کرفس و خواص آن

کرفس

همان طور که در پست های قبل با خواص بسیاری از سبزیجات و میوه هایی همچون زعفران، خرما، زرشک، نارنگی و… آشنا شدیم امروز می خواهیم با گیاهی به نام کرفس آشنا شویم. این گیاه در آشپزی کاربرد دارد و ارتفاع آن تا یک متر می رسد. نام علمی این گیاه Apium graveolens می باشد.

درباره کرفس

کرفس گیاهی از خانواده چتریان است و در همه جای دنیا می روید. خواص این گیاه آنقدر زیاد است که لقب سلطان سبزی ها را به خود اختصاص داده است. این گیاه سبز رنگ درد معده را تسکین می دهد، فشارخون را تنظیم می کند، بوی بد دهان را از بین می برد. در ادامه با خواص آن آشنا می شویم.

کرفس

خواص کرفس

کرفس سرشار از ویتامین A، K، B6 ودارای فیبر غذایی مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز است. هم چنین دارای ویتامین ث است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد. خوردن این گیاه سبز رنگ می تواند:

  • دردهای معده
  • بوی بد دهان
  • فشارخون بالا
  • ناراحتی های اعصاب
  • یبوست
  • عفونت های مجاری ادراری
  • آرتروز
  • روماتیسم

برطرف کند. هم چنین حداقل هشت ترکیب ضد سرطانی را در خودش دارد که از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری کند. این گیاه ملین خوبی است به همین علت به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود که بیش از هر چیز کرفس بخورند. کرفس چربی اشباع شده و کلسترول بسیار کمی دارد و از دیگر فواید آن می توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد و به علت داشتن ویتامین ث از ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند. این گیاه را می توان تا هفت هفته در دمای صفر تا دو درجه سانتی گراد نگهداری کرد چرا که دراین شرایط خواص غذایی خود را حفظ می کند. برخی افراد تصور دارند هیچ یک از سبزیجات در دوران بارداری نمی تواند مضر باشد در حالی که این تصور اشتباه است خوردن این گیاه با وجود خواص بسیار زیادش در دوران حاملگی برای خانم ها ممنوع است چرا که ممکن است باعث سقط جنین یا به وجد آمدن نقص عضو شود. اما افراد مبتلا به سنگ کلیه از خوردن کرفس غافل نشوند چون سموم بدن را از بین می برد و برای کلیه ها یک سنگ شکن طبیعی به حساب می آید.

کرفس

خواص آب کرفس

پزشکان تغذیه نوشیدن آب کرفس را به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کند.

آب کرفس

 به سم زدایی بدن و همچنین از بین رفتن سنگ کیسه ی صفرا کمک می کند.

برای درمان آرتروز روماتیسمی، آسم، برونشیت و نقرس مفید است.

اثر آرام بخشی هم دارد و به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند و برای کسانی که بی خوابی دارند هم مفید است.

به کاهش کلسترول خون کمک می کند.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: نمناک | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *