زخم بستر چیست؟

زخم بستر چیست؟ / ویکی ووک

 زخم بستر یا زخم فشار یکی از مشکلات جدی و شایع در دوران سالمندی است که می‌تواند با درد شدید و عفونت همراه باشد و گاهی به مرگ منجر شود در این مطلب میخواهیم بیشتر با زخم بستر آشنا شویم.

زخم بستر چگونه ایجاد می شود؟

این زخم ها به علت فشار بیش از حد ناشی از نشستن یا خوابیدن طولانی در یک وضعیت ثابت به وجود می آید. زخم بستر، بیشتر درجاهایی از بدن رخ می دهد که فشار بیشتری را تحمل می کند.

شایع ترین نقاط:

  • لگن
  • ستون فقرات
  • قسمت پایینی کمر
  • شانه
  • آرنج

است.

زخم بستر، با فشار شدید بر یک نقطه ایجاد نمی شود بلکه در زمان طولانی و با فشارمداوم می تواند به راحتی ایجاد شود.

 

زخم بستر چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

Mass Effect: Andromedaنقد و بررسی بازی Mass Effect: Andromeda

متاسفانه Andromeda نمی‌تواند طرفداران خود را ۱۰۰٪ خوشحال کند درست در همان حالتی که مردم از شیوه‌ی پایان یافتن Mass Effect 3 خوشحال نشدند. کمپانی Bio Ware چیز‌های بزرگی را در بازی قرار داده است اما داستان اصلی …


چه عواملی باعث ایجاد زخم بستر می شود؟

 عواملی همچون: سوء تغذیه، به ویژه کمبود ویتامین ای، دی، کلسیم و روی و به طور کلی، کاهش دریافت پروتئین ها می تواند خطر جدی برای ایجاد زخم بستر باشد، همچنین بی حرکتی یا کاهش حرکت در بستر، و مشکلات مفصلی می تواند عامل جدی در ایجاد زخم بستر باشد. اگر چه درمان زخم بستر مشکل است، بیش از ۵٠درصد از این زخم ها با جابه جایی و کاهش فشار، رفع می شود. به طور کلی، پیشگیری، راحت تر از درمان است.

زخم بستر را چگونه درمان کنیم؟

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زخم بستر‌‎ در نظر گرفت تغییر رژیم غذایی است، برای درمان زخم فشار هر نیم ساعت وضعیت سالمند را تغییر دهید و با مشاهده هرگونه مشکل پوستی مانند قرمزی، گرما، حساسیت، ترشح از زخم به پزشک مراجعه کنید و از پزشک متخصص و کارشناس تغذیه، برنامه رژیمی مناسبی برای سالمندتان بگیرید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *