هویج و خواص آن

هویج

  در پست های قبل با خواص برخی از میوه ها و سبزیجات از جمله آلو سیاه، توت فرنگی، سیب، کرفس و… آشنا شدیم اما امروز می خواهیم با یکی از سبزیجات نارنجی رنگ به نام هویج آشنا شویم. این گیاه منبع غنی بتاکاروتن است که وجود همین ماده باعث نارنجی رنگ بودن آن می شود. هرچه بتاکاروتن بیشتر باشد هویج نارنجی تر است.

درباره هویج

هویج طبعی گرم و تر دارد و سرشار از ویتامین A می باشد به همین علت باعث:

می شود.

همچنین در رشد سلول ها و تولید مثل اهمیت فراوان دارد. علاوه بر ویتامین A دارای ویتامین های E، D ،C ، B می باشد. در ا دامه با خواص آن بیشتر آشنا می شویم.

هویج

خواص هویج

هویج مقدار کلسترول خون را پایین می آورد، موجب تقویت بینای می شود، بدن را از سرما حفظ می کند، برای تمیز کردن و استحکام دندان ها مفید است، قند خون را تنظیم می کند به همین علت برای بیماران دیابتی بسیار مفید است، بیماری های قلبی را دور می کند، درمان کننده سنگ صفرا، بیماری های کبدی، سیفلیس و سل است، از سرفه های مداوم جلوگیری می کند، مقاومت بدن را در مقابل بیماری های عفونی بالا می برد.

برای تقویت قوای جنسی و تحریک کبد و روده ها داروی موثری است، ملین است، به هضم غذا کمک می‎کند، مقوی معده است، کاهش دهنده انواع سرطان می‎باشد مخصوصاً سرطان‎های ریه و لوزالمعده، بازکننده رگ ها است، خوردن آن باعث شادابی و روشن شدن پوست می شود و جوش های صورت را درمان می کند، در بهبود شبکوری، ناراحتی های پوستی، آب مروارید، خشکی پوست، آسیب به اعصاب شنوایی، چشایی و بویایی موثر است، نگرانی های بی مورد و بی اساس را برطرف می کند.

هویج

اگر آسم یا گرفتگی صدا دارید آب این گیاه خوشمزه را بخورید.

آب هویج در صبح ناشتا مواد سمی را از خون خارج می کند

کسانی که معتاد به سیگار هستند خوردن این گیاه را فراموش نکنند.

اشخاصی که عصبانی هستند یا پیرانی که دچار ضعف و ناتوانی شده‎اند از این گیاه میل کنند البته پخته آن بهتر است.

مضرات هویج

این گیاه بسیار پرخاصیت است اما نباید در صرف زیاده روی کرد. مصرف بیش از حد این گیاه باعث زرد شدن رنگ پوست و چشم می شود؛ البته خطری ندارد اگر چند روز این گیاه مصرف نشود دوباره رنگ پوست و چشم به حالت طبیعی خود برمی گردد.

هویج

هویج پخته بهتر است یا هویج خام؟

پختن هویج باعث از بین رفتن فیبر می شود، اما کاروتن در اثر پختن از بین نمی رود. بخارپز کردن بهترین طریقه پختن است. نتیجه یک مطالعه نشان داد این گیاه پخته شده، آنتی اکسیدان های بیشتری از خام آن دارد. پختن هویج همراه با مقدار کمی روغن میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن، به نام های بتاکاروتن و اسید فنولیک را افزایش می دهد.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: 7 گنج | تبیان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *