چه مواد غذایی برای درمان افسردگی مفید می باشد؟

درمان افسردگی

براساس نتایج یک تحقیق، خوردن زیاد میوه ها، سبزی ها، ماهی و غلات خالص، احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. به گفته محققان، افزایش بیماری های روانی در ۵۰ سال اخیر با افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و کاهش مصرف میوه ها و سبزی های تازه همراه شده است. رژیم غذایی سالم و متنوع همراه با درمان های تخصصی و بالینی می تواند به بهبود افسردگی کمک کند. این توصیه های غذایی برای کمک به درمان افسردگی است.

کدام مواد غذایی در درمان افسردگی موثر می باشند؟

برای درمان افسردگی پروتئین کافی بخورید

پیام رسان های عصبی سروتونین و دوپامین هر دو از آمینواسیدها و به عبارت دیگر پروتئین ساخته شده است. در حالی که بدن می تواند بعضی از آمینواسیدها را بسازد، گروه مشخصی از آمینواسیدهای حیاتی، از مواد غذایی که می خوریم به دست می آید.

ویتامین های گروه B مفید در درمان افسردگی

فرایند شیمیایی که در بدن انجام می گیرد معمولا به فاکتورهای همراه نیاز دارد و ویتامین ب در تبدیل آمینو اسیدها به فرارسان های عصبی نقش کلیدی دارد.  اگر به اندازه کافی ویتامین ب (یا آمینو اسید) دریافت نکنید، سروتونین و دوپامین کافی در بدن شما تولید نمی شود. ویتامین های گروه ب به شکل کمپلکس بهتر جذب می شود و غذاهایی که از این نظر غنی تراست، طیف بهتری از این ویتامین به دست می دهد. شما همچنین میتوانید اطلاعاتی کامل درباره ی نقش ویتامین ها در بدن را در مطالب قبلی بدست آورید.

  • غلات خالص
  • اسفناج
  • لوبیا چشم بلبلی
  • نخود
  • عدس
  • ماهی سالمون
  • توفو
  • تخم مرغ

جزو ایــن مــواد غــذایـی است.

درمان افسردگی

درمان افسردگی با چربی های سالم

سلول های عصبی در بدن از چربی ساخته شده است و میزان مشخصی از چربی خوب باید از رژیم غذایی تامین شود. مواد غذایی غنی از چربی ها شامل ماهی های چرب، مانند سالمون و ساردین است. در ضمن آووکادو و گردو نیز میزان خوبی از چربی را دارد.

مراقبت از دستگاه هاضمه مهم در درمان افسردگی

سلامت سیستم گوارش در حفظ سلامت روان نیز نقش موثری دارد. از طرفی اگر عملکرد دستگاه هاضمه مطلوب نباشد، هضم و جذب مواد مغذی به خوبی انجام نمی گیرد. نزدیک به ۹۵ درصد سروتونین در دستگاه هاضمه و روده ها تولید می شود و فلور روده نقش اساسی در دستگاه هاضمه سالم ایفا می کند. کلم ترشی و به طور کلی ترشی ها باکتری های خوب تولید و به حفظ سلامت دستگاه هاضمه کمک می کند. همچنین اگر شما دچار سوهاضمه هستید میتوانید روش درمان آن را نیز مطالعه کنید.

شیرینی طبیعی مهم در درمان افسردگی

شکر و نوشابه های گازدار را کنار بگذارید و به جای آن سیب زمینی شیرین، هویج و کدو را جایگزین کنید. نخوردن شکرهای فرآوری شده خلق و خو را بهبود می بخشد. این شکرها به سرعت جذب خون می شود و انرژی زیادی تولید می کند. اما بعد از آن سطح انرژی کاهش می یابد زیرا انسولین برای کاهش قندهای خون آزاد می شود. این کاهش انرژی موجب خستگی، کسالت، دلهره و در نهایت اضطراب می شود. در مقابل انتخاب کمپلکس های کربوهیدرات مانند غلات خالص، سیب زمینی شیرین و سبزیجات نشاسته دار مانند هویج زرد یا نارنجی و کدو و خوردن متناسب آنها با میزان قابل توجهی پروتئین مانند ماهی و تخم مرغ، قند را آهسته تر در رگ های خونی آزاد می کند.

درمان افسردگی

فیتو استروژن

ایجاد توازن بین سطح هورمون ها با کمک رژیم غذایی باید اولین اقدام قبل از مصرف داروهای ضدافسردگی باشد. خوردن مواد غذایی دارای فیتواستروژن (به طور مشخص یعنی غذاهای با منشاء گیاهی استروژن) به توازن استروژن کمک می کند. فیتواستروژن شامل همه انواع سبزی و همچنین بنشن و حبوبات است.

وزن مناسب

مطالعات نشان می دهد افراد مبتلا به افسردگی، دچار گرگرفتگی نیز می شوند اما دلیل آن معلوم نیست. بنابراین با رژیم غذایی سالم تر، خوردن سبزیجات، پروتئین باکیفیت و چربی های خوب ،وزن و درصد احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش دهید. اگر شما وزنتان ایده آل نیست میتوانید روش های لاغری و اینکه کدام غذاها به کاهش وزن کمک میکنند را بخوانید تا به وزن مناسب برسید.

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *