چرا معده سر و صدا میکند؟

معده

سر و صدای معده یکی از نشانه هایی است که به شما یادآوری می کند بدن چه اندازه سخت کار می کند تا هر عضوی عملکرد درست خود را حفظ کند. اگرچه صدای معده ممکن است موجب نگرانی تان شود اما در بیشتر موارد دلیل نگران کننده ای برای این موضوع وجود ندارد. انقباض عضلانی به طور مداوم غذا را به سمت پایین حرکت می دهد؛ فرآیندی که  به آن «حرکات حلقوی» اطلاق می شود.سر و صدای معده به واسطه این فرآیند ایجاد می شود. همچنین، به همراه مایع و مواد تشکیل دهنده کیموس، گازها و هوا نیز وجود دارد. هنگامی که این مواد تحت فشار عضلات معده قرار می گیرد تا به ذرات کوچک تر و تکه های قابل گوارش تبدیل شود، گازها و هوا نیز تحت فشار قرارمی گیرد.

چرا هنگامی که معده خالی است سر و صدا می کند؟

حدود دو ساعت پس از این که معده غذا را هضم می کند و خالی می شود، هورمون هایی ترشح می شود که پیامی را به مغز ارسال می کند. مغزنیز دستور از سرگیری فرآیند حرکات حلقوی را به عضلات گوارشی می بر همین اساس، گوارش هر گونه غذای باقی مانده در معده توسط دستگاه گوارش آغازمی شود. از سرگیری حرکات حلقوی موجب لرزش هایی می شود که احساس گرسنگی را در فرد ایجاد می کند.دهد.

معده

چگونه از ایجاد سر و صدای معده جلوگیری کنیم؟

اکنون که می دانید چرا معده سر و صدا می کند، بهتر است با روش های جلوگیری از آن آشنا شوید.

از مصرف بیش از اندازه غذاهای گازدار پرهیز کنید

به گزارش عصر ایران ، آنچه می خورید روی دستگاه گوارش شما تاثیرگذار است. مصرف مقدار بسیار زیادی از غذاهای تولیدکننده گاز یکی از مواردی است که سر و صدای را به همراه دارد.

آب فراوان بنوشید

برای پیشگیری از سر و صدای معده اندک اندک آب بنوشید.

در برخی موارد حتی هنگام حضور در مهمانی یا جلسه نیز نیاز است این کار را ادامه دهید.

اضطراب را مدیریت کنید

در بسیاری از مواقع، دلیل سرو صدای معده، چیزی جز ناآرامی و اضطراب نیست. هنگامی که مضطرب هستید، به طور معمول به فرو بردن هوای بیشتر از راه دهان تمایل دارید که می تواند باعث ایجاد سر و صدای معده شود.

معده

چه زمانی برای معده به پزشک مراجعه کنید؟

این صداها در بیشتر موارد دلیل مهم و نگران کننده ای ندارد. اما اگر در کنار سر و صدای معده با نشانه های دیگری مانند:

  • تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • اسهال مکرر
  • کاهش وزن بی دلیل
  • وجود خون در مدفوع
  • احساس پری
  • سوزش سر دل

مواجه هستید که حتی پس از مصرف دارو همچنان پایدار است، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق این شرایط مشخص شود.

 

چه عواملی باعث سر و صدای معده می شود؟

بروز ضعف و سردی در روده‌ها و به دنبال آن ضعف هضم نیز می‌تواند از عوامل ایجاد کننده صدای معده باشد. افرادی که با این مشکل مواجهند بهتر است غذای کم حجم بخورند و برای تقویت و گرم کردن دستگاه گوارش و روده‌های خود، دم کرده زیره سبز یا انیسون را بعد از غذا مصرف کنند. همچنین مراجعه این افراد به پزشک برای بررسی کامل‌تر ضروری است.

به گفته دکتر ریحانه معینی، متخصص طب سنتی، مصرف غذاهای نفاخ مانند:

  • لوبیا
  • انواع فست‌فود
  • ضعف سیستم گوارش

سبب ایجاد صداهای شکمی در افراد می‌شود.

این افراد باید از مصرف غذاهای نفاخ، مخلفات مانند سبزی، سالاد، دوغ، ماست و آب و نوشابه همراه غذا بپرهیزند و با مصرف منظم غذاهای کم حجم در زمان معین، افزایش تحمل گرسنگی، دست کشیدن از خوردن پیش از احساس سیری کامل و جویدن کامل لقمه‌های غذا دستگاه هاضمه خود را تقویت کنند چرا که رعایت این موارد سبب کاهش نفخ و رفع صدای شکم خواهد شد.

به امید فردایی روشن.

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *