آش انگور و خواص آن

آش انگور

آش انگور گیاهی است از خانواده ی عنابیان که درختچه ی آن به بلندی سه تا هشت متر می رسد. نام های دیگر این گیاه خرزل، نرپرن، آشنگور، خوشه انگور، سیاه آلو، خر زال، وُشر، کولی کک، شر آلجاره، سیاه تیس، عوسَج، شوکه ی الصباغین، خوشه سیاه، سیاه درخت می باشد. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی آش انگور بپردازیم.

درباره آش انگور

همانطور که گفتیم درختچه ی این گیاه به بلندی سه تا 8 متر است اما دیده شده در برخی نقاط خیلی کوچکتر، پرشاخه و انتها ی شاخه ها خاردار است. برگهای آن بیضی و در کناره های برگها در هر طرف چهل تا هفتاد دندانه ای کوچک دیده می شود، دارای دمبرگی به طول دو سانتی متر و ابعاد برگ 2.5 الی 1.5 سانتی متر عرض و 5 الی 2.5 سانتی متر طول دارد.

آش انگور

میوه ی این درختچه سیاه رنگ و در اندازه ی یک نخود درشت است. عصاره ی این گیاه دارای طعمی تلخ و بوی نامطبوع است. رنگ میوه ابتدا سبز و قرمز و پس از رسیدن سیاه است. این درخت در اروپا، آسیا و آمریکا می روید، در ایران نیز در ارتفاعات جنگل های شمال ایران تا 2400 متری دیده شده است.

خواص آش انگور

آنتراکینون، هتروزیدهای امودین، هتروزیدی به نام رامنی ژن همگی ترکیب شیمیایی این درختچه است و این گیاه مسهل خیلی قوی است و در موارد زردی، نقرس آرتروز و اختلال  در عادت ماهیانه زنان تجویز می شود، برای کمک به درمان سرطان هوکسی نیز مصرف می شود و دارای خاصیت ضد تومور دارد.

آش انگور

مهمترین اثرات آش انگور

  • مسهل قوی
  • درمان اختلالات عادت ماهیانه زنان
  • درمان آرتروز
  • درمان زردی

طریقه ی مصرف آش انگور

 

آش انگور

 

آن را خشک کنید، بعد خرد کرده و هسته های آن را دور بریزید، بعد آن را به مدت سه الی چهار روز بگذارید تا تخمیر شود. پس از آن با فشار از صافی داروسازی بگذرانید و آن را بخورید.

یک قاشق مربا خوری از آن را نیم کوب کنید و در 650 گرم آب ده دقیقه بجوشانید و هر بار موقع خواب یک قاشق سوپ خوری از آب آنرا بنوشید مسهل ملایمی خواهد بود.

عوارض جانبی آش انگور

 

آش انگور

 

چون مسهل قوی است، اشخاصی که به گاستریت مزمن و انواع اولسروکولیت و بواسیر مبتلا هستند باید از خوردن آن اجتناب کنند و زنان باردار و مادران شیرده و اشخاصی که از مسهل های دیگر استفاده میکنند نباید انرا را مصرف نمایند. اگر به مدت طولانی و بیش از دو هفته مصرف شود، سستی املاء و احشاء ایجاد میکند و روده ها عادت می کنند و بدون تحریک شیمیایی نتوانند مدفوع را خارج کنند.

ضمنا دقت داشته باشید حتما پوست آن خشک شده ی باشد، در غیر این صورت ایجاد تهوع و آشفتکی و احتمال دل درد شدید و اسهال میکند. این درمان حتما باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.

به امید فردایی روشن

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *