چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟

چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ / ویکی ووک

سموم از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شود و بر اندام‌های مهم بدن تأثیر می‌گذارد. انتخاب مواد غذایی مناسب در سلامتی و سم زدایی بدن بسیار تأثیرگذار است. کبد در بدن وظیفه پاک‌سازی بدن را بر عهده دارد که در مطالب قبل بسیار درباره‌ی آن و درمان کبد چرب و مسائل مرتبط به کبد صحبت کردیم. در ادامه می‌خواهیم برخی از مواد غذایی را بررسی کنیم که به سم زدایی این عضو مهم بدن کمک می‌کند.

بهترین مواد غذایی برای سم زدایی کبد

همان‌طور که گفتیم کبد وظیفه پاک‌سازی بدن از سموم و مواد مضر مانند الکل، مواد مخدر و … را دارد. به‌علاوه، قند ذخیره‌شده در بدن را به قند قابل‌استفاده تبدیل می‌کند. سلول‌های قرمز قدیمی خون را از بین می‌برد و میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم می‌کند که این فعالیت‌ها به ذخیره آهن و پردازش هموگلوبین خون در بدن منجر می‌شود. بنابراین کبد عضو مهمی است و خوردن مواد غذایی که در زیر به آن­ها اشاره می­شود باعث تقویت و سم ­زدایی کبد می‌شود.

مرکبات

لیمو، لیموترش و… حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ث است که به تحریک کبد و سنتز مواد سمی به موادی که می‌تواند جذب آب شود، کمک می‌کند.

 

چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ / ویکی ووک

 

انواع کلم

کلم دارای خاصیت سم‌ زدایی قوی برای کبد است. این سبزی دارای موادی است که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار و آفلاتوکسین موجود در بادام‌زمینی. همچنین انواع کلم دارای موادی به نام «گلوکوزینولات» است که باعث می‌شود کبد آنزیم‌هایی را تولید کند که برای انجام فرایند سم زدایی لازم است.

سیب

حاوی پکتین و دیگر مواد شیمیایی ضروری برای پاک‌سازی سموم از دستگاه گوارش است. سیب تحمل بار سمی را درروند پاک‌سازی برای کبد آسان‌تر می‌کند.


شاید دوست داشته باشید

موی سر چگونه از موی سر خود مراقبت کنیم؟

شست‌وشوی روزانه موها باعث تمیز شدن ظاهری آن‌ها می‌شود اما همین شستشو باعث تحریک…

 


سیر

سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی‌اکسیدان) است؛ این ترکیب سولفوردار برای سم‌ زدایی بهتر و مؤثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می‌کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

 

چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ / ویکی ووک

چغندر و هویج

هویج سرشار از گلوتاتیون (یک نوع پروتئین) است که به سم زدایی کبد کمک می‌کند. هر دو گیاه حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن به میزان بسیار بالاست. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می‌کند.

گوجه فرنگی

حاوی مقادیر زیادی گلوتاتیون است و لیکوپن موجود در آن نیز موجب مقاومت بدن در برابر ابتلا به

  • سرطان سینه
  • پوست
  • سرطان ریه

می‌شود.

گریپ‌فروت

یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است که موجب پاک‌سازی کبد می‌شود.

گریپ‌فروت همچنین سرشار از ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان است که به افزایش تولید آنزیم‌های تمیزکننده کبدی و تسریع روند طبیعی پاک‌سازی کبد کمک می‌کند.

اسفناج

اسفناج خام منبع عمده‌ای از گلوتاتیون است و به روند پاک‌سازی کبد کمک می‌کند.

سبزی‌های سبز مانند اسفناج هم­چنین منبع غنی از کلروفیل، یک رنگ‌دانه طبیعی هستند که برای حفظ سلامت کلی کبد مفید می­باشند.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *