درست کردن مربا و نکته های مهمی که بهتر است در مورد آن بدانیم

درست کردن مربا و نکته های مهمی که بهتر است در مورد آن بدانیم - ویکی ووک

رسیدیم به بخش شیرین و خوشمزه درست کردن مربا و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانیم تا یک مربای عالی با طعمی دلپذیر را ارائه دهیم.

معمولاً بچه ها بیشترین علاقه مندان به مربا را تشکیل می دهند و مادران با کمال اشتیاق دوست دارند تا با درست کردن مرباهای خانگی، این عشق و علاقه را بیشتر به آنان منتقل کنند.

در این پست قرار است تا با ذکر نکاتی در این مورد، به شما عزیزان کمک کنیم تا بتوانید مرباهایی خوب و خوشمزه، برای افراد خانواده بخصوص فرزندان دلبندتان تهیه کنید و حتی در برخی موارد آن را به دوستان خود هم هدیه بدهید.

درست کردن مربا و نکات طلایی طبخ آن

با وارد شدن به فصل پاییز و تهیه مرباهای مختلف، باید به چند نکته اساسی در این زمینه توجه کنید:

انتخاب ظرف مناسب

این نکته در درست کردن انواع مربا بسیار اهمیت دارد که چه ظرفی را برای این کار انتخاب می کنید، چون پختن مربا باید در ظرف لعابی و یا تفلون انجام شود تا رنگ و طعم بهتری به مربا بدهد.

تنها مربایی که بهتر است آن را در ظرف مسی بپزید و الان هم فصل بسیار مناسبی برای درست کردن آن است، مربای به است که در این صورت رنگ بهتری به مربا خواهد داد، توصیه می کنیم اگر تا به حال آن را درست نکرده اید، حتماً این کار را انجام دهید و علاوه بر استفاده از عطر و طعم بی نظیر آن، از فواید فراوان به و مربای آن هم بهره مند شوید.

درست کردن مربا و نکته های مهمی که بهتر است در مورد آن بدانیم - ویکی ووک

انتخاب میوه و مواد اولیه

برخی از افراد عقیده دارند که هر موقع میوه ای زیاد بود و مصرف نشد و داشت خراب می شد، از آن مربا درست کنید و یا آن را در تهیه ترشی استفاده کنید!

شاید به لحاظ اقتصادی و یا اسراف نشدن مواد غذایی این مسئله یک راه حل باشد، اما یقیناً اصل درستی نیست، اتفاقاً کاملاً برعکس است و برای تهیه یک مربای فوق العاده ی خانگی باید از میوه های سالم، تازه، بدون کرم خوردگی و بدون لکه استفاده کنید.

پس برای درست کردن مربا ابتدا بهتر است تا میوه مورد نظر را شسته و ضد عفونی کنید و اگر لازم است آن را پوست بگیرید و در صورت وجود قسمت های کرم خورده و یا خراب، آن ها از میوه ها جدا کنید و سپس آن ها را به قطعات کوچکتر یا شکلی که مورد نظر شماست برش دهید تا برای پخت آماده باشند.

البته مرباهایی که از پوست میوه ها تهیه می شوند، مثل مربای پوست پرتغال یا مربای پوست لیمو یا حتی مربای بهار نارنج، لازم است در ابتدا تلخی آن ها را بگیرید و برای این کار باید دو تا سه بار آن ها را در آب بجوشانید و آب آن را دور بریزید و سپس آن ها را در آب سرد قرار داده و به مدت یک شب در یخچال قرار دهید و در این فاصله آب آن را چندین بارعوض کنید، تا تلخی آن کاملاً گرفته شود.

خرید میوه - ویکی ووک

تعیین مقدار شکر

برای افزودن شکر به میوه ای که می خواهید آن را مربا کنید، بهتر است که ابتدا میزان میوه را وزن کنید و بعد هموزن آن شکر اضافه کنید تا غلظت و ماندگاری مربا بیشتر شود.

تنها در یک صورت می توانید مقدار شکر را کمتر از میوه در نظر بگیرید که میوه انتخابی شما بسیار شیرین باشد، در این صورت به ازا هر یک کیلو میوه، می توانید شکر را در حدود 800 گرم استفاده کنید، اما برعکس اگر میوه ای که می خواهید از آن مربا درست کنید ترش باشد، این مقدار شکر، باید به یک برابر و نیم افزایش یابد.

اگر مقدار شکری که استفاده می کنید از میزان میوه کمتر باشد و متناسب با میوه در نظر گرفته نشده باشد، چون مدت زمان ماندگاری آن کاهش می یابد باید مربا را در زمان کوتاه تری به مصرف برسانید و حتماً بعد از درست کردن مربا آن را در یخچال نگهداری کنید.

توصیه می کنیم چند ساعت قبل از پختن مربا شکر را به آن بیفزایید و برای برخی میوه ها مثل آلبالو، بهتر است از شب قبل شکر را به آن اضافه کنید و سپس با میوه ها خوب مخلوط کنید تا ضمن اینکه خود میوه آب بیاندازد، مربای شما بعد از پخت کیفیت و رنگ بهتری هم داشته باشد.

میوه هایی مثل توت فرنگی که بسرعت له می شوند را بهتر است تا قبل از جوشاندن در داخل شکر قرار دهید، تا مانع از له شدن آن ها شوید و به عکس میوه هایی که خیلی سفت هستند را بهتر است قبل از افزودن شکر با آب بپزید، چون با افزودن شکر و قوام آمدن مربا، میوه دیگر نمی پزد و همانطور سفت باقی می ماند.

شکر - ویکی ووک

اضافه کردن اسانس ها

زمان اضافه کردن انواع اسانس ها و معطر کننده ها، مانند هل، گلاب و وانیل در آخر پخت مرباست، چون با جوشیدن زیاد عطر و بوی خوش اسانس ها از بین خواهند رفت و آن عطر و بویی را که شما انتظار دارید، حاصل نخواهد شد.

هنگام درست کردن مربا برای خوشرنگ تر شدن و معطر شدن بیشتر آن از زعفران هم می توانید استفاده کنید.

درست کردن مربا و نکته های مهمی که بهتر است در مورد آن بدانیم - ویکی ووک

درب ظرف را نگذارید

در هنگام پخت مربا هرگز درب ظرف و یا قابلمه ای که مربا در آن در حال جوشیدن است را نگذارید، اول بخاطر اینکه ممکن است موادی که تازه جوش آمده اند از قابلمه سر بروند و دوم بخاطر رنگ مربا که با بستن درب ظرف، رنگ مربا تغییر کرده و تیره تر خواهد شد.

حواستان باشد که علاوه بر نبستن درب ظرف، مربا را بیش از اندازه هم نجوشانید که رنگ مربای شما تیره و کدر خواهد شد.

خوب عزیزان برای اینکه یک مربای بی عیب و نقص و عالی درست کنید در پست بعدی هم با دیگر نکات طلایی در باره این مطلب با ما همراه باشید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *