فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین مربوط به آن

فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین مربوط به آن - ویکی ووک

امروزه در شهرهای بزرگ و حتی شهرهای معمولی، عمده خانه ها به صورت آپارتمان درآمده است. اگر بخواهیم صحیح از آن استفاده کنیم، باید مانند هر وسیله یا جریان دیگری با فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین مربوط به آن آشنا شویم تا مشکلی برای خودمان و سایرین ایجاد نشود.

در این مطلب قصد داریم به برخی از موارد مربوط به فرهنگ آپارتمان نشینی اشاره کنیم که این مطالب برگرفته از کتاب فرهنگ آپارتمان نشینی، نوشته منوچهر ریاضی هروی و چاپ به نشر رضوی است.

فرهنگ آپارتمان نشینی و قوانین مربوط به آن - ویکی ووک

قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی

موارد مختلفی در خصوص قوانین آپارتمان نشینی وجود دارد که اهم آن ها عبارتند از انتخاب مدبر ساختمان، پارکینگ، ساعات رفتاری، قوانین راه روها و طبقات، خشک کردن لباس و برق مصرفی مشترک ساختمان.

 

انتخاب مدیر ساختمان

اولین نکته مهم درباره زندگی در آپارتمان ها و قوانین مرتبط با آن انتخاب یک مدیر ساختمان خوب است. مدیر ساختمان فردی است که باید به امور اجرایی ساختمان رسیدگی کند، و با برنامه ریزی مسائل و مشکلاتی که برای ساختمان ایجاد میشود را مرتفع نماید.

اما به طور کلی یک مدیر ساختمان باید دارای مشخصه های ذیل باشد:

  • به دلیل دشواری های اجرایی و انجام پیگیری ها ترجیحا آقا باشد.
  • دارای ویژگی مدیریت در رفتارهای شخصی خود باشد.
  • باید برای حل مشکلات صبور باشد و فردی خوش خلق و خوش برخورد باشد.
  • زمان کافی در طول هفته برای رسیدگی و پیگیری امور جاری ساختمان داشته باشد.
  • با امور اولیه حسابداری آشنا باشد تا بتواند هزینه های مربوطه را درست حساب و کتاب کند.

انتخاب مدیر ساختمان و همکاری با وی برای حل امور ساختمان، یکی از موارد مهم در بحث فرهنگ آپارتمان نشینی است.

این اتنخاب میتواند در جلسه ای که متشکل از نمایندگان تمام ساکنان ساختمان است، انجام شده و در صورت صلاح دید به صورت دوره ای و چرخشی باشد.

مدیر ساختمان باید به صورت ماهیانه گزارش فعالیت ها و هزینه کرد های خود را به سایر ساکنان اعلام نماید و با نصب یک تابلوی اعلانات در داخل ساختمان، اطلاع رسانی به موقع را در امور مختلف از جمله هزینه کرد ها و مطالبات انجام دهد.

قوانین پارکینگ ساختمان در فرهنگ آپارتمان نشینی

امروزه به این دلیل که عموم خانواده ها حداقل یک خودروی شخصی دارند، بحث قوانین مربوط به پارکینگ بسیار حائز اهمیت است و به یکی از موارد پر چالش در حوزه فرهنگ آپارتمان نشینی تبدیل شده است.

باتوجه به اینکه ساختار پارکینگ ها در ساختمان ها متفاوت است، برخی پارکینگ مسقف دارند و برخی نیمه مسقف، بهترین روش یک گفتگوی توافقی بر اساس ساعات ورود و خروج میان همسایگان است.

معمولا در اسناد مالکیتی، حق استفاده از پارکینگ و محل آن مشخص شده است، اما به صورت عمومی، حق استفاده از بخش مسقف پارکینگ به ترتیب از اولین طبقه روی پیلوت شروع میشود.

در بدترین حالت اگر همسایگان به نتیجه مشخصی برای محل پارک خودروی خود در پارکینگ نرسند، میتوان با مراجعه به شهرداری منطقه محل سکونت مشکل را مرتفع کرد.

گذاشتن هرگونه وسیله در پارکینگ خلاف قوانین آپارتمان نشینی است و باید به سرعت به انباری منتقل شود.

نکته دیگر اینکه در پارکینگ هایی که تماما مسقف هستند، راننده بایست بعد از روشن کردن خودرو به سرعت خودرو را از محل پارکینگ خارج نماید زیرا گازهای آلاینده در محیط خطرساز خواهند بود.

بوق نزدن در پارکینگ، در نیاوردن صدای دزگیر خودرو، و سروصدا نکردن در فضای بسته پارکینگ نشاندهنده شخصیت هر فرد است. و رعایت این موارد زمانی که واحدی مسکونی در پیلوت و پارکینگ قرار دارد، به شدت لازم خواهد بود.

 

ساعات رفتاری و قوانین راه رو ها

معمولا ساعات ورود و خروج و استراحت در یک ساختمان میان ساکنین تشابه زیادی دارد، که به رفتارهای مشخص در ساعات مشخص، ساعات رفتاری می گویند.

اما برای دادن نظم بیشتر و آسایش ساختمان، لازم است حدود ساعات رفتاری، مثلا ساعات بازی بچه ها در پارکینگ یا حیاط و یا ساعات استراحت ساختمان، توسط ساکنین تعیین شود و همگی به اجرای آن خود را ملزم نمایند تا آسایش و آرامش در ساختمان جاری باشد.

حتی توصیه میشود که ساعات مهمان داری را با ساعات خواب ساختمان تنظیم کنید. البته به این نکته هم باید اشاره کرد که همسایگان باید دارای صبر و گذشت نیز باشند، چرا که شرایط زندگی برای همه یکسان است.

در خصوص روزهای جمعه نیز به دلیل افزایش ساعت استراحت ساکنین، باید نسبت به ورود و خروج از ساختمان دقت بیشتری به خرج داد تا با رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی همه از زندگی در کنار یکدیگر لذت ببریم.

اما رعایت نظافت و تمیز نگه داشتن راه روها و مکان های عمومی ساختمان، به همراه رعایت میزان صدا در این مجل ها موضوع مهم دیگری است که در بحث قوانین آپارتمان نشینی باید بدان توجه کرد.

انجام نظافت هفتگی، که با تقسیم وظیفه بین هر خانواده ساکن در ساختمان اجرایی است و یا میتوان با توافق، به شرکت خدمات برون سپاری شود.

سایر امور ساختمان و قوانین آپارتمان نشینی

برای خشک کردن لباس ها در فضاهای بالکنی تعبیه شده در ساختمان، بهتر است که از نصب طناب و پهن کردن لباس به شیوه های قدیمی خودداری کرد.

با استفاده از جالباسی های آپارتمانی که به همین منظور تعبیه شده است، از ایجاد نمای زشت و زننده برای ساختمان و سایر همسایگان جلوگیری کرد.

برای برق مصرفی مشترک در پارکینگ و یا راه پله ها و آسانسور، هزینه به صورت مساوی میان واحدها تقسیم میگردد.

پیشنهاد میشود برای کاهش هزینه های برق مصرفی عمومی، از سیستم های هوشمند سازی روشنایی استفاده کنید تا با روشن و خاموش شدن خودکار و در مواقع لزوم مصرف برق به حداقل برسد.

 

امیدوارم که با رعایت اخلاق و فرهنگ آپارتمان نشینی در ساختمان ها، بتوانیم آسایش و آرامش را در ساعات حضور در منزل و در کنار همسایگان تجربه کنیم.

 

منبع: کتاب فرهنگ آپارتمان نشینی – منوچهر ریاضی هروی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *