گیاه لیندا و طریقه نگهداری از آن

گیاه لیندا و طریقه نگهداری از آن - ویکی ووک

گیاه لیندا یکی از گیاهان مناسب برای آپارتمان نشین ها و کسانی است که در پرورش گیاهان، مبتدی و تازه کارند و از گیاهان بومی در کشور مکزیک و جنوب غرب آمریکاست.

در این مطلب قرار است تا برای دوستداران گل و گیاه، روش پرورش این گیاه را به صورت مختصر توضیح دهیم، از این رو پیشنهاد می کنیم تا با ما در این آموزش همراه باشید.

گیاه لیندا و طریقه نگهداری از آن - ویکی ووک

معرفی و شناخت گیاه لیندا

گیاه لیندا نام های دیگری هم دارد، در آمریکا به نخل دم اسبی و در انگلستان به پافیلی معروف است، چون انتهای ساقه کم کم ضخیم شده و شکلی پهن و مانند پای فیل به خود می گیرد به این نام شهرت یافته، این قسمت قادر است تا آب را درون خود ذخیره و نگهداری نماید.

برگ های لیندا به صورت کشیده، باریک، آویزان و ضخیم است که حالتی فنری داشته و مقاوم هستند و رنگ برگ ها همیشه سبز است و گل هایی سفید مایل به کرم دارد که البته این گل ها عموماً در فصل تابستان و بر روی گیاهان مسن تر ظاهر می شوند که سرازیر شدن برگ ها به سمت پایین با آن حالت زیبا هم در سنین بالای گیاه اتفاق می افتد.

ارتفاع برگ های کشیده و بلند آن در برخی موارد به یک و نیم تا دو متر هم می رسد.

این گیاه دارای 24 گونه از درخت ها و درختچه های همیشه سبز است که رنگ برگ ها از سبز تا سبز مایل به تیره، قابل تغییر است و گونه دیگری از این گیاه موجود است که برگ های تازه در آمده و جوان آن به رنگ قرمز هستند و البته وقتی برگ ها بزرگ شوند به همان رنگ سبز در می آیند.

در پایه این نخل، ساقه ای غده مانند و ضخیم وجود دارد که ظاهری چوبی دارد که با ذخیره آب در درون خود، در مواقع خشکی بیش از حد، از گیاه حمایت می کند، این غده ضخیم توانایی این را دارد تا یکسال آب را در پایه خود نگهداری کند.

اگر می خواهید تا چند سال لیندای شما زیبا باشد و زیاد تغییر نکند، جوانه هایی را که به مرور از انتهای ساقه آن رشد می کنند را حذف کنید.

گیاه لیندا و طریقه نگهداری از آن - ویکی ووک

شرایط مناسب برای نگهداری این گیاه آپارتمانی

خاک مناسب

گلدان و خاک لیندا باید دارای زهکشی مناسبی باشد تا هنگام آبیاری بتواند آب اضافه را خارج کرده و سبب خراب شدن گیاه نشود.

بهترین خاک برای لیندا دو قسمت ماسه و یک قسمت پیت ماس و دو قسمت هم لیمونی است.

خاک لیمونی همان خاکی است که پس از طغیان رودخانه در کناره ها بر جا می ماند و ترکیبی از شن، خاک رس و مواد آلی است که البته باغبان ها و متخصصین فن، خاک مناسب برای این گیاه زیبا را برای کاشت در گلدان، به صورت ترکیبی درست می کنند.

کود مایع برای گیاه لیندا عالی است و در فصل بهار و زمستان کود دهی در هفته ای یکبار، به شرطی که کود کم و سبک باشد، به رشد گیاه کمک خواهد کرد.

نور و دمای مناسب

این گیاه هر چه به نور نزدیک تر باشد بهتر است و بیشتر رشد خواهد کرد ، اما اگر در محیطی با نور کم و نیمه سایه هم قرار بگیرد به رشد خود ادامه می دهد البته نه مانند محلی که از نور کاملی برخوردار است ولی در مجموع رشد لیندا خیلی آهسته و آرام اتفاق می افتد.

اگر می خواهید این گیاه را در آپارتمان نگهداری کنید باید مکانی را در نظر بگیرید که به جز فصل تابستان، نور مستقیم خورشید حداقل به مدت 4 تا 5 ساعت به آن بتابد در غیر این صورت باید برای رشد بهتر، از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

به هر حال با تامین نور بیشتر متوجه خواهید شد که برگ های گیاه درخشان تر شده و رشد بهتری دارند.

باید بدانید که گیاه لیندا به سرما و قرار گرفتن در دماهای پایین بسیار حساس است و دمایی بین 12 تا 22 درجه حرارت برایش ایده آل می باشد و باید سعی کنید دمای محیط در تابستان از حدود 20 درجه و در زمستان از 10 درجه تجاوز نکند، اما چون این گیاه با شرایط سخت سازگاری ایجاد می کند درجه حرارت های متغییر بین 5 تا 30 درجه را هم بخوبی تحمل می کند.

آبیاری و رطوبت مناسب

بهتر است که برای آبیاری لیندا در فصل تابستان دو تا سه روز در هفته را در نظر بگیرید، در فصل پاییز و بهار می بایست آن را به هفته ای یک روز تقلیل دهید و در زمستان هم هر گاه احساس کردید که خاک آن کاملاً خشک شده است اقدام به آبیاری گیاه نمائید.

چون این گیاه می تواند حتی تا یکسال در قسمت ضخیم و متورم ساقه، آب را در خود ذخیره کند، آبیاری بیش از حد آن باعث خرابی و از بین رفتن گیاه خواهد شد و اگر رطوبت آن بیش از اندازه کم باشد، نوک برگ ها و لبه های آن قهوه ای خواهند شد.

این گیاه کلاً به خشکی مقاوم است و نباید هرگز خاک گلدان حالت غرقابی داشته باشد و هفته ای یکبار غبار پاشی برای آن مناسب خواهد بود به شرطی که دمای هوا کمتر از ده درجه سانتیگراد نباشد.

گیاه لیندا و طریقه نگهداری از آن - ویکی ووک

تکثیر و تعویض گلدان

برای تکثیر این گیاه باید بذر آن را در هوای گرم و درون خاک پیت ماس و در دمای 20 درجه سانتیگراد بکارید و یا تکثیر را از طریق ریشه دار کردن جوانه های روی ساقه انجام دهید که بسیار دشوار می باشد و کار هر کسی نیست.

تعویض گلدان برای این گیاه نباید زود به زود صورت گیرد چون سبب ریشه زایی آن شده و صرفاً ارتفاع ساقه را زیاد خواهد کرد و سبب آسیب به گیاه لیندا خواهد شد، پس بهتر است هر دو تا سه سال یکبار اقدام به تعویض گلدان نمائید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *