیجان انگیز به…

 


تکثیر فیکوس

برای تکثیر فیکوس به دو روش زیر عمل کنید:

  • قلمه – در بهار اقدام به تهیه قلمه کنید . قلمه ای به طول حدودا ده سانتی متر را از ساقه اصلی جدا کنید و برگ های پایین آن را بزنید . سپس انتهای قلمه را در هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا بهتر ریشه دار شود . حال قلمه را در گلدان ماسه بکارید تا ریشه دار شود و سپس گیاه را به گلدان اصلی منتقل کنید .
  • خوابانیدن هوایی – برای گیاهانی که برگ های پایین آن ها ریخته و بدمنظره شده اند می توانید از این روش استفاده کنید.

منابع : houseplantsexpert


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *