چگونه از یوکا نگهداری کنیم؟

چگونه از یوکا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

در پست قبلی با نخل مرداب آشنا شدیم در این پست سعی خواهیم کرد در مورد نحوه نگهداری گیاه یوکا مطالبی را با شما در میان بگذاریم. یوکا  گیاهی همیشه سبز ازخانواده مارچوبه و بومی مکزیک است. با ما باشید تا نکاتی را در مورد نگهداری این گیاه با هم مرور کنیم.

نیازهای یوکا

 

چگونه از یوکا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

 

یوکا با نام علمی YUCCA GUATEMALENSIS گیاهی با برگ هایی شبیه خنجر نوک تیز و کشیده است . گل های سفید زنگوله ای یوکا هر چند سال یک بار پدیدار می شوند. برای این که از وجود این گیاه بهره ببرید لازم است نکات زیر را رعایت کنید

  • خاک – یوکا نیاز به خاکی با بافت متوسط دارد می توانید از مخلوط خاکبرگ و خاک باغچه و کمی ماسه استفاده کنید .
  • نور – گلدان یوکا را در ضلع جنوبی آپارتمان که نور بیشتری دارد قرار دهید .
  • آبیاری – یوکا گیاهی است که اگر زیاد به آن آب بدهید پوسیدگی ریشه می گیرد . بنابراین بهتر است تا خشک شدن سطح خاک گلدان صبر کنید و مجددا به آن آب بدهید . در زمستان هفته ای یک بار و در تابستان هر هفته دو بارگلدان را آبیاری کنید .
  • تمیز کردن برگ ها – برای تمیز کردن از اسپری آب استفاده کنید . از به کار بردن مواد شیمیایی تمیز کننده بپرهیزید .با اسفنج مرطوب نیز می توانید برگ ها را تمیز کنید فقط مراقب حاشیه های تیز و برنده برگ ها باشید .
  • دما – یوکا گیاهی است که با دمای معمول آپارتمان سازگاری دارد .این گیاه را درتابستان در 24 درجه نگهداری کنید . در زمستان نیز نباید دمای اتاق از 15 درجه کمتر شود.
  • رطوبت – محیط اطراف این گیاه را در تابستان هفته ای یک بار مه پاشی کنید. همچنین می توانید زیر گلدانی را پرآب کنید . البته به یادداشته باشید گلدان زهکش کافی داشته باشد و زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید .
  • تعویض گلدان – در سال های اولیه بهتر است گلدان گیاه عوض شود تا رشد بهتری داشته باشد . برای این کار به گلدان آب کافی بدهید و بعد از گذشت یک روز گیاه را با تمامی ریشه خارج کرده و در گلدان جدید بکارید.

شاید دوست داشته باشید

چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ / ویکی ووک چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟

سموم از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شود و بر اندام‌های…

 


تکثیر یوکا

 

چگونه از یوکا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

 

  می توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • قلمه- در بهار از قلمه ساقه استفاده کنید . قلمه را در ماسه قرار دهید . پس از ریشه دهی آن را در گلدان جدید بکارید .
  • تقسیم ریشه – از بوته هایی که خوب رشد کرده اند استفاده کنید . به گلدان آب فراوان بدهید سپس گیاه را به آرامی از گلدان خارج کنید و آن را به چند بوته تقسیم نمایید بعد هر کدام از بوته ها را در یک گلدان بکارید .

منابع : plantcaretoday


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *