رمز درست کردن مرباهای خوشمزه و نکات کلیدی آن

رمز درست کردن مرباهای خوشمزه و نکات کلیدی آن - ویکی ووک

دوستان عزیز هنوز بخش شیرین درست کردن مرباهای خوشمزه و نکات کلیدی آن به پایان نرسیده است! ما قصد داریم تا در این پست هم به دیگر مواردی که باید هنگام پخت یک مربای عالی به آن توجه داشته باشید، اشاره کنیم، پس کماکان با ما بمانید.

رمز درست کردن مرباهای خوشمزه

درست کردن انواع مرباها راز و رمزهایی دارد که باید حتماً آن ها را بدانید تا بتوانید در انجام این کار موفق شوید.

غلظت و قوام مربا

یکی از مسائل مهم در پخت یک مربای خوب و خوشمزه و البته ماندگار میزان غلظت و قوام آمدن به اندازه شربت مرباست، چرا که اگر غلظت آن کم باشد مربا به زودی کپک زده و قابل استفاده نخواهد بود و اگر غلظت مربای شما بیش از اندازه باشد به سرعت شکرک زده و در این صورت هم خوردن آن مطلوب نخواهد بود.

برای اینکه بدانید شربت مربا قوام آمده یا نه، بهتر است یک قاشق از شربت را بردارید و داخل ظرفی بریزید تا کمی خنک شود بعد از آن، یا با کمک قاشق یا بین دو انگشت، میزان غلظت شربت را اندازه بگیرید؛ اگر شربت از قاشق به سختی ریخته شد و یا حالت کشداری بین دو انگشت داشت و مثل عسل غلیظ شده بود، قوام آن خوب است و می توانید آن را از روی حرارت بردارید در غیر این صورت باید زمان بیشتری به پخت بدهید.

یک راه دیگر برای اینکه بدانید مربا قوام آمده اینست که یکی دو قطره از آن را درون آب کاملاً سرد بریزید، اگر مربا ته نشین شد و درون آب وا نرفت و با آب مخلوط نشد، بخوبی قوام آمده است، در غیر این صورت هنوز نیاز به جوش بیشتر و یا شکر بیشتر دارد.

رمز درست کردن مرباهای خوشمزه و نکات کلیدی آن - ویکی ووک

جلوگیری از کپک زدن و شکرک زدن مربا

با تمام نکاتی که برای درست کردن مرباهای خوشمزه گفته شد، اگر باز هم بعد از مدتی دیدید مربایی که با این همه زحمت و دقت درست کرده اید کپک زده است، پس میزان آب موجود در مربا زیاد بوده است که در این صورت می توانید مجدداً ( بعد از برداشتن مقدار کپک زدگی با دقت کامل ) بقیه مربا را دوباره درون ظرف ریخته و بگذارید تا به قوام لازم برسد.

اما در برخی موارد محاسبه میزان شکری که به مواد اضافه کرده اید، درست نبوده است و باید مواد را با افزودن مقداری شکر، دوباره بجوشانید تا به غلظت لازم برسد که در این صورت مربا دیگر کپک نخواهد زد.

برعکس این اتفاق اگر دیدید که مربا دچار شکرک شده است، معلوم می شود که شکر آن بیش از اندازه ی لازم بوده و یا اینکه بیش از حد آن را جوشانده اید و غلظت مربا بیش از حد لازم است، در این صورت باید با افزودن مقدار مناسبی آب و جوشاندن دوباره مربا ( در حد دو سه جوش کافیست ) این مشکل را برطرف کنید.

این نکته را هم یادآوری می کنیم که اساساً برای ایجاد نشدن شکرک در مربایی که خود میوه آن ترش نیست، لازم است که از چند قطره یا یک قاشق غذاخوری آبلیمو یا سرکه، استفاده کنید تا بعد از درست کردن مرباهای خوشمزه با وجود غلظت مناسب، با ماندگاری بالا، مرباها دچار شکرک نشوند.

رمز درست کردن مرباهای خوشمزه و نکات کلیدی آن - ویکی ووک

انتخاب ظرف مناسب

بهتر است تا برای نگهداری مرباها، ظروف شیشه ای و حتی الامکان کوچکتر را در نظر بگیریم و قبل از ریختن مربا در درون آن ها همه شیشه ها را کاملاً شسته و با آب جوش استریل کنیم و این موضوع شامل درب شیشه ها هم می شود.

چون اگر درب شیشه ها کثیف باشد و یا اینکه به خوبی بسته نشوند و راهی برای ورود هوا در آن وجود داشته باشد، حتماً مرباها کپک خواهند زد، یادتان نرود شیشه ها را کاملاً خشک کنید، چون ماندن حتی یک قطره آب باعث کپک زدگی مربا خواهد شد؛ همچنین زدن قاشق خیس به داخل مربا هم همین وضعیت را پیش خواهد آورد و زحمات شما را به هدر خواهد داد.

یک راه حل مناسب دیگر برای جلوگیری از ورود هوا به داخل شیشه مربا این است که روی آن را با کاغذ آلومینیوم بپوشانید و سپس درب شیشه را محکم ببندید و فقط موقع استفاده، فویل را از روی شیشه بردارید.

انتخاب ظرف مناسب مربا - ویکی ووک

نگهداری طولانی مدت از مربا

اگر می خواهید بعد از درست کردن مرباهای خوشمزه آن را به مدت طولانی نگهداری کنید، بهتر است تا شیشه ها را پر از مربا کنید و درب آن ها را محکم ببندید و درون قابلمه ای بگذارید و روی آن را به گونه ای آب بریزید تا روی تمام شیشه را بپوشاند و بگذارید تا این شیشه ها به مدت 5 تا 10 دقیقه درون آبی که جوش آمده اند بمانند.

دقت کنید که بعد از این مدت آن ها را به آرامی از درون قابلمه بیرون آورده و بر روی پارچه ای قرار دهید ( توجه کنید که اگر شیشه ها را بلافاصله از قابلمه در آورده و روی نقطه ی سردی بگذارید، شیشه ها خواهند ترکید ) تا خنک شوند، به این ترتیب شما می توانید مرباها را به مدت طولانی تری نگهداری کنید.

رمز درست کردن مرباهای خوشمزه و نکات کلیدی آن - ویکی ووک

مربای داغ را در شیشه نریزید 

عجله نکنید و هیچگاه مربای داغ و گرم را داخل شیشه نریزید و بگذارید بعد از پختن و سرد شدن، مربا یک شب داخل همان ظرف بماند، چون در این صورت در روز بعد به راحتی می توانید غلظت شربت مربا را کاملاً ارزیابی کنید و اگر شربت مربا رقیق بود، همان موقع دوباره شربت را با جوشاندن بیشتر و یا افزودن شکر به غلظت مناسب برسانید.

روز بعد وقتی مرباها را داخل شیشه های اندازه و مناسب ریختید و درب آن ها را به خوبی بستید، لازم است تا جای خنک و سردی را برای نگهداری مرباها در نظر بگیرید، اگر در یخچال جای کافی دارید بهتر است آن ها را به آنجا منتقل کنید، والا در هر جای سرد و خنکی می توانید به مدت طولانی مرباها را بخوبی ذخیره و نگهداری کنید.

امیدواریم با آموزش و بکار بستن این ترفندها، شما را برای درست کردن مرباهای خوشمزه یاری رسانده باشیم.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *