شرایط کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه و نکات قابل توجه آن

شرایط کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه و نکات قابل توجه آن - ویکی ووک

کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه نیاز به شناخت بیشتر و کمی هم مهارت دارد، که در این بخش سعی کرده ایم به آن ها بپردازیم.

اکثر ما خانم ها بیشتر وقت مان را در فضای آشپزخانه سپری می کنیم و چه بهتر که بتوانیم این فضا را دلپذیرتر و زیباتر کنیم تا خودمان هم با دیدن این فضا از آن انرژی گرفته و با روحیه ای بهتر، روزی شاداب تر و با نشاط تری را آغاز کنیم.

اگر دوست دارید که شما هم این فضای سبز را درون آشپزخانه تجربه کنید، پس دست بکار شوید.

شرایط کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه و نکات قابل توجه آن - ویکی ووک

شرایط کلی کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه

اگر شما هم مثل ما جزو افرادی هستید که به کاشت گل و گیاه علاقه مند هستید و با دیدن رشد حتی یک شاخه از گیاه جان تازه ای می گیرید و شاداب و خرسند می شوید، پیشنهاد می کنیم تا در فضای آشپزخانه هم به این کار اقدام کنید و زیبایی خانه را بدین وسیله صد چندان نمائید.

گیاهان بسیاری را می توان در آشپزخانه نگهداری کرد، اما قرار است ما گیاهانی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر زیبایی و ایجاد فضایی سبز و آرامش بخش، بتوانید از آن ها استفاده خوراکی هم بکنید.

البته فکر نکنید که با پرورش این گیاهان آن هم در فضای کم و محدود آشپزخانه، شما را از خرید و یا پرورش این گیاهان در اندازه های وسیع و بزرگی مثل باغ و باغچه بی نیاز خواهند کرد، بلکه این گیاهان با تولیدات اندکی که نصیب شما خواهند کرد، طعم و مزه ی فوق العاده ای به غذاها و زندگی شما داده و حتماً سالم تر هم خواهند بود.

با این حال پرورش گیاهانی برای زیبایی آشپزخانه، نیازمند صرف زمان و اطلاعات زیادی در مورد گل و گیاه و یا باغبانی نیست و شما با داشتن علاقه که اولین شرط آن است و فراهم کردن وسایل و مقدمات کمی برای آن، می توانید به پرورش گیاهانی سبز با عطر و طعم دلپذیر بپردازید.

شرایط کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه و نکات قابل توجه آن - ویکی ووک

نور و فضای مناسب

برای پرورش گیاهان خوراکی در آشپزخانه در آغاز نیاز به یک فضای روشن و پر نور دارید و متناسب با گیاهی که می کارید، باید آفتاب و یا تابش نور مناسب داشته باشید، چون اکثر سبزی هایی که می کارید، نیاز به تقریباً 5 تا 6 ساعت تابش نور و دمایی بین 12 تا 24 درجه سانتی گراد و تهویه هوای مناسب دارند، پس به نظر می رسد بهترین مکان برای این کار، پشت پنجره های آشپزخانه و شیشه هایی است که نیاز به نور را برای گیاه مرتفع خواهند کرد.

همچنین گلدان هایی بزرگتر با زهکشی مناسب لازم است تا ریشه گیاه بتواند رشد بیشتر و بهتری داشته باشد و بذرها به راحتی در آن ریشه گذاشته و به رشد مناسبی برسند.

نوع خاک و آبیاری مناسب

برای این رشد علاوه بر گلدان، نیاز به خاک مناسب که نرم و سبک باشد هم دارید، چون اگر خاک فشرده و یا حاوی رس سنگین باشد، با همه زحماتی که می کشید، گیاه و یا بذر شما رشد خوبی نخواهد داشت و در این صورت باید به خاک شن درشت، پیت ماس، کمپوست و ورمی کولیت اضافه کنید تا خاک سبک شده و اجازه عبور آب اضافی را به گلدان بدهد و شرایط خوبی را برای رشد گیاه فراهم آورد.

آبیاری گیاه هم جزو مهمترین قسمت های آن است و بهترین زمان برای آبیاری گیاه وقتی است که خاک خشک شده و با لمس انگشتان، دیگر رطوبتی را حس نکنید.

رشد این باغچه ی کوچک و پر از گلدان، چند هفته ای به طول خواهد انجامید، پس نیاز به کمی صبر و بردباری و دقت هم دارید، که باید چاشنی همه مواردی که گفتیم بکنید تا در این راه موفق شوید، ولی اگر در دفعات اول هم به موفقیت های چشمگیری دست نیافتید، نگران نباشید و دوباره امتحان کنید؛ چون با رفع عیوب کار حتماً موفق خواهید شد.

شرایط کاشت گیاهان خوراکی در آشپزخانه و نکات قابل توجه آن - ویکی ووک

بذرهای مناسب برای گیاهان خوراکی

در این باغ کوچک و مینیاتوری خود در آشپزخانه، می توانید انواعی از بذرها مانند:

ترخون، جعفری، پیازچه، گشنیز، ریحان، نعنا، رزماری، پونه کوهی، آویشن، بادرنجوبه، مرزنجوش و…و یا حتی کرفس، باقالی، سیر و پیاز را بکارید.

ریحان:

این سبزی که بسیار معطر و خوشبوست به فضای آشپزخانه شما عطر و بویی دلپذیر خواهد داد و دارای انواع گوناگونی است که نباید به هنگام کاشت، بذر زیادی بپاشید، چون در این صورت برگ ها رشد ضعیفی خواهند داشت و بهتر است برای رشد بهتر آن ها را تنک کرده و برگ ها را به موقع بچینید و یا هرس کنید.

به طور کلی این سبزی نیاز به رطوبت و دمایی بین 22 تا 30 درجه سانتی گراد برای رشد بهتر دارد، که تقریباً پس از گذشت ده روز از زمان جوانه زنی می توانید از برگ های آن استفاده کنید.

برگ های ریحان با تابش آفتاب بر روی آن و با بودن نور کافی بزرگتر شده و رشد بهتری خواهند داشت، این گیاه دارای عناصری مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و منیزیم و ویتامین هایی مانند C  و A و K و… است.

بهتر است برای کاشت این گیاه که از گیاهان خوراکی در آشپزخانه است، بذر سالم را به مدت یک تا دو ساعت در درون آب قرار دهید و بعد درون گلدانی که خاک آن مرطوب است بکارید و فقط یک لایه خاک نازک را بر روی بذرها بپاشید و هر روز کمی خاک را مرطوب کنید تا جوانه های آن سبز شوند.

برای اینکه جوانه ها زودتر رشد کنند، می توانید پارچه ای را مرطوب کرده و روی خاک بگذارید و در این مدت که بین یک هفته تا ده روز به طول می انجامد، بذرها نیاز به نور و آفتاب ندارند، اما وقتی جوانه ها سر از خاک درآوردند آن را حتماً به محل پرنورتری انتقال دهید تا رشد مناسبی داشته و آماده برداشت شوند.

ریحان - ویکی ووک

نعنا:

این سبزی که بهتر است به کاشت نشاء آن اقدام کنید، گیاهی چند ساله و با عمری طولانی است که بهتر است آن را در گلدان های عریض و جدا از دیگر سبزی ها بکارید، چون با رشد سریع و قوی که دارد می تواند جای دیگر گیاهان را گرفته و بر آن ها غالب شود و رشد آن ها را کند کرده و از بین ببرد.

نعنا که یک گیاه دارویی هم محسوب می شود بسیار معطر و خوشبوست و به صورت خشک و تازه قابل استفاده است و کاشت آن بسیار راحت و بی دردسر است.

شیوه ی کاشت بذر آن در گلدان همانند شیوه کاشت ریحان است و بعد از جوانه زدن به حداقل روزی 3 تا 4 ساعت آفتاب و تابیدن نور نیاز دارد و برای داشتن برگ هایی سبز و قوی، تابش آفتاب و نور برای آن بسیار ضروری است.

نعنا - ویکی ووک

برای اینکه با پرورش دیگر گیاهان خوراکی در آشپزخانه بیشتر آشنا شوید، در پست بعدی هم ما را همراهی کنید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *