معرفی و کاشت گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه و شرایط آن

معرفی و کاشت گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه و شرایط آن - ویکی ووک

برای کاشت گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه و شرایط نگهداری آن، در پست قبلی توضیحات کلی را عنوان کردیم، اما در این مطلب به معرفی گیاهانی خواهیم پرداخت که با پرورش آن در محیط آشپزخانه فضایی زیبا، جذاب و سبز را به آن خواهید بخشید.

معرفی برخی از گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه

یکی از بهترین روش هایی که برای زیبا سازی و همین طور تصفیه هوای آشپزخانه وجود دارد، پرورش و کاشت گیاهان مناسبی است که با توجه به هوای متغییر و نسبتاً گرم آشپزخانه در آن میسر است.

در ادامه به معرفی برخی از این گیاهان و سبزی ها خواهیم پرداخت، این گیاهان شامل بذرهای زیر خواهد بود.

جعفری:

جعفری از گیاهانی است که در خیلی از غذاها، برای طعم دادن به آن ها استفاده می شود، بذر ایتالیایی این گیاه که دو ساله است عطر و بویی بیشتر و بهتری دارد و قوی تر است.

بذرهای این گیاه را در خاک گلدان بکارید و بعد از رشد کافی، هنگام برداشت، برگ ها و ساقه هایی که در اطراف روییده اند را بچینید و اجازه دهید تا دوباره و از وسط گیاه برگ های جدیدی برویند و رشد کنند.

معرفی و کاشت گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه و شرایط آن - ویکی ووک

گشنیز:

کاشت بذر گشنیز نتیجه ی بهتری خواهد داشت، چون سریع رشد کرده و محصول خواهد داد، اما بعد از برداشت، گیاه آن رشد مجددی نخواهد داشت ولی بودن آن در آشپزخانه عطر دلپذیری به فضای خانه می بخشد.

معرفی و کاشت گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه و شرایط آن - ویکی ووک

شوید:

شوید، سبزی معطر و بسیار پر مصرفی است که برگ های آن در غذاها و چاشنی ها قابل استفاده است، ولی مانند گشنیز معمولاً در یک بار برداشت، قابل مصرف است و بهتر است بذر آن را در گلدان های متفاوتی بکارید تا بتوانید در چند نوبت آن را برداشت کنید.

معرفی و کاشت گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه و شرایط آن - ویکی ووک

تربچه:

تربچه جزو آن دسته از گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه است که برای رشد، نیاز به مراقبت و فضای زیادی ندارد، برای این منظور و کاشت تربچه، ابتدا دانه آن را دو روز داخل آب بگذارید و سپس دانه ها را در داخل گلدان و یا جعبه که خاک مناسبی داخل آن ریخته اید، بکارید و روی آن به اندازه دو تا دو و نیم سانت خاک بریزید و دور آن را با پلاستیک بپوشانید.

پس از چند روز خواهید دید که تربچه ها رشد کرده و سر از خاک بیرون آورده اند و کم کم میوه های آن رشد خواهند کرد.

تربچه - ویکی ووک

پیازچه:

پیازچه هم از جمله سبزی هایی است که خوردنش همراه با خیلی از غذاها، آن را دلپذیرتر خواهد کرد و در مواد اولیه برخی از غذاها هم حضور داشته و در ساخت آن ها استفاده می شود.

برای برداشت این گیاه باید مثل تره، آن را از روی سطح خاک، برداشت کنید تا دوباره رشد کرده و پیازچه های تازه ای در کاشت بعدی به شما هدیه کند.

پیازچه - ویکی ووک

کاهو:

شاید تعجب کنید اما شما می توانید حتی کاهو را که از گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه است را هم در داخل گلدان بکارید! و برای رشد آن کافیست تا قسمت سفید آن را داخل یک شیشه پر از آب قرار داده، به اندازه ای که آب به قسمت ساقه نرسد، ولی تمام بخش سفید کاهو را در بر بگیرد.

این شیشه را باید در مقابل آفتاب قرار داده و هر گاه که آب داخل شیشه کم شد، به آن آب اضافه کنید تا گیاه خشک نشود.

بعد از چند روز می بینید که کاهو در حال جوانه زدن است و رشد جوانه ها آغاز شده اند، پس بعد از اینکه جوانه ها به قدر کافی زیاد شدند، آن را به گلدانی که درون آن خاک مناسبی دارد منتقل کنید.

کاهو نیاز به آبیاری بیشتری نسبت به گیاهان دیگر دارد و بعد از چند هفته آماده برداشت و خوردن خواهد شد.

کاهو - ویکی ووک

رزماری:

این گیاه که به صورت دمنوش هم می توانید از آن استفاده کنید، عطر و طعمی تند دارد و این عطر را به فضای اطراف خود هم منتقل می کند و فضای خانه با کمک آن عطرآگین خواهد شد.

تکثیر این گیاه را می توانید با دو روش انجام دهید، از طریق کاشت بذر و قلمه گرفتن، که به شما پیشنهاد می کنیم از قلمه گیاه برای کاشت استفاده کنید که روش مطمئن تری است.

بعد از انتقال قلمه ها به گلدان، باید چند هفته ای صبرکنید تا قلمه ها خود را با فضای جدید سازگار کنند و سپس بعد از برگ دهی جدید و رشد، از برگ های آن، مخصوصاً در داخل غذاهای گوشتی و پروتئینی خود استفاده کنید.

یادتان باشد که برای استفاده های بعدی، تمام برگ های رزماری را در یک مرحله برداشت نکنید، بلکه بهتر است تا هر بار چند شاخه از آن را برای مصرف برداشته و با رشد شاخه ها و برگ های تازه، دوباره به برداشت مجدد این گیاه بپردازید.

با اینکه این گیاه با شرایط آب و هوای خشک و خشکی خاک سازگاری دارد، اما نگذارید که خاک آن بیش از اندازه خشک شود و هر گاه روی خاک کاملاً خشک شد آن را آبیاری کنید.

برای مصرف خوراکی، نوعی از رزماری که برگ های عمودی و فشرده ای هم دارد مناسب تر و خوش طعم تر است که بهتر است در موقع کاشت از آن، استفاده کنید.

رزماری - ویکی ووک

آویشن:

از برگ های آویشن که جزو گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه است به عنوان یک طعم دهنده عالی، چه بصورت خشک و یا تازه می توانید استفاده کنید و دمنوش آن هم برای بسیاری از بیماری ها از جمله سرما خوردگی و آنفولانزا مفید است.

این گیاه که منبعی از آنتی اکسیدان و ویتامین A است، گل هایی به رنگ بنفش و صورتی دارد که در فصل بهار بسیار تماشایی است و یک گلدان کوچک از آن می تواند به کشتن باکتری ها و دفع حشرات هم کمک کند، ضمن اینکه یک تصفیه کننده فوق العاده برای هواهم محسوب می شود.

برای کاشت، بذر این گیاه را به مدت یک روز در آب قرار دهید تا خیس بخورد و راحت تر جوانه بزند و بعد آن را به یک گلدان مناسب که خاکی با منافذ زیادی دارد منتقل کنید و برای این منظور بهتر است به خاک، کمی سنگریزه اضافه کنید تا زهکشی مناسبی داشته باشد.

لایه ای نازک از خاک را روی بذر بپاشید و خاک را تا رشد و سر زدن جوانه ها، کاملاً مرطوب نگه داشته و آن را در جایی قرار دهید که روزی 4 تا 5 ساعت آفتاب و نور مستقیم داشته باشد، زمان جوانه زنی بذر بین 14 تا 20 روز طول خواهد کشید و بعد از رشد کامل برگ ها، می توانید از آن استفاده کنید.

آویشن - ویکی ووک

گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه به همین مواردی که برشمردیم خلاصه نمی شود و گیاهان دیگری هم هستند که می توان به راحتی در آشپزخانه کاشت و از فواید آن استفاده کرد، امیدواریم در کاشت و برداشت بذرهای کاشته شده، موفق باشید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *