به و خواص آن

به

اگر به پست های قبل مراجعه کرده باشید تا به حال با خواص بسیاری از میوه ها و سبزیجات همچون خرمالو، پسته، لیمو شیرین، نارگیل، کدو سبز و… آشنا شدید. اما امروز شما با میوه ای که طعمی ترش و نسبتا گس دارد ،به نام به آشنا می شوید. این میوه خوش عطر از خانواده سیب است. اگرچه به صورت خام خورده می شود اما به صورت پخته مثلا در خورش، خوراک، مربا یا مارمالاد نیز استفاده می شود.

درباره به

بِه طبیعتی معتدل دارد و سرشار از ویتامین های  A، B ،C و قند و پیتین است. پوست این میوه براق و معطر است و لایه ای کرک مانند به رنگ قهوه ای دارد. این میوه غم و اندوه را از بین می برد و دل را شاد و با نشاط می کند. این میوه گونه های زیادی دارد که فقط دو تای آن قابل توجه است؛ یکی بِه معطر که شکلی بیضی با انتهای مخروطی دارد و پوست آن نرم و زرد و گوشت سفید دارد و دیگری آناناسی  که تا حدی شبیه گلابی برآمده است و پوست آن بعد از رسیدن زرد می شود. در ادامه با خواص این میوه آشنا می شوید.

به

خواص به

این میوه تقویت کننده قلب است، از سکته قلبی و مغزی پیشگیری می کند، ترشح زیاد بزاق دهان را اعتدال می بخشد، استفراغ را بند می آورد، برای تنگی نفس مفید است، خونریزی را بند می آورد، نرم کننده سینه است، ادرار آور است، بِه ترش مسهل است، کلسترول را درمان می کند، چون دارای ویتامین آ است در تجدید جوانی نقش موثری دارد، افسردگی و وسواس را از بین می برد، نشاط آور است، اعمال معده را تقویت می کند، در دوران بارداری تاثیر زیادی در کاهش میزان تهوع دارد.

به

علاوه بر آن در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله:

  • عفونت های روده ای
  • تنگی نفس
  • سر دردهای مزمن
  • التهاب های مختلف

مفید است، اثرات مثبتی بر روی فکر و ذهن دارد، برای زخم معده مفید است، اشتها را تحریک می کند، به هضم غذا کمک می کند، بوی بد دهان را از بین می برد، برای کاهش وزن مفید است، کلسترول و فشارخون را پایین می آورد، ضد سرطان است، خاصیت ضد ویروسی دارد. هنگام خرید به توجه کنید که رنگ آن زرد روشن باشد زیرا سبز آن نرسیده و سفت است. البته اگر در بِه های خریداری شده تعدادی سبز رنگ وجود داشت، آنها را در دمای اتاق قرار دهید تا رسیده شوند.

به

مضرات به

خوردن این میوه صورت خام مضر می باشد زیرا رگ های بدن را مسدود می کند.

چون گرم است برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: عصر ایران | ویکی پدیا | 7 گنج

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *