چگونه از مارانتا نگهداری کنیم؟

چگونه از مارانتا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

در پست قبلی با گیاه کروتون آشنا شدیم در این پست سعی خواهیم کرد در مورد نحوه نگهداری گیاه مارانتا مطالبی را با شما در میان بگذاریم . مارانتا گیاهی برگی  از خانواده ای به همین نام و بومی آفریقا است. با ما باشید تا نکاتی را در مورد نگهداری این گیاه با هم مرور کنیم .

نیازهای مارانتا

مارانتا با نام علمی Maranta leuconeura  گیاهی با برگ های گرد و زیبا با نقش های سبز پررنگ در وسط و رگبرگ هایی نمایان و درشت است. این گیاه با برگ های زیبای خود گزینه بسیار مناسبی برای جعبه های گل و سبدهای آویز است.

 

چگونه از مارانتا نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

 

برای این که از وجود این گیاه بهره ببرید لازم است نکات زیر را رعایت کنید

  • خاک – مارانتا نیاز به خاکی سبک دارد می توانید از مخلوط پیت ماوس و خاکبرگ و کمی ماسه استفاده کنید.
  • نور – مارانتا گیاهی سایه پسند است و از شدت زیاد نور آسیب می بیند . بهتر است گلدان این گیاه را در ضلع های غربی آپارتمان قرار دهید.
  • آبیاری – مارانتا گیاهی رطوبت پسند است و نیاز آبی بالایی دارد از این رو بهتر است گلدان این گیاه را هر سه روز در تابستان و هر هفته در ایام زمستان آبیاری کنید.
  • تمیز کردن برگ ها – برای تمیز کردن از اسپری آب استفاده کنید همچنین می توان با اسفنجی مرطوب برگ های مارانتا را تمیز کرد. از به کار بردن مواد شیمیایی تمیز کننده بپرهیزید.
  • دما – مارانتا گیاهی است که به دمای بالا نیاز دارد .این گیاه را درتابستان در 25 درجه نگهداری کنید . حداقل دما نیز نباید کمتر از 18 درجه سانتی گراد در زمستان باشد.
  • رطوبت – محیط اطراف این گیاه را مرطوب نگه دارید بهتر است رطوبت هوا تا حد اشباع بالا برود. از اسپری کردن آب در اطراف گیاه استفاده کنید همچنین می توانید ازروش جزیره ای استفاده کنید برای این منظور می توانید زیر گلدانی را پرآب کنید . البته به یادداشته باشید گلدان زهکش کافی داشته باشد و زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید .
  • کوددهی –در طول رشد هر دو هفته با کودهای مخصوص آن را تغذیه کنید.

شاید دوست داشته باشید

زخم بستر چیست؟ / ویکی ووکزخم بستر چیست؟

زخم بستر یا زخم فشار یکی از مشکلات جدی و شایع در دوران سالمندی است که می‌تواند با درد شدید و عفونت همراه باشد و گاهی به…

 


تکثیر مارانتا

 

 

برای تکثیر مارانتا می توانید از دو روش استفاده کنید:

  • قلمه – از قلمه های 7 سانتی استفاده کنید . پس از تهیه قلمه آن را در هورمون ریشه زایی فرو ببرید و سپس در یک بستر مناسب قرار دهید و روی آن را پلاستیک بکشید تا ریشه دار شوند سپس به گلدان اصلی منتقل کنید.
  • تقسیم ریشه – از بوته هایی که خوب رشد کرده اند استفاده کنید. به گلدان آب فراوان بدهید سپس گیاه را به آرامی از گلدان خارج کنید و آن را به چند بوته تقسیم نمایید بعد هر کدام از بوته ها را در یک گلدان بکارید .

منابع : plantcaretoday


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *